• Anonym (kluven)

    Klädkoder i skolan?

    Ska elever få klä sig hur de vill eller ska det finnas klädrekommendationer eller olika skoluniformer. Ska man få klä sig hur utmanande och sexigt som helst i skolan?

    Personligen kan jag tycka klädkoder som är relativt neutrala skulle kunna vara bra men då måste det finnas ett stort urval så att alla kan hitta kläder som känns bra. Tex ska det inte vara tvång med kjol på tjejer. Valfrihet i färg och passform är  viktigt speciellt i en ålder då identitet är som högst prioriterat och tonårskroppar förändras och växer.

    Vad anser ni?

  • Svar på tråden Klädkoder i skolan?
  • Litenmenhård

    Så länge man inte går naken i skolan så tycker jag att man ska få ha på sig vad man vill. Alla är ci ju olika och gillar olika kläder/stilar. Det är viktigt att man får uttrycka sig.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Lärare)

    Jag vill ha både klädkoder och helst skoluniform. Dock inte tvingande att "tjejer" ska ha kjol och "killar" ska ha byxor utan att man får välja fritt bland de uppsättningar som finns.

  • Anonym (Hedvig)

    Antingen "riktig" skoluniform (med alternativ för flickor både byxor och kjol)
    eller som det är nu - valfritt med undantag för att man inte får ha märken som uppmanar till "hets mot folkgrupp" etc.

    Inget mitt emellan, det blir bara krångligt för föräldrar och skola som skall besluta vad som är ok eller inte.

    Själv tror jag faktiskt riktig skoluniform skulle underlätta mycket både för skolan, föräldrar och elever (sk märkeshets kan minska).

  • Anonym (Rebecca)

    Tycker också att så länge man inte är naken fungerar det mesta. Vad gör det om ungdomar klär sig "sexigt", egentligen? Vem menar du skulle påverkas negativt av det? Personen själv, eller andra runt omkring?

  • Anonym (Morsan)

    Jag hade inte haft något emot att det funnits skjorta / t-shirt / piké/ linne / hoodie att beställa med skolans logga och i massor av olika färger. Jag vet att det fanns sådana när jag gick i grundskolan, ville man kunde man få sitt namn på.

    Det borde ge alla en möjlighet att hitta den typ av flagg som man själv trivs i, oavsett man ville ha t-shirt och en luvatröja eller om man hellre bar skjorta.
    Det skulle ge en tydlighet om att man hör hemma på skolan (i de fall man har problem med att barn från andra skolor "hänger" i skolans lokaler på dagtid).
    Det skulle definitivt  förenkla hemma. Skolkläder för sig och privata kläder för sig.
    Det skulle ta bort hetsen ifrån vad som är inne, och vad som är ballt /töntigt.
    Det skulle förmodligen även minska stölder av kläder om alla hade dessa plagg på sig under skoltid.

    Jag som förälder skulle bara se positivt på det. Sina egna kläder kan barnet bära på fritiden och på helger, så jag skulle inte se det som kränkande heller. Det finns gott om annan tid att bära den typ av plagg som man själv föredrar.

  • MeandHim

    Jag skulle helst se att man har skoluniform. Tror pressen från det här med märkeskläder skulle minska markant, samt mobbning och utfrysning om man inte har de rätta kläderna. Förhoppningsvis skulle det även kunna bidra till mer respekt i skolan. Alldeles för slappt i dagens samhälle.

  • Anonym (A)
    Litenmenhård skrev 2020-10-15 12:07:52 följande:
    Så länge man inte går naken i skolan så tycker jag att man ska få ha på sig vad man vill. Alla är ci ju olika och gillar olika kläder/stilar. Det är viktigt att man får uttrycka sig.
    Så tycker jag också.
  • Pope Joan II
    MeandHim skrev 2020-10-15 13:42:56 följande:

    Jag skulle helst se att man har skoluniform. Tror pressen från det här med märkeskläder skulle minska markant, samt mobbning och utfrysning om man inte har de rätta kläderna. Förhoppningsvis skulle det även kunna bidra till mer respekt i skolan. Alldeles för slappt i dagens samhälle.


