• Mon 19 Oct 2020 13:03
    2595 visningar
    31 svar
    31
    2595

    Du varannanhelgpappa....

    Jag är själv en varannanhelgpappa och funderar lite på vad ni andra pappor gör på den helg ni har barn.

    Jag vill inte bli en "lek"-pappa som bara fixar till med en massa roligheter på min helg. Vill att det skall finnas någon form av "vardag".

    Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Du varannanhelgpappa....
  • Anonym (Va)
    Mon 19 Oct 2020 13:12
    #1

    Jo men helgerna är till för mys och roliga aktiviteter.

    Varför skulle inte jag vilja ha så kul jag kan med mina barn?

  • Mon 19 Oct 2020 13:18
    #2

    Varför har du bara barnen varannan helg? Ha varannan vecka och var pappa.


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Mon 19 Oct 2020 13:27
    #3

    Självklart så skall det vara mys och roligheter.

    Men jag tycker inte att roligheterna skall bli för mycket så att det byggs upp en förväntning av att det jämt skall vara så roligt och alltid hända något. Lagom är bäst....typ.....men vad är lagom...?

    Varför är jag varannanhelgpappa och inte varnannaveckapappa....ja du...livet blir inte alltid som man tänkt sig och man gör så gott man kan.

  • Mon 19 Oct 2020 13:28
    #4

    En bra "vardagssak" är väl att gemensamt åka och handla och köpa sånt barnen behöver. Och även tex åka till tippen/återvinning.

    Hemmavid kanske byta lakan och plocka undan saker som inte används av barnen.

    Sånt som ändå ska göras liksom men som kan göras gemensamt som lite mys.

  • Anonym (H)
    Mon 19 Oct 2020 13:33
    #5

    Fjäril kärs tips är bra. Laga mat ihop, kanske ta med varsin läxa som ska göra med dig och läsa gemensamt ur skolans veckdagbok (om barnen har såna än) så att du hänger med i vad som händer i skolan.

  • Mon 19 Oct 2020 13:41
    #6
    Madida skrev 2020-10-19 13:18:35 följande:

    Varför har du bara barnen varannan helg? Ha varannan vecka och var pappa.


    Tänkte samma lika. Varannan helg är ju skitlite. Hur ska de kunna uppleva vardagsliv med sin pappa när de bara ses varannan h e l g?
  • Mon 19 Oct 2020 14:05
    #7

    Att träffa sina barn varannan helg är ju ingenting. Och även om du vill ha vardagsliv med dina barn så är det ju barnens behov som går först. De har redan ett vardagsliv och vill sannolikt inte att hälften av deras helger ska bli vardagsaktiga bara för att pappa vill. Helgerna är ju trots allt till för att ha roligt och avslappnat.

    Nån risk för att det blir för mycket roligt, finns knappast när man träffar barnen så sällan.

  • Anonym (Sockä­rring)
    Mon 19 Oct 2020 19:18
    #8
    +1

    Va bra att du är mogen att reflektera över att du vill vara mer än en lek för dina barn när ni träffas. Bry dig inte om omogna syrliga kommentarer om att du "bara" träffar dina barn varannan helg & på lov förmodligen. Det finns föräldrar som inte vill träffa sina barn alls som privioterar supa & annat skit framför sina barn. Helg pappor som låter barnen bara ha kul med att styra & ställa i hemmet, stöka ner & äta hur mycket godis de vill tills magont rännskiten säger stopp, är inte bra för någon. Var själv som liten hos min "roliga" helg pappa. Längtande efter att få bo med honom & slippa morsans gnäll. Flyttade hem till min far & vardagen kom ifatt. Insåg snabbt att den som bråkade med mig om att plocka undan efter mig att äta bra & sköta min hygien var den som brydde sig om mig. Den som såg till att jag inte fattades näringsrik mat eller fick magont av godis var min tjatiga morsa. Min far brydde sig inte ett skit om mig. Fick göra som jag ville med allt, även om det inte var bra för mig. Barn har en förmyndare av en anledning. Barn vet inte vad som är bäst för dem. De ska vi vuxna avgöra & besluta om. Det snällaste för barnens psyken är om du & mamman har liknande regler & rutiner som grund. Ja självklart är det extra mys på helgerna.

    Föräldrar är förmyndare som ser till sina barns bästa. Förmyndare betyder inte att vara barnens lekkompis eller slav.

  • Anonym (Sockä­rring)
    Mon 19 Oct 2020 21:07
    #9
    Madida skrev 2020-10-19 13:18:35 följande:

    Varför har du bara barnen varannan helg? Ha varannan vecka och var pappa.


    Hur mycket träffar du förälder dina barn på vardagar efter arbete & dagis?

    Vi säger du har ett arbete mellan 8-17 du har en pendel tid på 1 timme. Vid 18 är ni hemma? Det ska göras läxa handlas & lagas mat. Det ska tvättas & städas. Vi säger ett dagis barn bör ju va isäng innan kl 20. Hur mycket tid får du med dina barn på veckorna? Inte många timmar. Helgen är guld värd för båda föräldrarna & barnen. Vem säger att varannan vecka boende är det bästa för barnen? Leva sitt liv i en ryggsäck? Ha olika saker & livstil varannan vecka? Varför skulle det vara det bästa för ett barn? När allt visar på att EN fast punkt är det tryggaste.
  • Tue 20 Oct 2020 07:39
    #10
    Anonym (Sockärring) skrev 2020-10-19 21:07:04 följande:

    Hur mycket träffar du förälder dina barn på vardagar efter arbete & dagis?

    Vi säger du har ett arbete mellan 8-17 du har en pendel tid på 1 timme. Vid 18 är ni hemma? Det ska göras läxa handlas & lagas mat. Det ska tvättas & städas. Vi säger ett dagis barn bör ju va isäng innan kl 20. Hur mycket tid får du med dina barn på veckorna? Inte många timmar. Helgen är guld värd för båda föräldrarna & barnen. Vem säger att varannan vecka boende är det bästa för barnen? Leva sitt liv i en ryggsäck? Ha olika saker & livstil varannan vecka? Varför skulle det vara det bästa för ett barn? När allt visar på att EN fast punkt är det tryggaste.


    Nu förutsätter du saker.

    Jag hämtar mina barn mellan 15.30-16 varje dag, utom en dag då pappan hämtar kl 15. Jag är med mina barn i snitt 4-5 tim per vardag. Och hela helgerna.

    Jag har inte sagt vad som är det bästa för barnet. Jag har frågat varför TS bara har barnen på helgerna och inte varannan vecka.
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
Svar på tråden Du varannanhelgpappa....