• Anonym (.)

Krångligt för arbetsgivare att anställa en person med skyddad identitet?

Hej!

Är det krångligt att anställa en person med skyddad identitet? Måste all papper och andra saker som är van vid ändras och anpassas när man skall t.ex ge lön till en person med skyddad identitet? Kan en person med skyddad identitet säga till arbetsgivare att t.ex strunta i krångligheterna och ge lönen som till vilken vanlig anställd som helst? Så arbetsgivaren inte behöver oroa sig för krångligheter.

Tack för svar!

• Svar på tråden Krångligt för arbetsgivare att anställa en person med skyddad identitet?
  • Anonym (.)

Måste man alltid tala om att man har skyddad identitet?

Jag börjar bli rätt less på att ha skyddad identitet med all krångel och ''extra vägar'' som man behöver ta. Jag behöver dock skyddad identitet något år till.

(Ja, jag vet att jag kan bestämma om jag skall ha skyddad identitet eller inte. Men det handlar faktiskt om min säkerhet. Så den frågan/svaren vill jag helst inte gå in på för det är personligt och tillräckligt jobbigt för mig)

Tack för svar! :)

• Anonym (Ellen)

Alla arbetsgivare bör ha rutiner för hur man hanterar medarbetare med olika grader av skyddad identitet. Som jag förstått det så finns det olika nivåer.
    Där jag jobbat har man haft väldigt tydliga rutiner som ska följas, allt ifrån hur IT ska lägga upp e-post-adress till personen, till var lönespecifikationer ska skickas.
    Samt hur man ska ta hand om och gallra uppgifter sett till GDPR mm.
    Det är inte "svårt" men man måste ha koll på vad man gör, annars riskerar man ju att uppgifterna röjs. Medvetet för att man inte vet vad det innebär när medarbetaren har skyddad identitet, eller omedvetet.

• Anonym (.)
    Anonym (Ellen) skrev 2020-10-17 21:14:05 följande:

Alla arbetsgivare bör ha rutiner för hur man hanterar medarbetare med olika grader av skyddad identitet. Som jag förstått det så finns det olika nivåer.
    Där jag jobbat har man haft väldigt tydliga rutiner som ska följas, allt ifrån hur IT ska lägga upp e-post-adress till personen, till var lönespecifikationer ska skickas.
    Samt hur man ska ta hand om och gallra uppgifter sett till GDPR mm.
    Det är inte "svårt" men man måste ha koll på vad man gör, annars riskerar man ju att uppgifterna röjs. Medvetet för att man inte vet vad det innebär när medarbetaren har skyddad identitet, eller omedvetet.

Om allt handlar om att uppgifterna inte får röjas för arbetarens säkerhet. SÅ kanske det är upp till den anställde i frågan om denne vill säga att han/hon har skyddad identitet och rutinerna får följas?

Jag har skyddad identitet och bott i denna ort i några år nu. Jag känner att jag är på gränsen till att avsluta min skyddade identitet. Jag känner mig säker och tror att jag kommer byta min fullständiga namn vilket kommer göra att jag blir ännu mer säkrare.

Jag är också orolig att arbetsgivare kanske kommer tycka det är krångligt med att följa dessa specifika rutiner och väljer någon annan.
  • Anonym (. 2)

Oavsett hur svårt det är att anställa, ta inte, jag upprepar: ta inte anställning inom kommunerna.

Jag har jobbat med IT i en viss kommun och delar av mitt område handlade om säkerhet ur ett personuppgiftsperspektiv.

Jag jobbade mig blå för att få personalen medveten om hur man hanterade personuppgifter och då framförallt de med skyddad ID. Svaren var alltid antingen att jag överdrev eller att de inte tänkt på det men skulle göra det nästa gång.

Sanningen var att man mailade uppgifter kors och tvärs (kommunens mail är offentliga handlingar) och man "glömde" flagga i olika registerprogram.

Så enkelt svar: jobba aldrig någonsin kommunalt.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (.) skrev 2020-10-17 21:29:21 följande:
    Om allt handlar om att uppgifterna inte får röjas för arbetarens säkerhet. SÅ kanske det är upp till den anställde i frågan om denne vill säga att han/hon har skyddad identitet och rutinerna får följas?

Jag har skyddad identitet och bott i denna ort i några år nu. Jag känner att jag är på gränsen till att avsluta min skyddade identitet. Jag känner mig säker och tror att jag kommer byta min fullständiga namn vilket kommer göra att jag blir ännu mer säkrare.

Jag är också orolig att arbetsgivare kanske kommer tycka det är krångligt med att följa dessa specifika rutiner och väljer någon annan.
    Jag kan tänka mig att olika lön/HR-system skiljer sig åt där. Vissa är kopplade mot folkbokföringen och då får man direkt en signal ifall en medarbetare som man håller på att registrera har något slags sekretessmarkering.
    Andra system har inte det utan då bygger det på att du själv talar om att du har skyddad identitet. De kontrollerar bara att du har ett giltigt personnummer men sen kan du kalla dig Kalle Anka såvitt de vet. Och säger du inte att du har skyddad identitet så kommer du att komma upp på lönelistor och liknande om verksamheten är offentlig och någon begär ut uppgifter.

Men det känns lite märkligt att en person som HAR skyddade uppgifter inte är mer mån om att hålla sig lite mer under cover så att säga. Eller menar du att hotet mot dig inte längre kvarstår?
    För det är inte jättelätt att få skyddade uppgifter som jag förstått det, så man kanske ska vara lite mer rädd om sig?
    Eller så är det jag som misstolkar.

Jag håller med IT-personen ovan också. Inom kommun och region ÄR det trixigt. Säg att du har 8 individer på en förskola varav en har skyddad identitet. Någon begär ut löneuppgifter som är offentlig handling. Någon är särskilt intresserad av en avdelning. Denne någon identifierar de första 7 genom att bocka av mot tex. ett gruppfoto i hallen på förskolan. Inser att nr 8 antingen saknas helt eller har ett annat namn än vad som anges på listan (beroende på hur rutinen ser ut och vilken grad av sekretess personen har). Så det känns som att människor som VILL mycket väl kan leta upp en individ oavsett skyddad uppgift.  Uteslutningmetoden bara...
Svar på tråden Krångligt för arbetsgivare att anställa en person med skyddad identitet?