• Sun 18 Oct 2020 10:41
    1879 visningar
    8 svar
    8
    1879

    Musikskolan Lilla Akademien

    Hej!
    Jag undrar om någon här har barn som gjort inträdesprovet till Lilla Akademiens förskoleklass? Vad får de göra? Hur upplevde era barn provet (svårt, roligt...)? Jag funderar på att låta mitt barn söka.

  • Svar på tråden Musikskolan Lilla Akademien
  • Anonym (C)
    Sun 18 Oct 2020 12:07
    #1

    Min son går på LA. Lillasyster kom inte in, men tror faktiskt att det blev bättre i slutändan.

    Nu var det rätt så länge sedan något av barnen gjorde inträdesprovet, och vi fick ju inte vara med, så jag har inte full koll. Tror dock att fick de röra sig till musik, sjunga något och härma toner på pianot.

    Sonen var faktiskt inte ens medveten om att det var ett prov. Han hade tidigare gått på Lilla Akademiens helgverksamhet och för honom var provet mer som en rolig aktivitet.

    Dottern var mer medveten om att det var ett prov, men tyckte det var OK.

  • Anonym (Mamma­S)
    Mon 19 Oct 2020 11:03
    #2

    Hej!
    Det är klart ditt barn ska söka in! Man kan ju inte få mer än ett nej. 

    Mitt barn sökte in och jag tror att provet var utformat som en lektion, ungefär. Han berättade att han fick sjunga efter olika toner/intervaller, sjunga en sång (tror det var Blinka lilla stjärna), de gjorde olika rörelsemoment tillsammans - antagligen för att se hur motoriskt och rytmiskt utvecklad man är. De gick in i små grupper om ca 5-6 barn och jag tror att min son och en annan pojke i samma grupp kom in från den gruppen. 

    Först kom en lärare och samlade gruppen, pratade med dem utan att vi föräldrar kunde höra, men jag såg dem genom en dörr. När de kom in satt flera lärare och lyssnade och ställde frågor till dem osv. 

    Jag tror de tittar på samarbetsförmåga, förmågan att ta till sig direktiv, musikaliteten (förstås!) och också hur barnet skulle passa in i den tänkta klassen. OBS, detta är endast mina egna spekulationer. 

    Jag berättade inte för min son att det var ett prov, jag bara gick dit och sa att han skulle träffa några andra lärare den dagen (vi brukade ju vara där på helgerna på helgkursen). 

    Med barn i den åldern är det ju ofta fråga om dagsformen, så jag hade tur att min son var samarbetsvillig den dagen.  

    Spelar ditt barn något instrument? Min son spelade inget instrument, men flera barn hade med sig instrument och spelade någon liten trudelutt. Det går utmärkt att söka oavsett. 

    Du kan ladda ner appar som tränar intervaller och rytmer och sjunga mycket med barnet som förberedelse. 

  • Tue 20 Oct 2020 22:20
    #3

    Tack så mycket för era svar!


    Jag tvekar lite just med anledning av inträdesprovet, 5-6-åringar känns ju så små för att göra ett prov. Det verkar som en bra idé att inte låta barnet veta att det är ett prov. Mitt barn har precis börjat så smått med piano.

    Vad tycker ni om skolan annars?

  • Anonym (Mamma­S)
    Wed 21 Oct 2020 11:15
    #4
    Lorna skrev 2020-10-20 22:20:05 följande:

    Tack så mycket för era svar!


    Jag tvekar lite just med anledning av inträdesprovet, 5-6-åringar känns ju så små för att göra ett prov. Det verkar som en bra idé att inte låta barnet veta att det är ett prov. Mitt barn har precis börjat så smått med piano.

    Vad tycker ni om skolan annars?


    Jag är mycket nöjd. Det är bitvis en del att göra, som att sitta med när barnet övar osv (hemma), men annars är det roligt och bra gemenskap. De går ganska fort fram med de vanliga ämnena eftersom man vill ha mer tid till musiken i högstadiet - så har jag fått det förklarat för mig. Därför börjar mitt barn med ett ytterligare språk i fjärde klass (tyska/franska mm). 

    Mitt barn älskar att vara i skolan och uttryckte missnöje nu inför höstlovet, han vill hellre vara i skolan! När jag frågar vilken tid jag ska hämta, säger han "så sent som möjligt".

