• Anonym (Utebliven)

    Utebliven mens pga övervikt??

    Jag har sedan ett par månader haft utebliven mens... Den var väldigt tunn några månader innan den försvann helt.

    Undrar om det finns någon kunnig eller som själv drabbats...Jag är överviktig 160 cm /90 kg...kan detta vara orsaken? Gynekologen sade något om Provera. Har någon lyckats få tillbaka mensen efter viktnedgång till normalt BMI?

  • Svar på tråden Utebliven mens pga övervikt??
  • Anonym (Fibblan)

    Jag är inte helt säker på att det hade med viktuppgången att göra, för jag var även sjukt stressad under den perioden.

    Jag var utan mens i fyra månader, den kom tillbaka när jag kom ner under 30 BMI.

  • Anonym (kanske)

    Kanske är det vikten men jag håller mig skeptisk baserat på att jag är lika lång som du och harvägt nästan 40 kg mer, just nu väger jag 20-25 kg mer än du och jag både har mens och har varit gravid. Men det är ju möjligt att din uteblivna mens beror på vikten ändå.

  • BernieLollo

    Vore inte helt orimligt om det berodde på din "övervikt". Ditt BMI ligger ju på 35,2 = Allvarlig Fetma. Då kommer tyvärr ofta ofrivillig barnlöshet på köpet.

  • Anonym (Ja!)

    Ja, mensen blir lätt påverkad av din vikt och hälsan överlag. Vid infertilitet rekommenderas viktnedgång för att få tillbaka mensen/ägglossning. Så ja, med största sannolikhet har mensen försvunnit pga din vikt/hälsa.

  • mammabitch

    Eller också har både övervikten och den uteblivna menstruationen ett samband med  t.ex. sköldkörtel eller hormonrubbning...Har du andra besvär? Har du tagit utredande prover?Finns det någon sannolikhet att du är i klimakteriet?

Svar på tråden Utebliven mens pga övervikt??