• velvet

    Äggblåsa på 18 mm dag 10 men negativt ÄL-test

    Hej!

    Igår gjorde jag ett VUL, en efterkontroll till ett tidigare missfall.

    Då sa läkaren att min slemhinna visade på att jag precis haft eller när som helst kommer att ha ägglossning, och att hon kunde se en äggblåsa på vänster äggstock på 18 mm som när som helst borde spricka.

    Jag har gjort ÄL-tester de senaste dagarna som inte visat någon stegring. Hur går det ihop?

    Är inte dag 10 lite tidigt för ägglossning?

    Snälla help a girl out!

  • Svar på tråden Äggblåsa på 18 mm dag 10 men negativt ÄL-test
  • MinaBernt
    velvet skrev 2020-10-14 19:40:29 följande:

    Hej!

    Igår gjorde jag ett VUL, en efterkontroll till ett tidigare missfall.

    Då sa läkaren att min slemhinna visade på att jag precis haft eller när som helst kommer att ha ägglossning, och att hon kunde se en äggblåsa på vänster äggstock på 18 mm som när som helst borde spricka.

    Jag har gjort ÄL-tester de senaste dagarna som inte visat någon stegring. Hur går det ihop?

    Är inte dag 10 lite tidigt för ägglossning?

    Snälla help a girl out!


    Om jag minns rätt så hade jag en 20mm blåsa på fredagen och blev då rekommenderad att ta ägglossningsspruta på söndagen för insemination på måndagen, den gång jag blev gravid.

    Jag vet att jag vid ett tillfälle, kanske samma som ovan, hade en 17mm blåsa. Då fick jag en ny tid för vul ett par dagar senare.

    Hur många dagar sedan var det du var där?
  • velvet
    MinaBernt skrev 2020-10-14 20:23:59 följande:

    Om jag minns rätt så hade jag en 20mm blåsa på fredagen och blev då rekommenderad att ta ägglossningsspruta på söndagen för insemination på måndagen, den gång jag blev gravid.

    Jag vet att jag vid ett tillfälle, kanske samma som ovan, hade en 17mm blåsa. Då fick jag en ny tid för vul ett par dagar senare.

    Hur många dagar sedan var det du var där?


    Var där igår och då mätte hon 18 mm. Det konstiga var att hon sa ?du borde ha ägglossning när som helst nu??
  • MinaBernt

    Vad jag har förstått kan de släppa redan vid 18 cm, men vanligare vid 20-22. Sa hon något om slemhinnan? Den brukar de också mät.

  • velvet
    MinaBernt skrev 2020-10-14 20:44:39 följande:

    Vad jag har förstått kan de släppa redan vid 18 cm, men vanligare vid 20-22. Sa hon något om slemhinnan? Den brukar de också mät.


    Tack för att du tar dig tid att svara! <3

    Hon sa bara att den såg tjock ut. Det var det första hon såg, innan äggstockar/äggblåsor. Att slemhinnan antydde att jag antingen precis haft/precis ska få ägglossning.
  • askyfullofstars

    Jag hade en blåsa på 20,7 mm cykeldag 12 så att du har en blåsa på 18 mm cykeldag 10 är inte konstigt alls. Jag litar mer på ultraljud än äl-tester!

  • Pimpinellan

    Ägget släpper vid minst 20 mm, men äggblåsan kan vara uppåt 30 också. Jag skulle göra insemination en gång och åka in dagen efter positivt äl-test Jag hade gjort VUL och läkaren hade sett en blåsa på 14 mm, men det tog många dagar till innan äl-testet var positivt.

  • MinaBernt
    velvet skrev 2020-10-14 20:55:55 följande:

    Tack för att du tar dig tid att svara! <3

    Hon sa bara att den såg tjock ut. Det var det första hon såg, innan äggstockar/äggblåsor. Att slemhinnan antydde att jag antingen precis haft/precis ska få ägglossning.


    Jag vet inte om jag är till så mycket hjälp. Jag är verkligen ingen expert, utan kan bara svara på hur det var för mig.

    Ge det ett par dagar till.
  • velvet
    Pimpinellan skrev 2020-10-14 21:04:58 följande:

    Ägget släpper vid minst 20 mm, men äggblåsan kan vara uppåt 30 också. Jag skulle göra insemination en gång och åka in dagen efter positivt äl-test Jag hade gjort VUL och läkaren hade sett en blåsa på 14 mm, men det tog många dagar till innan äl-testet var positivt.


    Jag förstår. Det jag inte förstår då i mitt fall var att läkaren sa att äggblåsan var på 18 mm men att jag antingen haft eller skulle ha ägglossning när som helst?

    Då skulle det ju kunnat vara ägglossning om flera dagar rent teoretiskt?
  • Pimpinellan
    velvet skrev 2020-10-15 08:43:25 följande:
    Jag förstår. Det jag inte förstår då i mitt fall var att läkaren sa att äggblåsan var på 18 mm men att jag antingen haft eller skulle ha ägglossning när som helst?

    Då skulle det ju kunnat vara ägglossning om flera dagar rent teoretiskt?
    Ja, det kan ha varit flera dagar kvar. Minimum är 20 mm, kan vara mer också som sagt. Haft äggblåsor vid IVF som var 26 mm.
Svar på tråden Äggblåsa på 18 mm dag 10 men negativt ÄL-test