• Tomatmacka

    Varför suger den moderna musiken?

    Det finns ju inga bra artister alls. Bara soyboys och värdelösa hiphoppare som helt saknar känsla för det de gör. Nej jag kan inte bättre själv men just därför försöker jag inte heller.

    Vad hände med det glada 90 och 00-talet? Var tog passionen vägen? Var är glansdagarna?

    Diskutera

  • Svar på tråden Varför suger den moderna musiken?
  • oanonym

    Ser ingen större skillnad på 00-talet och nu, faktiskt. Dock finns det bra musik även idag, men man måste leta. 
    Och om  20 år kommer folk säga samma sak; de kommer sakna 20-talet.

  • ToniErdmann

    Hjärndöd, likriktad och massproducerad "musik" dominerar dagens topplistor.

  • Tomatmacka
    ToniErdmann skrev 2020-10-19 18:29:38 följande:

    Hjärndöd, likriktad och massproducerad "musik" dominerar dagens topplistor.


    Så sant som det var sagt. Lyssnade av en slump på de mest populära hip hop låtarna för en stund sen och hoppade därefter till en spellista med låtar från det glada 00-talet och det är skillnad som dag och natt.

    Inte undra på att ungdomarna blir deprimerade och har testosteronhalter som en 80-åring innan de ens kommit ut i vuxenlivet. Skamligt.
  • Carolatom07

    Finns ju hur många genrer som helst idag och därmed något för alla. Lyssna inte på soyboys och hiphop om du föraktar det. Men håller med om att kvaliteten på den kommersiella popmusiken sjunkit en hel del de sista decennierna. Men finns också mycket bra som ges ut mellan varven.

  • Tomatmacka
    Carolatom07 skrev 2020-10-19 19:22:34 följande:

    Finns ju hur många genrer som helst idag och därmed något för alla. Lyssna inte på soyboys och hiphop om du föraktar det. Men håller med om att kvaliteten på den kommersiella popmusiken sjunkit en hel del de sista decennierna. Men finns också mycket bra som ges ut mellan varven.


    Givetvis. Tyvärr sker detta alldeles för sällan
  • oanonym
    ToniErdmann skrev 2020-10-19 18:29:38 följande:

    Hjärndöd, likriktad och massproducerad "musik" dominerar dagens topplistor.


    Detta har sagts i årtionden. 
  • Anonym (P)

    Nja.

    Jag tycker nog alla decennier har sin charm. Även om hjärtat bankar lite extra för 70-talsmusiken. Trots att jag inte ens levde då.

  • Anonym (S)
    ToniErdmann skrev 2020-10-19 18:29:38 följande:

    Hjärndöd, likriktad och massproducerad "musik" dominerar dagens topplistor.


    Fast man behövee ju inte lyssna just på topplistorna. I dag har man ju större möjöighet än nånsin att hitta olika typer av musik och aryister långt från det mest populära.

    Problemet ärväl snarare att det krävs en hel del jobb för att hitta det man gillar.
  • Anonym (Pappan)

    Jag tror det beror på att det massproduceras en massa alldeles för snabbt!
    Men det finns undantag tycker jag, tex. Dua Lipa och Ed Sheeran är välproducerade tycker jag med bra musikalitet!
    Men jag håller med om att väldigt mycket är dåliga "sovrumsproduktioner" som låter lika som all annan skit.
    Är själv allätare men lyssnar mest på gubbmusik!Skrattande

    Spelar även coverband på fritiden och väntar på att corona ska vara över så jag får komma ut och spela!

  • persikofjaril

    Jag vill ha musik som får mig att känna. Glädje, sorg, nostalgi, lust att dansa. Jag tycker att väldigt många av de låtar som spelas på radio idag är tråkiga och likartade, det händer ingenting i dem, musiken och sången är monoton, de får mig inte att känna något förutom en förhoppning om att de ska ta slut snabbt. 

  • KaronK

    Jag har funderat över varför musiken var bättre förr. En tanke som kommit upp i samtal med andra är att, i alla fall jag, fortfarande gillar musik som jag lyssnade på som ungdom. Och musik som påminner om den sorten gillar jag även idag. Kanske gillar man mest sån musik som man lyssnade på när man var som mest formbar som person? Och då kommer ny musik alltid vara sämre än den man alltid lyssnat på.

  • ToniErdmann
    Tomatmacka skrev 2020-10-19 19:14:41 följande:

    Så sant som det var sagt. Lyssnade av en slump på de mest populära hip hop låtarna för en stund sen och hoppade därefter till en spellista med låtar från det glada 00-talet och det är skillnad som dag och natt.

    Inte undra på att ungdomarna blir deprimerade och har testosteronhalter som en 80-åring innan de ens kommit ut i vuxenlivet. Skamligt.


    Du behöver inte kunna behärska något intrument för att skapa musik idag.

    Begreppet musiker betyder något annat idag jämfört med förr.

    Tycker det "fanns något" i den mesta hitlistemusiken från 80-talet och när jag nu hör något vanligt som spelas på radion låter nästan allt på ett och samma sätt, enligt mig.
  • Tomatmacka
    ToniErdmann skrev 2020-10-20 12:17:41 följande:

    Du behöver inte kunna behärska något intrument för att skapa musik idag.

    Begreppet musiker betyder något annat idag jämfört med förr.

    Tycker det "fanns något" i den mesta hitlistemusiken från 80-talet och när jag nu hör något vanligt som spelas på radion låter nästan allt på ett och samma sätt, enligt mig.


    Väldigt sant! En dator och ett mixerprogram sen är du miljonär. En fyraåring hade klarat av det
Svar på tråden Varför suger den moderna musiken?