Anonym (....) skrev 2020-10-20 21:46:48 följande:
Tack för svar! Hon är 70+ men var helt klar för två veckor sedan så det är definitivt i samband med medicinerna. Ja jag har förstått att även morfin påverkar.
Morfin påverkar i hög utsträckning men även åldern.
I den åldern är det inte ovanligt att människor blir väldigt förvirrade av något så enkelt som urinvägsinfektion.
Med andra ord reagerar åldrande personer ofta med förvirring på infektionen i sig och inget eller mycket lite på den medicin de får.
Eftersom det är en äldre person rekommenderar jag å det starkaste att du rådgör med någon sjukdomskunnig i första hand innan du sätter igång med att experimentera med is, chili och gud vet vad.
Familjeliv räknas i det här fallet som inte, jag upprepar med emfas: inte som sjukdoms- och läkemedelskunnig.
För det finns ett stort problem här: en gammal människa reagerar inte på samma sätt som en ung och vital för risken finns att det blir totaltfel och det vill du knappast ha på ditt samvete.
(Jag jobbar på ett vårdhem och vi får in ganska många äldre som utsatts för sina barns ömma men felaktiga omsorg. Då har de oftast legat på intensiven någon vecka).
Så åter: rådgör med en läkemedels- och sjukdomskunnig som är insatt i geriatrik.