• Izabellaaa

    Vad kan vi göra åt grannen?

    Bor i ett lite "finare" villaområde i en förort till gbg där alla är måna om att det ska se välvårdat och fint ut, men en granne sticker ut och passar inte in. Den grannen har en massa skräp och prylar utspridda över tomten, bilar som står parkerade kors och tvärs och det ser allmänt trashigt ut. Det drar ner hela området och alla grannar jag pratat med är av samma åsikt, men ingen vill såklart vara den som tar ett snack med den berörda grannen.

    Vad kan vi göra?

  • Svar på tråden Vad kan vi göra åt grannen?
  • Hippofluff

    Om ingen av er vill prata med grannen face to face får ni väl formulera ett artigt men tydligt brev med en uppmaning till att snygga till på tomten? Ni kanske till och med kan erbjuda er hjälp om det är såpass viktigt med hur grannens tomt er ut. Vem vet, hen har kanske gått igenom något svårt i livet och skötseln av tomten kanske prioriterats ned och känns nu övermäktig. Såna saker händer ju.

  • svartakatten98

    Alla har väl sin egen tomt, som man borde få ha hur man vill. Är själv uppväxt i lägenhet men låter sjukt obehagligt med villaområden där folk ska ha koll på varandra och som snackar skit. Vad är det värsta som kan hända, att värdet på era hus går ner något, för att folk är så skitnödiga?

  • Dexter dot com

    Är det miljöfarligt skrot tex gamla bilar som läcker olja/bränsle så vänder du dig till kommunen. Är det bara en ovårdad tomt så får du nog acceptera att alla har olika prioriteringar i livet alt fråga grannen lite fint om du får hjälpa till att rensa upp .

  • Arboga
    LasseBD skrev 2020-10-17 06:21:30 följande:

    Jag gillar om en granne har stökigt för då ser min tomt mycket bättre ut.


    Rätt inställning
  • Tow2Mater

    Villaområden brukar väl ha stadgar om vad som tillåts och inte? om det inte finns hos er är det kanske kommunen som ska avgora.

    Stadgar brukar vara just for att vissa ägare inte ska låta allt forfalla och skapa sig skrotgårdar, vilket drar ner värdet for hela området.

  • Pimpinellan

    Kontakta miljönämnden i kommunen. Mammas granne fick påbackning pga allt skrot och skräp som låg i drivor överallt. Man får inte ha så nära grannar. Hans skrot drog dessutom till sig möss och råttor.

  • AnnaSturesson
    Tow2Mater skrev 2020-10-17 13:41:14 följande:

    Villaområden brukar väl ha stadgar om vad som tillåts och inte? om det inte finns hos er är det kanske kommunen som ska avgora.

    Stadgar brukar vara just for att vissa ägare inte ska låta allt forfalla och skapa sig skrotgårdar, vilket drar ner värdet for hela området.


    Nej det brukar man verkligen inte ha i ett villa område.

    Skulle möjligen vara om det är hus i BRF from.
  • AnnaSturesson
    AnnaSturesson skrev 2020-10-17 14:19:07 följande:

    Nej det brukar man verkligen inte ha i ett villa område.

    Skulle möjligen vara om det är hus i BRF form


  • LasseBD
    AnnaSturesson skrev 2020-10-17 14:19:07 följande:

    Nej det brukar man verkligen inte ha i ett villa område.

    Skulle möjligen vara om det är hus i BRF from.


    Tror hen menar Lokala föreskrifter som stiftats av kommunen.

    Så ts, miljöförvaltningen är rätt instans. Ibland går det skicka in ett klagomål på nätet.
  • Tow2Mater
    LasseBD skrev 2020-10-17 14:34:58 följande:
    Tror hen menar Lokala föreskrifter som stiftats av kommunen.

    Så ts, miljöförvaltningen är rätt instans. Ibland går det skicka in ett klagomål på nätet.
    Menar just liknade som for BRF, där jag bor har vi det for villaområden också. Men det kanske inte är så i Sverige, då lärde jag mig nåt nytt idag.
  • Izabellaaa
    svartakatten98 skrev 2020-10-17 02:52:51 följande:

    Alla har väl sin egen tomt, som man borde få ha hur man vill. Är själv uppväxt i lägenhet men låter sjukt obehagligt med villaområden där folk ska ha koll på varandra och som snackar skit. Vad är det värsta som kan hända, att värdet på era hus går ner något, för att folk är så skitnödiga?


    Du måste vara ung, och förmodligen bor du i hyresrätt. Om man äger sitt boende tenderar man att vara mån om att det ser snyggt och vårdat ut även i omgivningen.

    Dels pga trevnad och värdet men även för att skräp lockar till sig råttor och möss. Och ja, det vore riktigt illa om grannens tomt drog ner värdet på vårt hus då vi lagt ner många miljoner förstår du.
  • Izabellaaa
    Pimpinellan skrev 2020-10-17 14:16:41 följande:

    Kontakta miljönämnden i kommunen. Mammas granne fick påbackning pga allt skrot och skräp som låg i drivor överallt. Man får inte ha så nära grannar. Hans skrot drog dessutom till sig möss och råttor.


    Tack, det ska jag göra ????
  • Izabellaaa
    erikaABC skrev 2020-10-17 00:10:48 följande:

    Vänd dig till kommunen och beskriv situationen, 


    Jag ska prova med det. Tack.
Svar på tråden Vad kan vi göra åt grannen?