• Anonym (ros1)

Mina fötter sliter ut lakanen!

Ja, jag vet inte vad jag ska göra. 

Jag sliter ut lakan på löpande band känns det som. På nedre delen av sängen där ju fötterna befinner sig så slits underlakanet snabbt ut och det blir hål. Jag tycker inte att mina fötter är särskilt "raspiga" och har inte särskilt mycket förhårdnader osv då jag går på fotvård regelbundet också. 

Normalt håller ju lakan i flera år men mina håller inte mer än några få månader. Jag är inte heller ovanligt aktiv när jag sover och ligger inte och gnider och håller på med benen. Jag köper inte heller det billigaste skitet till lakan men kanske måste jag köpa ännu dyrare.

Någon som kan det här med lakanskvalitet, trådtäthet, material och så som jag kan prova? Jag använder dra på-/kuvertlakan så helst sådana.

Eller om ni har något annat tips på hur jag ska undvika att slita ut lakanet så snabbt och köra fötterna rakt igenom.

• Svar på tråden Mina fötter sliter ut lakanen!
  • Fjäril kär

1. Håll fötterna mjuka. Fila fötterna när du duschar och smörj in dom efteråt och smörj varje kväll när du lägger dig. Fotvård i sig är bra men du måste ju själv underhålla det mellan gångerna du går dit genom att fila och smörja. Klipp tånaglarna också.

2. Byt lakan ofta. Bädda rent en gång i veckan. Vänd på lakanet varje gång du bäddar så du får jämt slitage på ditt lakan. Dvs vänd så fotändan blir huvud.

• Anonym (ros1)
    Fjäril kär skrev 2020-10-17 10:30:53 följande:

1. Håll fötterna mjuka. Fila fötterna när du duschar och smörj in dom efteråt och smörj varje kväll när du lägger dig. Fotvård i sig är bra men du måste ju själv underhålla det mellan gångerna du går dit genom att fila och smörja. Klipp tånaglarna också.

2. Byt lakan ofta. Bädda rent en gång i veckan. Vänd på lakanet varje gång du bäddar så du får jämt slitage på ditt lakan. Dvs vänd så fotändan blir huvud.

Tack.

1. De är mjuka, åtminstone minst lika mjuka som genomsnittet och vad jag vet sliter folk inte ut lakanen så snabbt som jag.

2. Byta lakan gör jag men inte så ofta som en gång i veckan. Vänder gör jag också. Oavsett så minskar ju inte problemet av dessa åtgärder, slitaget är ju detsamma ändå och det är det som är det underliga.

Därför jag är inne på att kvaliteten på lakanen är för dålig och i så fall behöver jag köpa någon annan sort. Vilken vet jag dock inte men det ska väl handla om trådtäthet och material om jag förstått rätt.
  • Anonym (Strumpor)

Sov med strumpor?

• Anonym (Andreas)

Skippa billigt skit från Jysk och Ikea. Ett bra underlakan som håller kostar minst 300-500 kr styck. Leta gärna upp butiker som säljer enbart sängar och köp lakan därifrån, dom har ett helt annat utbud på sånt. Googla gärna på hotell-lakan och se vad du kan hitta. I mitt jobb bor jag ibland på hotell veckovis och deras lakan ser fortfarande ut som nytt fast jag sover som en propeller med både fötter och armar.

• sextiotalist
    Anonym (Andreas) skrev 2020-10-17 11:10:47 följande:

Skippa billigt skit från Jysk och Ikea. Ett bra underlakan som håller kostar minst 300-500 kr styck. Leta gärna upp butiker som säljer enbart sängar och köp lakan därifrån, dom har ett helt annat utbud på sånt. Googla gärna på hotell-lakan och se vad du kan hitta. I mitt jobb bor jag ibland på hotell veckovis och deras lakan ser fortfarande ut som nytt fast jag sover som en propeller med både fötter och armar.

Räcker det?

Har för mig att riktigt bra underlakan kan kosta upp till en tusenlapp.
  • Anonym (Helosan)

Smörj fötterna varje dag. Sov med strumpor. Köp bättre kvalitet på lakan.

• Selmans

En vän till mig var med om det. Det visade sig att han vet så stressad att han låg och trampade med fötterna i sömnen. Han blev sjukskriven och sedan han återhämtat sig sover han lugnt och lalanen är hela.

Hur mår du? Lever du ett hektiskt liv?

• Anonym (Tips från coachen)

Klipp naglarna, sov med strumpor om du kan, fortsätt smörja in fötterna.

Svar på tråden Mina fötter sliter ut lakanen!