tips på bra lekar till 7- års kalas önskas!
Ja rubriken talar för sig själv: Jag behöver tips på roliga inomhuslekar som kan tilltala kräsna 7- åringar... Och hur varierar man den traditionella fiskedammen?
Ja rubriken talar för sig själv: Jag behöver tips på roliga inomhuslekar som kan tilltala kräsna 7- åringar... Och hur varierar man den traditionella fiskedammen?
Sätta svansen på grisen, eller varför inte en mordernare fom där man förstorar upp en bild på födelsedagsbarnet som barnen får sätta mustach på.
Ja men det var ju ett bra tips!
puff puff
Ni kan ju leka röda gröna lyktan stopp om ni har utrymmen å det inte är för många barn.
Här kommer lite lekar.
Ryktet går...
Du skall hitta en mening som har formen av ett rykte. Meningen bör inte vara för kort, men heller inte för lång. Tio-tolv ord får väl anses som det mesta. Välj gärna några svåruppfattade ord. Har du många S-ljud med i meningen är det bra. Du kan t ex. bestämma dig för: "Dom säger att Zackrissons skall flytta till Söder".
Så viskar du orden i din grannes öra. Du ska tala raskt och inte särskilt tydligt, dock utan att direkt sluddra på målet.
Om grannen inte uppfattar vad du säger, får han inte fråga om. Han skall bara viska ryktet vidare så som han uppfattat det. På detta sätt ska det fortsätta från den ene till den andre.
När ryktet kommer tillbaka till dig, ska du säga det högt och samtidigt berätta hur det var när det första gången lämnade din mun. För det låter helt annorlunda när det kommer tillbaka, kan du vara bergsäker på.
Blåsa bomull.
Medan man sitter församlade vid ett bord kan man lika gärna göra ett försök att blåsa bomull. Plocka bort allting från bordet och lägg en bomullstuss mitt på bordet.
Nu ska alla böja sig ned så att hakan är i jämnhöjd med bordskanten och försöka blåsa bomullstussen bort mot någon annan. Men framförallt ska var och en hålla tussen ifrån livet, för den som får den på sig måste betala pant.
Det är mycket lätt att värja sig från tussen - om man kan hålla sig för skratt. Men det kan man vanligtvis inte.
Farfars byxor!
Alla sätter sig i en ring, en person sitter i mitten och ser någon djupt i
ögonen och frågar allvarligt:
- Vad hade du på huvudet när du gick till skolan i morse?
Svaret på alla frågor som ställs i den här leken är FARFARS BYXOR och man
får inte skratta när man säger det! Skulle du ändå inte kunna låta bli, är du ute ur
leken för den här omgången.
Den som kan hålla sig för skratt längst och blir sist kvar får fråga de andra i nästa
omgång om t ex vad du åt till middag igår, vad deras hus liknar, vad mamma ska
få i julklapp, vad de har hängt i granen...Det är tillåtet att göra konstiga grimaser
och liknande hyss för att få den som ska svara att börja skratta!
Visseltävling!
Duktig på att vissla? Vänta bara till du får ett par kex i munnen!
Gör så här:
Ge varje deltagare 3-4 kex. På din signal stoppar man i kexen i munnen
och tuggar söder dem. Det är den enkla biten. Nu kommer den svåra. Den som
först lyckas vissla en melodi vinner. Det låter enkelt, man är jättesvårt
då man ha munnen full av kexsmulor! För att göra det riktigt svårt kan man
i förväg bestämma vilken låt alla ska vissla. Vinnare blir den som först
lyckas vissla melodin ordentligt.
Äsch! det var det lilla!! kollade upp lite på nätet åt dig å kom lite från ett kalas min vännina haft.
Ja men tack ändå! Jag är verkligen ingen lekmamma med hundra galna upptåg i bakfickan när det vankas kalas, så ALLA tips är varmt välkomna. Det var dessutom lättare när barnen var mindre, för då var ändå fiskdammen och godispåsen det som var behållningen, men 7-åriga tjejer kräver UNDERHÅLLNING, och då blir jag lätt svettig!