• Lillarapunzel

Utebliven mens - när ska man börja oroa sig? *INTE gravid!*

Bakgrundsfakta: Jag är 23 år gammal, haft mens i 12 år och har såväl endometrios som PCOS. Är oskuld, så kan omöjligt vara gravid, och har ett BMI på typ 22-23, så övervikt kan knappast vara en orsak heller.

Långa och oregelbudna menscykler är uppenbarligen inte något ovanligt för mig, givet ovanstående förutsättningar. Normalt brukar cyklerna ligga på ca. 45-75 dagar, men fluktuera kraftigt däremellan. Nuvarande cykel ligger på över 100 dagar - jag har inte haft mens sedan i somras. Samtidigt har hösten varit väldigt stressig för mig, vilket säkert kan spela in. Dock brukar mensen inte vara så sen när jag haft stressiga perioder tidigare. Över 80 dagar, absolut, men aldrig mer 85 dagar. 
    Jag vet inte om det har med stressen att göra, eller vad det kommer av, men ibland har jag också fått som en blossande "het" känsla i ansiktet och på överkroppen, som jag inte känner igen sedan tidigare. 

När ska jag börja oroa mig egentligen? Jag menar, sjukvården kan väl knappast göra så mycket åt saken ändå. Och med tanke på att mensen, när den väl kommer, brukar innebära kraftiga blödningar i upp emot 2 veckor, och smärta samt PMS i sammanlagt 3-4 veckor, vet jag inte om jag saknar det så mycket heller i ärlighetens namn...

• Svar på tråden Utebliven mens - när ska man börja oroa sig? *INTE gravid!*
  • Anonym (Anonym)

Du skulle ha reagerat redan då din menscykel var 45 dagar. Det är inte normalt, och verkligen inte cykler på 75-100 dagar!! Ring gyn, nu!

• Anonym (L)

Det låter inte normalt, så jag råder dig att kontakta en gynekolog eller en vårdcentral omgående.

• Lillarapunzel
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-16 06:40:19 följande:

Du skulle ha reagerat redan då din menscykel var 45 dagar. Det är inte normalt, och verkligen inte cykler på 75-100 dagar!! Ring gyn, nu!

Alltså kortare än 45-60 dagars cykler har jag aldrig haft sedan jag fick mens som 11 åring. Har ju som sagt såväl endometrios som PCOS, och givet detta är det ju inget konstigt. Däremot är ju cykler på över 100 dagar konstigt även för mig... Men kanske borde ringa ändå, ja.
  • Pimpinellan

Finns de med PCO som har mens typ 2 ggr per år så det i sig är ju inte konstigt. Däremot är det inte nyttigt i längden påstår dom att gå med så långa cykler så kanske läge kontakta gyn ändå. Att du får så långdragen mens beror på dina långa cykler- slemhinnan har suttit så länge så då blöder man mer.

• Lillarapunzel
    Pimpinellan skrev 2020-10-16 13:05:21 följande:

Finns de med PCO som har mens typ 2 ggr per år så det i sig är ju inte konstigt. Däremot är det inte nyttigt i längden påstår dom att gå med så långa cykler så kanske läge kontakta gyn ändå. Att du får så långdragen mens beror på dina långa cykler- slemhinnan har suttit så länge så då blöder man mer.

Precis!

Nej, gyn har tidigare sagt till mig att t.om. om jag överskrider mina längsta "normala" cykler på 75 dagar med lite, säg upp till t.om. 85 dagar, är det inga konstigheter heller. Det ligger ändå någonstans kring mitt så att säga "normalspann". Men när det nu börjat gå över 100 dagar är det ju konstigt på riktigt... Får ringa gyn på måndag! :)

Svar på tråden Utebliven mens - när ska man börja oroa sig? *INTE gravid!*