• Gaucho10

    Investera 900k?

    Finns möjlighet att jag måste sälja lägenheten i Oslo i sommar och kommer då få in ca 900k på kontot.

    Vill självklart få pengarna att fortsätta växa och mina tankar går mot att investera i nyproduktion för att sedan sälja när det är färdigbyggt. Eller helt enkelt bara köpa en ny lägenhet i Oslo.

    Eller vad hade ni gjort? Är inte så insatt i fonder eller aktier, men nyfiken på era egna erfarenheter.

    Pengarna kommer jag inte behöva närmaste tiden.

    Hälsningar!

  • Svar på tråden Investera 900k?
  • Anonym (Anonym)

    Att köpa fastighet är alltid en god idé, du kan köpa en lägenhet eller ett hus, mest tjänar du antagligen på att bo där under tiden tills du säljer igen, men räkna med att marknaden går upp och ner så du säljer i rätt tid. Har du bara tid att vänta lite vid försäljning lär du snart kunna få bättre pris.

  • BuoBä

    Ska du bo kvar i Norge? Om inte så kan det vara dumt att äga en bostad i Oslo. Beroende på hur länge du har bott i landet innan du flyttar ut mm så kan du bli tvungen att fortsätta skatta i Norge, tex förmögenhetsskatt. Kolla upp det noga.

  • Anonym (Selfmade)

    Placera hälften i 3 olika invesmentbolag efter presidentvalet.
    Går det ned 10-15 procent av att satsat kapital, bli inte skraj.
    Antingen sitter du stilla i båten, eller så stödköper du för hälften av dit kvarvarande kapital.  1/4 likvid ändå. OM kurserna bara står still så får du åtminstonde utdelning varje år. 
    Satsa ALDRIG i förhoppningsbolag.

    Eller så köper du kokain, fet bil o bara softar något år.

  • Gaucho10
    BuoBä skrev 2020-10-18 13:31:50 följande:

    Ska du bo kvar i Norge? Om inte så kan det vara dumt att äga en bostad i Oslo. Beroende på hur länge du har bott i landet innan du flyttar ut mm så kan du bli tvungen att fortsätta skatta i Norge, tex förmögenhetsskatt. Kolla upp det noga.


    Nej jag flyttar tillbaka till Sverige. Tycker att bostadsmarknaden kan stiga på bra här därför är jag intresserad av att kanske Köpa en ny.
  • Anonym (politics)

    Ska du investera i aktier/fonder, fundera på vad valet i USA + andravågen av corona kan göra med börsen.

    Dippar det rejält efter 3 nov ska jag nog gå in med en del pengar på börsen tänker jag.

  • Shalke04
    Gaucho10 skrev 2020-10-18 15:10:57 följande:
    Nej jag flyttar tillbaka till Sverige. Tycker att bostadsmarknaden kan stiga på bra här därför är jag intresserad av att kanske Köpa en ny.

    Hyresmarknaden (alltså andrahandsuthyrningen) i Norge är mer frisläppt än i Sverige. Ergo, köpa fastigheter nära Universitet eller liknande är troligtvis en bra affär. Försök köpa en lägenhet som antingen kan användas som kollektiv alternativt för ett ungt par så kommer den aldrig stå tom. Har flera bekanta som gjort liknande. 


    Håll dig undan de oljedrivna städerna likt Stavanger och dylikt. 

Svar på tråden Investera 900k?