• boxer1995

    Lita på att det är rätt kön?

    Var på ultraljud i måndags och är gravid i vecka 19. Frågade BM om kön och hon sa att till 95% var det en flicka. Förra gången jag fick barn så sa hon tvärsäkert kille och har även läst att har dom sett en snopp så är det med allra största sannolikt även en kille. Har dock hört att det är svårare att med säkerhet säga om det år en tjej. Det jag undrar är om man vågar börja köpa lite klänningar och tjejkläder och lite flickigare saker? Känns så tråkigt att sätta på brorsans kläder om det nu är en tös

  • Svar på tråden Lita på att det är rätt kön?
  • Anonym (E)

    Är ganska säker på att klädaffärer kommer finnas kvar även efter det att barnet fötts. Med andra ord, det går jättebra att vänta med inköp tills det att ungen kommit ut och ni vet säkert vad den har mellan benen. Om det är viktigt att det finns flickiga kläder tillgängliga direkt på bb så är det väl bara att köpa en sådan uppsättning och två, på vinst eller förlust, och vänta med resten av inköpen.

  • boxer1995
    Anonym (E) skrev 2020-10-15 19:44:12 följande:

    Är ganska säker på att klädaffärer kommer finnas kvar även efter det att barnet fötts. Med andra ord, det går jättebra att vänta med inköp tills det att ungen kommit ut och ni vet säkert vad den har mellan benen. Om det är viktigt att det finns flickiga kläder tillgängliga direkt på bb så är det väl bara att köpa en sådan uppsättning och två, på vinst eller förlust, och vänta med resten av inköpen.


    Fast nu var ju inte frågan om vi skulle vänta med inköp, för det vill vi inte. Vi har beslutat att vara så klara som möjligt redan innan. Utan frågan är om man vågar lite på att könet stämmer?
  • Anonym (Li)
    boxer1995 skrev 2020-10-15 19:40:36 följande:

    Var på ultraljud i måndags och är gravid i vecka 19. Frågade BM om kön och hon sa att till 95% var det en flicka. Förra gången jag fick barn så sa hon tvärsäkert kille och har även läst att har dom sett en snopp så är det med allra största sannolikt även en kille. Har dock hört att det är svårare att med säkerhet säga om det år en tjej. Det jag undrar är om man vågar börja köpa lite klänningar och tjejkläder och lite flickigare saker? Känns så tråkigt att sätta på brorsans kläder om det nu är en tös


    Undrar lite vad du vill veta. Du har redan fått höra att det är 95% säkert, inte 100%. Alltså vet du redan att det finns en liten möjlighet att det är en pojke trots allt. Så huruvida du vågar kan nog bara du svara på.
  • Xlr8

    Generellt sett är det någonstans under 0.5 och 1% som det kommer ett annat kön än i journalen.

    En väldigt stor del av dom som annat kön än väntat är dom som kan hela menyn utan till i en eller flera snabbmatsrestauranger.

    Så fastnar du i en vanlig dörrkarm så vänta lite med kläd köp

  • fjanten

    Ja du... På mina ultraljud där vi tagit reda på könet har barnmorskan sagt med full säkerhet, då hon med pojken vi tog reda på såg pung och penis, och med flickorna såg blygdläppar. Hon har också visat till oss, och jag tyckte (framförallt med flickan i magen) att könet var otroligt tydligt en vagina... Så klär jag mina rätt neutralt/färgglatt oavsett kön ändå, så jag har inte behövt fundera desto mer på om barnmorskan sett fel eller inte

  • Anonym (Nej)

    Min syster fick besked flicka till 99% på två ultraljud. Dom köpte allt i rosa. Ut kom en pojke...

  • Anonym (Tidsfördrivaren)

    Jag fick veta i vecka 21 att vi väntade en tjej, v 30 så såg vi en snopp och testiklar :)

  • Favolosa

    Jag har aldrig förstått varför det är så viktigt att klä en liten bebis efter sitt kön. Förstår mig inte på de som tvunget ska klä flickorna i rosa och sätta rosetter och sånt i huvudet på dem för att alla ska veta att det är en flicka. Är det så viktigt att världen ser att det är en flicka? Det är en bebis, de ska liksom inte börja dejta redan!

    Bättre att köpa könsneutrala kläder som funkar på både pojke och flicka. Och vill man tvunget köpa klänningar och sånt kan man ju köpa lite senare och vänta med att ta bort lappar och behålla kvittot. Då kan man returnera det som inte används.

  • Anonym (Babben)
    Favolosa skrev 2020-10-15 22:07:00 följande:

    Jag har aldrig förstått varför det är så viktigt att klä en liten bebis efter sitt kön. Förstår mig inte på de som tvunget ska klä flickorna i rosa och sätta rosetter och sånt i huvudet på dem för att alla ska veta att det är en flicka. Är det så viktigt att världen ser att det är en flicka? Det är en bebis, de ska liksom inte börja dejta redan!

    Bättre att köpa könsneutrala kläder som funkar på både pojke och flicka. Och vill man tvunget köpa klänningar och sånt kan man ju köpa lite senare och vänta med att ta bort lappar och behålla kvittot. Då kan man returnera det som inte används.


    Absolut inget viktigt att klä efter kön men ser inget fel i det om en som förälder vill? Jag tycker det vore lite tråkigt om olika köns-identiteter försvann helt och hållet.. men men alla väljer själva.
  • fruSolsken

    Sitter i precis samma sits som du Ts! Har två pojkar sen tidigare och nu väntar vi (förmodligen) en flicka. Jag vill köpa kläder för typ ett år och flickigt inte neutralt haha.. men blir lite rädd för tänk om det faktiskt kommer ut en tredje pojke..! Jag försöker slå bort de tankarna och tänka att i de flesta fall har Bm rätt. Jag har inte börjat än (är i v. 23) men snart ska jag börja shoppa rosa. I värsta fall får jag väl sälja alla rosa kläder haha ;)

  • Anonym (ooo)
    boxer1995 skrev 2020-10-15 19:40:36 följande:

    Var på ultraljud i måndags och är gravid i vecka 19. Frågade BM om kön och hon sa att till 95% var det en flicka. Förra gången jag fick barn så sa hon tvärsäkert kille och har även läst att har dom sett en snopp så är det med allra största sannolikt även en kille. Har dock hört att det är svårare att med säkerhet säga om det år en tjej. Det jag undrar är om man vågar börja köpa lite klänningar och tjejkläder och lite flickigare saker? Känns så tråkigt att sätta på brorsans kläder om det nu är en tös


    Fast vad ska du annars göra? 
    Antingen tror du på det eller så tror du inte på det. Krångla inte till ,liksom :) 
Svar på tråden Lita på att det är rätt kön?