• Anonym (....)

Bästa medicin mot nervsmärta?

Hej!

Som rubriken lyder, nån som har erfarenhet av nån medicin eller annat som hjälper hyggligt mot nervsmärta? Det gäller smärtor av bältros som är hemska. Det som används nu är bla gabapentin men tycker biverkningarna är otrevliga med förvirring och glömska. Det gäller bältros och en släkting till mig.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Bästa medicin mot nervsmärta?
  • Drottningen1970

Enligt min erfarenhet finns det absolut ingenting som faktiskt biter på nervsmärta. Opiater tar egentligen inte heller bort nervsmärta men kan få en att stå ut mer utifrån det generella välmående som de flesta upplever av opiater om man inte har oturen att bli illamående av dem, Annars handlar det mest om att försöka distrahera sig från smärtan med att göra annat. Jag jobbade in i det sista innan OP med ett

Monsterdiskbråck, hade jag legat hemma med smärtan hade jag nog hängt mig.

• Anonym (....)
    Drottningen1970 skrev 2020-10-19 20:03:56 följande:

Enligt min erfarenhet finns det absolut ingenting som faktiskt biter på nervsmärta. Opiater tar egentligen inte heller bort nervsmärta men kan få en att stå ut mer utifrån det generella välmående som de flesta upplever av opiater om man inte har oturen att bli illamående av dem, Annars handlar det mest om att försöka distrahera sig från smärtan med att göra annat. Jag jobbade in i det sista innan OP med ett

Monsterdiskbråck, hade jag legat hemma med smärtan hade jag nog hängt mig.

Tack för svar! Usch ja monsterdiskbråck är vidrigt! Man vill inte va med längre när det är som värst...

Min släkting tar redan även morfin i kombination med Alvedon men det hjälper inget vidare det heller.
  • sextiotalist
    Anonym (....) skrev 2020-10-19 19:21:31 följande:

Hej!

Som rubriken lyder, nån som har erfarenhet av nån medicin eller annat som hjälper hyggligt mot nervsmärta? Det gäller smärtor av bältros som är hemska. Det som används nu är bla gabapentin men tycker biverkningarna är otrevliga med förvirring och glömska. Det gäller bältros och en släkting till mig.

Tacksam för svar.

Sambon åt gapapentin för perifera nervsmärtor.

Han valde att trappa ner till endast en till natten, just för biverkningarna. Fast den enda han hade var trötthet.

Nu är han smärtfri (tack vare operation) och behöver inte smärtlindring längre.

Det var den enda medicinen som fungerade för sambon. Ibland kan det vara så att biverkningarna är lindrigare än själva smärtan.

Din släkting kan kanske styra om intaget, välja en smärtfri natt.
  • Anonym (.)

Hur gammal är släktingen?

Du skriver att en av biverkan är förvirring och glömska.

Åldern har betydelse i sammanhanget liksom det faktum att personen får morfin...

• Anonym (myself)

Efter mycket om och men blev jag utskriven Amitriptylin Acur som egentligen är antidepressant och i o m biverkningar fick lov att äta 1 tablett på natten. Tja, det hjälpte inte alls mig (provade 2 ggr, sen slutade just för att det inte hjälpte och med tanke på alla biverkningar), men kanske skulle funka för din släkting? Samt använde jag emla-salva (ja, hjälpte ca första 5 min). Jag kan säga att det är en outhärdig smärta, men den slutligen gick över. Hur länge har din släkting haft det nu? För mig gick det över på 1-1,5 vecka så småningom.

• Anonym (hm)

Jag upplever att bara opiater fungerat litegrann för mig, och cannabis kan fungera ungefär lika bra som opiater. Vet att det gör det värre dock för vissa människor, men det hjälpte verkligen mig att få ett par timmars sömn.

Dock vill jag inte regelbundet ta opiater, och cannabis är ju olagligt, och testas genom jobbet numera.

Isomslag har hjälpt temporärt ibland.

Gabapentin- hjälpte lite, men för mycket äckliga biverkningar. Kan inte jobba när jag tar den.
    Saroten- hjälpte inte alls och hade hemska biverkningar.
    Lyrica- absolut ingen effekt.

• Anonym (....)
    sextiotalist skrev 2020-10-20 08:33:29 följande:

Sambon åt gapapentin för perifera nervsmärtor.

Han valde att trappa ner till endast en till natten, just för biverkningarna. Fast den enda han hade var trötthet.

Nu är han smärtfri (tack vare operation) och behöver inte smärtlindring längre.

Det var den enda medicinen som fungerade för sambon. Ibland kan det vara så att biverkningarna är lindrigare än själva smärtan.

Din släkting kan kanske styra om intaget, välja en smärtfri natt.

Tack för svar! Inatt valde hon att ta en xtra sömntablett och hon fick sova bättre än på nån vecka.
  • Anonym (....)
    Anonym (.) skrev 2020-10-20 08:38:26 följande:

Hur gammal är släktingen?

Du skriver att en av biverkan är förvirring och glömska.

Åldern har betydelse i sammanhanget liksom det faktum att personen får morfin...

