• Anonym (e)

Berätta om era erfarenheter av balsammetoden

Jag har läst lite om balsammetoden och blir sugen att prova.
    Kan ni som prövat detta berätta om era erfarenheter?

• Svar på tråden Berätta om era erfarenheter av balsammetoden
  • Anonym (Camilla)

Testade den för några år sen, fick efter några veckor klagomål från mina kollegor att mitt hår luktade och såg otvättat ut.

• Primulina

Använder det i perioder. Jag har lockigt torrt hår och för mig funkar det fint om jag är noga med att ha ett väldigt lätt tvättbalsam och gnugga hårbotten. Sen se till att det vårdande balsam inte hamnar i hårbotten. Gör jag inte så börjar det klia.

Då är det iof bara att tvätta med ett ok schampo typ varannan vecka - en gång i månaden. Sista schampo är lite hårt får varannan vecka men vanlig hård tvål funkar fint. Sen får man testa sig fram vad som funka med ens eget hår.

• Miss Skywalker

Räddningen för mitt lockiga, långa men torra hår. Efter några månader fick jag höra av omgivningen att de tyckte mitt hår blivit så tjockt och blankt. Schampo förstör håret.

• Anonym (e)
    Anonym (Camilla) skrev 2020-10-17 21:44:44 följande:

Testade den för några år sen, fick efter några veckor klagomål från mina kollegor att mitt hår luktade och såg otvättat ut.

hade du balsam i hårbotten och masserade in?
  • Anonym (e)
    Primulina skrev 2020-10-17 21:51:31 följande:

Använder det i perioder. Jag har lockigt torrt hår och för mig funkar det fint om jag är noga med att ha ett väldigt lätt tvättbalsam och gnugga hårbotten. Sen se till att det vårdande balsam inte hamnar i hårbotten. Gör jag inte så börjar det klia.

Då är det iof bara att tvätta med ett ok schampo typ varannan vecka - en gång i månaden. Sista schampo är lite hårt får varannan vecka men vanlig hård tvål funkar fint. Sen får man testa sig fram vad som funka med ens eget hår.

Vilka balsam använder du?
  • Anonym (e)
    Miss Skywalker skrev 2020-10-18 01:27:57 följande:

Räddningen för mitt lockiga, långa men torra hår. Efter några månader fick jag höra av omgivningen att de tyckte mitt hår blivit så tjockt och blankt. Schampo förstör håret.

Har du någon produkt i håret efter duschen?
  • Anonym (Viola)

Att det blev fräschare av bara vatten. Men finast och fräschast blir det med helt vanligt schampo. Har provat bikarbonat också och vinäger. Tycker det är kul att testa olika grejer, men har alltid återgått till schampo som är det som funkar bäst på mitt hår. Har typiskt nordiskt hår. Tätt, men tunna strån.

• Anonym (e)
    Anonym (Viola) skrev 2020-10-18 19:39:08 följande:

Att det blev fräschare av bara vatten. Men finast och fräschast blir det med helt vanligt schampo. Har provat bikarbonat också och vinäger. Tycker det är kul att testa olika grejer, men har alltid återgått till schampo som är det som funkar bäst på mitt hår. Har typiskt nordiskt hår. Tätt, men tunna strån.

hur blev det med bikarbonat / vinäger?
  • Anonym (Viola)
    Anonym (e) skrev 2020-10-18 19:45:41 följande:

hur blev det med bikarbonat / vinäger?

Fett och stripigt. Jag ser störst skillnad på schampo eller inte schampo. Använder jag inte schampo kan jag lika gärna tvätta med enbart vatten. Det blir fett och stripigt utan schampo, men rent, fräscht och glansigt med. Tvättar ca var tredje/fjärde dag. Använder aldrig balsam och köper hyfsat billigt schampo på ICA.

Men olika hår funkar ju olika. Och håret beter sig olika i olika åldrar. Men jag har tvättat håret med tvål några gånger också och det blev ingen katastrof det heller.

Har aldrig någon produkt i håret och har inte färgat, blekt eller permanentat heller. Använder sällan hårfön. Vet inte om sånt spelar roll.
  • Miss Skywalker
    Anonym (e) skrev 2020-10-18 19:32:22 följande:
    Har du någon produkt i håret efter duschen?
    Nej. Balsamet återfuktar håret och ?klistrar? ihop lockarna igen. Annars blir det bara ett stort vilt burr, tänk Merida i Modig..
Svar på tråden Berätta om era erfarenheter av balsammetoden