    Det är ganska homogent, vilket vissa kan tycka är en nackdel och vissa en fördel. De flesta av barnen kunde läsa litegrann när de började skolan och man märker att det är en jämn och hög nivå på kunskaperna. Det underlättar säkert för lärarna i undervisningen. Det är dock inte homogent på det vanliga sättet, att alla ser likadana ut och har samma bakgrund osv, det finns ca 60 länder representerade på skolan! 

    Jag upplever ett stort engagemang från lärarna och instrumentläraren blir som en extra kompis/förälder som barnet ofta kommer nära pga att man har lektioner tillsammans ibland flera gånger i veckan. 

    En nackdel kan vara att de flesta köper extra instrumentlektioner till barnen. Dessa måste man alltså betala för själv och det är klart att det kostar en slant. Mitt barn spelar 2 instrument nu och jag betalar ca 3000/månad för detta. Förut var det ungefär hälften när han spelade ett instrument. Instrumentlektionerna ligger på fritids-tiden och ibland på morgonen före skolan, så att när man hämtar barnet så är han klar med allt och kan ta det lugnt hemma. 

    Jag tycker absolut ni ska söka! 
  • Wed 4 Nov 2020 12:41
    #7
    Anonym (MammaS) skrev 2020-10-21 11:15:39 följande:
    Jag är mycket nöjd. Det är bitvis en del att göra, som att sitta med när barnet övar osv (hemma), men annars är det roligt och bra gemenskap. De går ganska fort fram med de vanliga ämnena eftersom man vill ha mer tid till musiken i högstadiet - så har jag fått det förklarat för mig. Därför börjar mitt barn med ett ytterligare språk i fjärde klass (tyska/franska mm). 

    Mitt barn älskar att vara i skolan och uttryckte missnöje nu inför höstlovet, han vill hellre vara i skolan! När jag frågar vilken tid jag ska hämta, säger han "så sent som möjligt".

    Det är ganska homogent, vilket vissa kan tycka är en nackdel och vissa en fördel. De flesta av barnen kunde läsa litegrann när de började skolan och man märker att det är en jämn och hög nivå på kunskaperna. Det underlättar säkert för lärarna i undervisningen. Det är dock inte homogent på det vanliga sättet, att alla ser likadana ut och har samma bakgrund osv, det finns ca 60 länder representerade på skolan! 

    Jag upplever ett stort engagemang från lärarna och instrumentläraren blir som en extra kompis/förälder som barnet ofta kommer nära pga att man har lektioner tillsammans ibland flera gånger i veckan. 

    En nackdel kan vara att de flesta köper extra instrumentlektioner till barnen. Dessa måste man alltså betala för själv och det är klart att det kostar en slant. Mitt barn spelar 2 instrument nu och jag betalar ca 3000/månad för detta. Förut var det ungefär hälften när han spelade ett instrument. Instrumentlektionerna ligger på fritids-tiden och ibland på morgonen före skolan, så att när man hämtar barnet så är han klar med allt och kan ta det lugnt hemma. 

    Jag tycker absolut ni ska söka! 
    Det låter ju väldigt bra, förutom det där med att man måste betala för extra instrumentlektioner. Måste bara fråga - hur mycket "utmärkte" sig din son musikaliskt? Mitt barn har alltid sjungit rent och har en bra känsla för rytm, men tycker det är svårt att veta hur han ligger till i förhållande till andra. Alla föräldrar som låter sina barn söka tycker väl att deras barn är musikaliska:).
  • Anonym (Mamma­S)
    Wed 4 Nov 2020 14:06
    #8
    Lorna skrev 2020-11-04 12:41:54 följande:
    Det låter ju väldigt bra, förutom det där med att man måste betala för extra instrumentlektioner. Måste bara fråga - hur mycket "utmärkte" sig din son musikaliskt? Mitt barn har alltid sjungit rent och har en bra känsla för rytm, men tycker det är svårt att veta hur han ligger till i förhållande till andra. Alla föräldrar som låter sina barn söka tycker väl att deras barn är musikaliska:).
    Det är verkligen svårt att veta, och det beror säkert på vilka andra barn som söker in just det år ditt barn söker också. Jag tyckte nog att min son sjöng fint (är fd sångerska själv) och hade taktkänsla. Men som sagt, som förälder är man ju alltid lite partisk...

    En del hade med sig instrument, men min son spelade inget på provet. 
Svar på tråden Musikskolan Lilla Akademien