• Anonym (Hm)

Covid 19. Vill hemtest men erbjud drive thru

Så konstigt, vill testa oss för covid -hemtest men när jag ska gå in och beställa så finns det bara drive thru. Sist vi testade oss fick jag låna en bil bara för att det var enda alternativet.

Vänner i samma område har möjligheten till att beställa hemtest. Men varför inte vi? Ngn annan som varit med det här?

Mailat supporten för några dagar sedan men inte fått svar.

• Svar på tråden Covid 19. Vill hemtest men erbjud drive thru
  • 170909

Betalar du själv finns det hemtest, men om du inte vill betala utan få det "gratis" via vården så får du ställa upp det som erbjuds. 

• Anonym (Hm)

Men grannar och närliggande erbjuds det alternativet.

Jag har ju ingen bil annars hade det inte varit några problem. Det är mina barn jag behöver testa och kan ju inte åka kollektivt med tre sjuka småbarn som jag misstänker covid på?

• Anonym (Hm)
    170909 skrev 2020-10-18 10:22:47 följande:

Betalar du själv finns det hemtest, men om du inte vill betala utan få det "gratis" via vården så får du ställa upp det som erbjuds. 

Jag har ju ingen bil annars hade det inte varit några problem. Det är mina barn jag behöver testa och kan ju inte åka kollektivt med tre sjuka småbarn som jag misstänker covid på?
  • 170909
    Anonym (Hm) skrev 2020-10-18 10:29:06 följande:

Då håller jag med om att det är konstigt. Då borde du kunna ringa och fråga någon om varför, eller fråga grannarna vem de kontaktade.
    Om du kontaktar en web-doktor (kry, doktor 24 och allt vad det heter) kan de skicka hem ett test åt dig?
    Småbarn testar man väl inte, är inte åldersgränsen typ ca 8år si sådär?
  • Anonym (Hm)
    170909 skrev 2020-10-18 10:38:19 följande:

Då håller jag med om att det är konstigt. Då borde du kunna ringa och fråga någon om varför, eller fråga grannarna vem de kontaktade.

Om du kontaktar en web-doktor (kry, doktor 24 och allt vad det heter) kan de skicka hem ett test åt dig?

Småbarn testar man väl inte, är inte åldersgränsen typ ca 8år si sådär?

Jag har använt mig av vårdguiden och ?alltid öppet? (som är SLLs vårdapp). Angående ålder har jag ingen aning. Ingen sa ngt sist jag testade? Vår förskola kräver att man testar vid minsta symtom så försöker bara följa alla riktlinjer.
  • Anonym (Finns inte)

Hemtest finns inte som alternativ för barn under 13 år.

• Anonym (VC)

På 1177 för Stockholms län står det "Det går inte att beställa hem egenprovtagning för barn under 13 år utan ni behöver ha tillgång till bil för att testa barnet på en mobil provtagningsstation. Ett alternativ är att ni kontaktar er vårdcentral och barnet kan då provtas på ett provtagningsställe som de anvisar." www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/allt-om-provtagning-for-covid-19/provtagning-for-dig-som-ar-sjuk/ Så det verkar som att ni ska kontakta vårdcentralen.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Finns inte) skrev 2020-10-18 10:47:39 följande:

Hemtest finns inte som alternativ för barn under 13 år.

Men jag får inte upp det alternativet för mig som vuxen ens? Jag har familjer i grannhuset med barn under 13 som fått hemtest?

Jag får hyra en bil imorgon annars :)
Svar på tråden Covid 19. Vill hemtest men erbjud drive thru