    I länder där de använder skoluniform har de inte mindre mobbing och utfrysning.
  • Physalis

    Klart barnen hade hittat nya sätt att hetsa om kläder och utseende. Vem har valt rätt variant, vem sitter kläderna bäst på, vem har begagnat och vem köper nytt varje år, vem sticker ut med accessoarer, vem har rätt frisyr osv. Kom igen, så enkelt är det inte att lösa mobbing. Mobbningen handlar inte om kläderna egentligen utan det är bara ett sätt det visar sig.

    Jag tror man skulle ha i stort sätt samma problem med skoluniform som utan.


    Korrekturläser som en kratta
  • Fiona M

    Är det bara tjejer du vill reglera klädsel för, eller vad är sexig/utmanande klädsel för killar?

  • Pope Joan II
    Physalis skrev 2020-10-16 08:30:01 följande:

    Klart barnen hade hittat nya sätt att hetsa om kläder och utseende. Vem har valt rätt variant, vem sitter kläderna bäst på, vem har begagnat och vem köper nytt varje år, vem sticker ut med accessoarer, vem har rätt frisyr osv. Kom igen, så enkelt är det inte att lösa mobbing. Mobbningen handlar inte om kläderna egentligen utan det är bara ett sätt det visar sig.

    Jag tror man skulle ha i stort sätt samma problem med skoluniform som utan.


    Det har man, det har gjorts många studier som visat just det. 
  • sextiotalist
    MeandHim skrev 2020-10-15 13:42:56 följande:

    Jag skulle helst se att man har skoluniform. Tror pressen från det här med märkeskläder skulle minska markant, samt mobbning och utfrysning om man inte har de rätta kläderna. Förhoppningsvis skulle det även kunna bidra till mer respekt i skolan. Alldeles för slappt i dagens samhälle.


    Naivt. Mobbning förekommer även i skolor med skoluniform, i skolor med disciplin på agendan.
  • LFF
    MeandHim skrev 2020-10-15 13:42:56 följande:

    Jag skulle helst se att man har skoluniform. Tror pressen från det här med märkeskläder skulle minska markant, samt mobbning och utfrysning om man inte har de rätta kläderna. Förhoppningsvis skulle det även kunna bidra till mer respekt i skolan. Alldeles för slappt i dagens samhälle.


    Vill man mobba någon så hittar man något man kan mobba hen för. Det spelar ingen roll om man har uniform eller ej. Tyvärr. 
  • Anonym (kluven)
    Fiona M skrev 2020-10-16 08:34:33 följande:

    Är det bara tjejer du vill reglera klädsel för, eller vad är sexig/utmanande klädsel för killar?


    Jag har inte sagt att jag vill reglera kläderna men tror det finns fördelar med viss klädkod i skolan. Killar klär sig sällan sexigt eller utmanande på sådant sätt som tjejer som medvetet försöker framhäva sina företräden, samtidigt som de har svårare att dölja dem så klart om de är storbystade exempelvis. Vissa gymkillar klär sig i tajta linne och tröjor och vill framhäva sina tränade kroppar och detsamma borde gälla hudexponering för båda könen i så fall.
  • Mrs Moneybags

    Jag ser helst inte skoluniform på barn i skolan. Vi är alla individer, även barn, och vill behandlas som sådana. 

    Alla gillar inte samma sorters kläder. 

    Min 9-åring har redan sin egen smak. även om den inte alltid är samma som min egen...  

    De har dock klädregler när det är konsert och då har han oftast mörk kostym med vit skjorta och slips eller fluga samt "finskor". Flickorna har oftast klänning eller kjol och vit blus beroende på vad skolan efterfrågar. Vissa barn klär sig i högtidskläder från sin kultur, t ex japansk klädsel eller folkdräkt osv. Men det är mer ett skådespel, inget de måste ha på sig varje dag. Däremot finns inte alternativet att komma i jeans eller mjukisbyxor när det är konsert, så ett visst tvång är det. 

