• Thu 15 Oct 2020 10:16
    362 visningar
    8 svar
    8
    362

    Frågor om momsbefriad verksamhet

    Hej!

    Jag har omvandlat mitt företag till momsbefriad verksamhet (eftersom omsättningen understiger gränsen på 30.000 kr) och det är såå mycket jag inte förstår om det... Till exempel:
    Hur bokför jag inkommande fakturor?
    Om jag har mer utgifter än inkomster förlorar jag väl på att vara momsbefriad?

    Så tacksam om någon kan hjälpa mig!!

  • Svar på tråden Frågor om momsbefriad verksamhet
  • Thu 15 Oct 2020 10:29
    #1
    +1
    izen skrev 2020-10-15 10:16:40 följande:

    Hej!

    Jag har omvandlat mitt företag till momsbefriad verksamhet (eftersom omsättningen understiger gränsen på 30.000 kr) och det är såå mycket jag inte förstår om det... Till exempel:
    Hur bokför jag inkommande fakturor?
    Om jag har mer utgifter än inkomster förlorar jag väl på att vara momsbefriad?

    Så tacksam om någon kan hjälpa mig!!


    Du bokför hela faktura som kostnader och ja, om du har mer utgifter än inkomster, så kan du förlora på att inte vara momsregistrerad.
  • Thu 15 Oct 2020 11:00
    #2
    brallison skrev 2020-10-15 10:29:54 följande:
    Du bokför hela faktura som kostnader och ja, om du har mer utgifter än inkomster, så kan du förlora på att inte vara momsregistrerad.
    Ok, stort tack! Hur gör jag då med utgifter som inte är så hårt knutna till verksamheten, eftersom de också är privata, t.ex. kostnader för mobil och internet? Jag har tidigare dragit av en procentuell del. Ska jag nu skippa dem helt i bokföringen? Eller finns det någon fördel med att ha med dem?
  • Thu 15 Oct 2020 11:33
    #3
    izen skrev 2020-10-15 11:00:25 följande:
    Ok, stort tack! Hur gör jag då med utgifter som inte är så hårt knutna till verksamheten, eftersom de också är privata, t.ex. kostnader för mobil och internet? Jag har tidigare dragit av en procentuell del. Ska jag nu skippa dem helt i bokföringen? Eller finns det någon fördel med att ha med dem?
    Oj, jag är väldigt osäker när det gäller privata kostnader - brukade alltid jobba på företag. Om du beskattas som företagare och betalar skatt på just vinst från verksamheten, så kan det vara värt att ha kostnaderna med (om man får alltså), dock tror inte att du kan ta hela kostnaden, om du inte kan bevisa att t ex mobil och internet används endast i verksamheten, annars bör förmånsbeskattas för att använda företagsmobil/internet.
  • Thu 15 Oct 2020 13:26
    #4
    brallison skrev 2020-10-15 11:33:51 följande:
    Oj, jag är väldigt osäker när det gäller privata kostnader - brukade alltid jobba på företag. Om du beskattas som företagare och betalar skatt på just vinst från verksamheten, så kan det vara värt att ha kostnaderna med (om man får alltså), dock tror inte att du kan ta hela kostnaden, om du inte kan bevisa att t ex mobil och internet används endast i verksamheten, annars bör förmånsbeskattas för att använda företagsmobil/internet.
    Får fundera på det då, tack! Eller om någon annan kan svara på det...? Glad
  • Sat 17 Oct 2020 02:34
    #5

    Om företaget har ett telefonabonnemang med fast månadskostnad, dvs där det inte kostar något "extra" för varje samtal, så har man rätt att använda telefonen även privat.

    Internet som även används privat är värre. Om man låter företaget betala får man vara beredd på att "åka dit" vid en granskning. Skulle det hända så är det en fördel om det är ett billigt abonnemang.

    Vinst eller förlust avgör inte om du tjänar eller förlorar på att vara momsregistrerad. Du kan t.ex gå med förlust pga löneuttag, och löneuttag påverkar inte om det är bra eller dåligt att vara momsregistrerad.

    Har du momspliktiga kunder är det en fördel att vara momsregistrerad, eftersom du lägger på momsen på ditt pris, och det kostar inte något för de momspliktiga kunderna.
    Är du momsregistrerad är det inte bra att ha större momspliktiga utgifter än inkomster, eftersom det troligen leder till att Skatteverket granskar din verksamhet ordentligt Det är nämligen ett ganska vanligt sätt att begå bedrägeri mot staten.

Svar på tråden Frågor om momsbefriad verksamhet