Tack för svar! Hon är 70+ men var helt klar för två veckor sedan så det är definitivt i samband med medicinerna. Ja jag har förstått att även morfin påverkar.
  • Anonym (....)
    Anonym (myself) skrev 2020-10-20 08:40:05 följande:

Efter mycket om och men blev jag utskriven Amitriptylin Acur som egentligen är antidepressant och i o m biverkningar fick lov att äta 1 tablett på natten. Tja, det hjälpte inte alls mig (provade 2 ggr, sen slutade just för att det inte hjälpte och med tanke på alla biverkningar), men kanske skulle funka för din släkting? Samt använde jag emla-salva (ja, hjälpte ca första 5 min). Jag kan säga att det är en outhärdig smärta, men den slutligen gick över. Hur länge har din släkting haft det nu? För mig gick det över på 1-1,5 vecka så småningom.

Tack för tips med Emla salva. Ska köpa det. Hon är nog inne på tredje veckan nånstans.
  • Anonym (....)
    Anonym (myself) skrev 2020-10-20 08:40:05 följande:

Glömde. Hon hade visst även amitripylin
  • Anonym (....)
    Anonym (hm) skrev 2020-10-20 08:49:17 följande:

Jag upplever att bara opiater fungerat litegrann för mig, och cannabis kan fungera ungefär lika bra som opiater. Vet att det gör det värre dock för vissa människor, men det hjälpte verkligen mig att få ett par timmars sömn.

Dock vill jag inte regelbundet ta opiater, och cannabis är ju olagligt, och testas genom jobbet numera.

Isomslag har hjälpt temporärt ibland.

Gabapentin- hjälpte lite, men för mycket äckliga biverkningar. Kan inte jobba när jag tar den.

Saroten- hjälpte inte alls och hade hemska biverkningar.

Lyrica- absolut ingen effekt.

Tack för svar! Ja det är ju alla hemska biverkningar:(. Kan dock tänka mig att själv testa cannabis men det hade nog inte passat denna äldre kvinna:)
  • Anonym (hm)
    Anonym (....) skrev 2020-10-20 21:52:53 följande:
    Tack för svar! Ja det är ju alla hemska biverkningar:(. Kan dock tänka mig att själv testa cannabis men det hade nog inte passat denna äldre kvinna:)
    Nej, men hade alla med nervsmärta kunnat få prova den medicin som redan finns för Multipel skleros med thc i så hade man kunnat se på ett enklare sätt om det fungerar, sativex heter den tror jag.

Chiliplåster finns också, alltså plåster med komponenten som bränner i chili, men tror de också är svåra  att få prova, särskilt för mig som har mer utbredd smärta, men tänker att bältros är ju mer lokal, så där kanske det hade gått?
  • Anonym (myself)
    Anonym (hm) skrev 2020-10-21 09:15:20 följande:
    Nej, men hade alla med nervsmärta kunnat få prova den medicin som redan finns för Multipel skleros med thc i så hade man kunnat se på ett enklare sätt om det fungerar, sativex heter den tror jag.

Chiliplåster finns också, alltså plåster med komponenten som bränner i chili, men tror de också är svåra  att få prova, särskilt för mig som har mer utbredd smärta, men tänker att bältros är ju mer lokal, så där kanske det hade gått?
    Oj, när jag hade bältros, så kändes det som om man hade på sig ett bälte som satt väldigt hårt åt och brändes samtidigt 24/7. Jag bara tänker att chiliplåster skulle verkligen inte göra saken bättre
  • Anonym (hm)
    Anonym (myself) skrev 2020-10-21 09:49:13 följande:
    Oj, när jag hade bältros, så kändes det som om man hade på sig ett bälte som satt väldigt hårt åt och brändes samtidigt 24/7. Jag bara tänker att chiliplåster skulle verkligen inte göra saken bättre
    Jag har också haft bältros. Och jag lever med neurogen smärta kroniskt, som påminner om smärtan man känner vid bältros, fast den bränner mer, ger muskelkramper och sitter i hela benen för min del. 

Jag vet inte exakt hur dessa plåster verkar, men många med den typen av smärta verkar ju bli hjälpta av dem.
  • Anonym (.)
    Anonym (....) skrev 2020-10-20 21:46:48 följande:
    Tack för svar! Hon är 70+ men var helt klar för två veckor sedan så det är definitivt i samband med medicinerna. Ja jag har förstått att även morfin påverkar.
    Morfin påverkar i hög utsträckning men även åldern.
    I den åldern är det inte ovanligt att människor blir väldigt förvirrade av något så enkelt som urinvägsinfektion.
    Med andra ord reagerar åldrande personer ofta med förvirring på infektionen i sig och inget eller mycket lite på den medicin de får.

Eftersom det är en äldre person rekommenderar jag å det starkaste att du rådgör med någon sjukdomskunnig i första hand innan du sätter igång med att experimentera med is, chili och gud vet vad.
    Familjeliv räknas i det här fallet som inte, jag upprepar med emfas: inte som sjukdoms- och läkemedelskunnig.

För det finns ett stort problem här: en gammal människa reagerar inte på samma sätt som en ung och vital för risken finns att det blir totaltfel och det vill du knappast ha på ditt samvete.
    (Jag jobbar på ett vårdhem och vi får in ganska många äldre som utsatts för sina barns ömma men felaktiga omsorg. Då har de oftast legat på intensiven någon vecka).

Så åter: rådgör med en läkemedels- och sjukdomskunnig som är insatt i geriatrik.
Svar på tråden Bästa medicin mot nervsmärta?