  • Mrs Moneybags
    Anonym (kluven) skrev 2020-10-16 11:41:51 följande:
    Jag har inte sagt att jag vill reglera kläderna men tror det finns fördelar med viss klädkod i skolan. Killar klär sig sällan sexigt eller utmanande på sådant sätt som tjejer som medvetet försöker framhäva sina företräden, samtidigt som de har svårare att dölja dem så klart om de är storbystade exempelvis. Vissa gymkillar klär sig i tajta linne och tröjor och vill framhäva sina tränade kroppar och detsamma borde gälla hudexponering för båda könen i så fall.
    Tycker du verkligen att det är ett problem att folk klär sig sexigt i skolan? Jag ser ytterst sällan tonårstjejer som klär sig sexigt till vardags. Där jag rör mig har flickorna oftast vida jeans, jacka av något slag, collegetröja och kängor eller jympaskor. Förstår inte hur det kan uppfattas som sexigt. 
  • Physalis
    Anonym (kluven) skrev 2020-10-16 11:41:51 följande:

    Jag har inte sagt att jag vill reglera kläderna men tror det finns fördelar med viss klädkod i skolan. Killar klär sig sällan sexigt eller utmanande på sådant sätt som tjejer som medvetet försöker framhäva sina företräden, samtidigt som de har svårare att dölja dem så klart om de är storbystade exempelvis. Vissa gymkillar klär sig i tajta linne och tröjor och vill framhäva sina tränade kroppar och detsamma borde gälla hudexponering för båda könen i så fall.


    Sexigt ligger bara i betraktarens ögon. När jag gick på mellanstadiet var magtröjor och string populärt på tjejer och "hängbyxor" (jeans som hänger på halva röven) och gelé i håret var populärt på killar. Inte sjutton var någon mellanstadieelev sexig för det utan barn med kläder de såg sina idoler klä sig i.
    Korrekturläser som en kratta
  • MeandHim
    LFF skrev 2020-10-16 09:03:52 följande:

    Vill man mobba någon så hittar man något man kan mobba hen för. Det spelar ingen roll om man har uniform eller ej. Tyvärr. 


    Visst är det så, men tänk på föräldrar som slipper känns press på att behöva köpa dyra märkeskläder till sina barn för att dom ska ?passa in? når dom kanske inte har råd.

    Jag tror det iaf skulle kunna vara en bidragande orsak till mindre ångest både hos föräldrar och elever.
  • Anonym (kluven)
    Mrs Moneybags skrev 2020-10-16 14:57:19 följande:
    Tycker du verkligen att det är ett problem att folk klär sig sexigt i skolan? Jag ser ytterst sällan tonårstjejer som klär sig sexigt till vardags. Där jag rör mig har flickorna oftast vida jeans, jacka av något slag, collegetröja och kängor eller jympaskor. Förstår inte hur det kan uppfattas som sexigt. 
    I Stockholm är allt väldigt utseendefixerat oc sexualiserat långt ner i åldrarna. Jag har jobbat på högstadiet i många år och sett spelen som försigår mellan tjejer och killar och även konkurrensen tjejer emellan vem som är sexigast. Tror i och för sig inte att denna konkurrens kommer att upphöra med klädkoder, för i länder med skoluniform utmärker sig de välmedlade med accessoarer osv,. Kläderna sitter ju bättre på vissa typer av kroppar än andra, så har det ju alltid varit, så de snyggaste och mest populära står ju ut iallafall varför A och B lag uppstår. Jag tycker dock att fokus på kroppar och sexualitet ska tonas ner på samma sätt som jag tycker att skolan ska vara mobilfri.
Svar på tråden Klädkoder i skolan?