• Anonym9021

    Gravid, men inte kär i pappan.

    Hej!
    Jag är gravid i 7veckan. Jag och pappan har dejtat i enbart 10 veckor och jag är ganska osäker på om vi kommer hålla som par då jag inte tror att jag kommer bli kär i honom. Han är dock en väldigt bra och vettig kille, och har sagt ang graviditeten att det är jag som bestämmer, och att han kommer ta sitt ansvar och kommer stötta mig hur det än blir. Han vet även om mina känslomässiga tvivel för honom och att det finns risk för att vi kommer leva isär. 
    Till saken hör och att jag kommer vara 31 när barnet kommer om vi behåller det, och jag vill verkligen vara en ung mamma. Det är min första graviditet och jag tror att jag har svårigheter med att bli gravid normalt. Mitt livs kärlek gjorde slut med mig för snart 5 år sedan och har sedan dess inte träffat nån ny som jag verkligen blivit kär i(trotts väldigt mycket dejtande!!). Så jag tvivlar en del på att jag kommer springa på mitt livs kärlek nr 2 nästa månad.. I mitt huvud skulle jag ju ha varit tillsammans med mina barns pappa ett tag innan man blir gravida, så det här var inte alls planerat så min situation nu är lite kaosartad. Vågar jag avsluta graviditeten och hoppas att jag i framtiden, hyfsat snart träffar rätt kille för mig för att kunna bilda en sån familj jag "drömt" om? Eller bör man bara köra, det är ju ändå "mitt" barn
     jag har i magen, och jag vet att den kommer få en bra pappa med en fin familj runt omkring sig, på båda sidor.
    Men jag är så rädd, har såååå mycket tankar om jag kommer klara det eller inte. Kommer jag klara av att vara en ensamstånde förälder (trotts bra kontakt med pappan)? 
    Blir hela livet bara "barn"? Jag är lixom rädd att förlora mig själv.. Jag antar att allt faller på plats sen men det här är orostankar jag har. Jag är normalt ganska beroende av min frihetskänsla.. även fast jag inte gör så extremt mycket saker på fritiden, vill nog bar avkänna att jag KAN om jag vill. Kommer den vara som bortblåst, blir man 100% låst? 


    Snälla hjälp mig rensa tankarna lite! Tacksam för alla kommentarer jag kan få!

  • Svar på tråden Gravid, men inte kär i pappan.
  • Friger
    Anonym9021 skrev 2020-10-14 17:01:30 följande:

    Hej!
    Jag är gravid i 7veckan. Jag och pappan har dejtat i enbart 10 veckor och jag är ganska osäker på om vi kommer hålla som par då jag inte tror att jag kommer bli kär i honom. Han är dock en väldigt bra och vettig kille, och har sagt ang graviditeten att det är jag som bestämmer, och att han kommer ta sitt ansvar och kommer stötta mig hur det än blir. Han vet även om mina känslomässiga tvivel för honom och att det finns risk för att vi kommer leva isär. 
    Till saken hör och att jag kommer vara 31 när barnet kommer om vi behåller det, och jag vill verkligen vara en ung mamma. Det är min första graviditet och jag tror att jag har svårigheter med att bli gravid normalt. Mitt livs kärlek gjorde slut med mig för snart 5 år sedan och har sedan dess inte träffat nån ny som jag verkligen blivit kär i(trotts väldigt mycket dejtande!!). Så jag tvivlar en del på att jag kommer springa på mitt livs kärlek nr 2 nästa månad.. I mitt huvud skulle jag ju ha varit tillsammans med mina barns pappa ett tag innan man blir gravida, så det här var inte alls planerat så min situation nu är lite kaosartad. Vågar jag avsluta graviditeten och hoppas att jag i framtiden, hyfsat snart träffar rätt kille för mig för att kunna bilda en sån familj jag "drömt" om? Eller bör man bara köra, det är ju ändå "mitt" barn
     jag har i magen, och jag vet att den kommer få en bra pappa med en fin familj runt omkring sig, på båda sidor.
    Men jag är så rädd, har såååå mycket tankar om jag kommer klara det eller inte. Kommer jag klara av att vara en ensamstånde förälder (trotts bra kontakt med pappan)? 
    Blir hela livet bara "barn"? Jag är lixom rädd att förlora mig själv.. Jag antar att allt faller på plats sen men det här är orostankar jag har. Jag är normalt ganska beroende av min frihetskänsla.. även fast jag inte gör så extremt mycket saker på fritiden, vill nog bar avkänna att jag KAN om jag vill. Kommer den vara som bortblåst, blir man 100% låst? 


    Snälla hjälp mig rensa tankarna lite! Tacksam för alla kommentarer jag kan få!


    Du blir varken ung eller gammal mamma om du behåller barnet.

    Jo det fungerar att vara ensam förälder. Allt löser sig.

    Det här med att förlora dig själv, frihetskänsla och allt annat... tja... du kommer att få ett helt nytt lite mindre egocentriskt sätt att se på livet. Tror de flesta ser det som att en ny dimension i livet öppnats. Men en del saknar den gamla tiden. Själv har jag haft barn sedan jag själv var barn så jag vet inget annat.

    Det är ingen som låser in dig men du har ju ett nytt ansvar. Du kan ju inte gärna lämna ungen ensam hemma och åka iväg någonstans lite spontant.

    Livet blir aldrig som man tänkt sig. Man får surfa på vågen bara! :)
  • Wald

    Är du inte kär så är du ju inte. Det låter som om den blivande pappan blir en fin pappa och det är faktiskt det enda som verkligen betyder något.

    Ibland händer saker bara. Utan att man planerat för det. Och du råkade bli gravid.

    Du blir dock ingen ung mamma oavsett vilket. Inte gammal heller för den delen.

    Om du vill ha barn nu behåller du. Själv hade jag aldrig ens tänkt tanken på att göra en abort om jag hade varit 31 år och ändå ville ha barn. Det finns ingen garanti att det fungerar nästa gång när du planerar in ett barn.

    När det gäller din frihet kommer hela ditt liv liksom att se helt annorlunda ut. Men det kommer också att bli bra för det är bara så det är. Det finns ingen viktigare i ert barns liv än ni föräldrar och ni kommer också antagligen att tycka just så. Man kan göra massor med saker även när man har barn, man anpassar sig helt naturligt.


    Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke. Eleanor Roosevelt
  • Anonym (Maja)

    Jag var i din sits exakt.. jag gjorde abort men pga den killen var en riktig psykopat och gjorde helt sjuka grejer för att jag skulle abortera fostret.

    Hade killen istället varit som du beskriver denna kille, ja då hade jag behållit. Sen är du ju 31 också då.. åren efter 30 försvinner fort tyvärr, så man behöver ta vara på dom. Så satsa på barnet, och sen kan du ju träffa en man du verkligen blir kär i

  • Anonym (Lisa)

    Jag tycker du ska ge pappan till ditt kommande barn en chans. Har ni pratat om att flytta ihop så ni enklare kan ta hand om barnet tillsammans? Om du är tillräckligt attraherad för att vilja ligga med honom finns det väl potential för en parrelation?

Svar på tråden Gravid, men inte kär i pappan.