• Anonym (111)
    Wed 14 Oct 2020 17:03
    586 visningar
    10 svar
    10
    586

    Behålla eller göra abort?

    Hej!

    Blivit oplanerat gravid. Har 2 barn sen tidigare. Tvivlar på om jag orkar en tredje. Men hur klarar man göra abort när man redan har barn? Man vet ju hur fantastiskt det är att få barn, men denna gång tvivlar jag pga rädsla för att inte hinna/ orka med alla barnen.

    Nån mer som varit i liknande situation? Behöll ni eller gjorde abort? Hur blev det sen?

  • Svar på tråden Behålla eller göra abort?
  • Anonym (Gunil­la)
    Wed 14 Oct 2020 17:24
    #1

    När man redan har barn så inser man ju hur verkligheten ser ut och man förstår bättre varför en abort kan vara nödvändig. Man måste tänka rationellt i såna lägen.

    Jag har varit i den sitsen och jag valde abort. Det var tufft känslomässigt ja men det hade varit 1000 ggr värre känslomässigt att behålla det. Jag hade gått under om jag hade behållit det då jag visste vad det skulle innebära i vardagen med den familjesituation jag hade då, man kan faktiskt ångra sina barn.. Det hade varit fel mot mina befintliga barn att behålla det. Jag hade inte varit en bra mamma då.

  • Wed 14 Oct 2020 17:52
    #2

    jag behöll alla mina oplanerade gravidteter eller spiralbarn eller p-pillerbarn och har nu 6 barn =). hahaha

  • Anonym (3)
    Wed 14 Oct 2020 19:27
    #3

    Är det bara rädslan för att inte orka/hinna med 3 barn som får dig att tveka? För så tror jag dom flesta blivande 3+ mammor tänker, även där barnet är planerat. Jag tänkte så när jag väntade min efterlängtade trea. Har ni ekonomi, plats osv? Det är lite mer jobb men annars tycker jag bara trean hänger med liksom.

  • Anonym (111) Trådstartaren
    Thu 22 Oct 2020 21:15
    #8

    Tack för alla svar!

    Ja, jag är mest rädd för hur jag ska orka, då jag är en högkänslig person som behöver lugn och ro, tid för mig själv för att inte bli utbränd. Tänker på alla jobbiga nätter med liten bebis, jobbiga nätter vid sjukdom osv. Får ångest av bara tanken.

    Jag hade bokat tid för abort, men blev sjuk. Nästa tid jag bokade blev läkaren sjuk så även då blev det inställt. Har en tid om 1 vecka, men det känns så hemskt, då är jag i vecka 10, kanske 11 och det har ju hunnit bli en minibebis. Läste nån stans att om man skulle kunna röra ett 10 veckors foster så hade hen kännt det ????. Vad menas med det? Det skrämde mig!Om jag nu verkligen klarar genomföra aborten,kan den lilla så känna det på nåt vis ?????

  • Anonym (111) Trådstartaren
    Thu 22 Oct 2020 21:17
    #9
    viseversa skrev 2020-10-14 17:52:50 följande:

    jag behöll alla mina oplanerade gravidteter eller spiralbarn eller p-pillerbarn och har nu 6 barn =). hahaha


    Wow, stor familj. Men hur orkar man 6 barn?
  • Anonym (111) Trådstartaren
    Thu 22 Oct 2020 21:20
    #10
    Anonym (Gunilla) skrev 2020-10-14 17:24:23 följande:

    När man redan har barn så inser man ju hur verkligheten ser ut och man förstår bättre varför en abort kan vara nödvändig. Man måste tänka rationellt i såna lägen.

    Jag har varit i den sitsen och jag valde abort. Det var tufft känslomässigt ja men det hade varit 1000 ggr värre känslomässigt att behålla det. Jag hade gått under om jag hade behållit det då jag visste vad det skulle innebära i vardagen med den familjesituation jag hade då, man kan faktiskt ångra sina barn.. Det hade varit fel mot mina befintliga barn att behålla det. Jag hade inte varit en bra mamma då.


    Tack för ditt svar!

    Ja, jag tänker lite som du, men förstår inte hur jag ska klara en abort känslomässigt! Har det varit en tuff tid efteråt?
Svar på tråden Behålla eller göra abort?