• LFF

När gör era lågstadiebarn sina läxor?

När gör era lågstadiebarn sina läxor?

Våra tvillingar går i ettan nu och har bara sin läsläxa att göra. Jag har börjat med att vi gör dem innan middagen iställe för efter eftersom det känns som att det blir så sent då (jag är hemma någonstans mellan 16 och 17, vi/barnen äter middag vid 18 oftast) och det blir ofta lite tjafsigt eftersom de börjar bli trötta. Samtidigt så känns de lite trötta även innan middagen även om de ätit mellis innan de blev hämtade från skolan. 

Men hur gör ni med barnens läxor? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När gör era lågstadiebarn sina läxor?
  • Anonym (myself)

Sen läxor har kommit in i bilden har vi bestämt att de görs så fort man kommer hem från skolan, för att annars finns det stor risk att diverse skärmar tar över uppmärksamheten och sen blir det gnäll på att man inte vill göra nåt nu, ska göra senare, osv. Funkar bäst så för oss.

• Anonym (Elin79)

Vi har den här rutinen efter att man kommit hem från skolan vid ca 15:
    äta mellis
    göra läxor
    "fri lek"
    middag
    "fri lek"
    bada/duscha
    förbereda inför morgondagen
    sova

Om barnen börjar sprida ut sig och leka så tappar de fokus. Och väntar vi tills efter middagen så är de för trötta.

• Mrs Moneybags

Lite olika, men oftast på morgonen före skolan dagen efter att han har kommit hem med läxan. Sedan fortsätter vi och gör läxan eftermiddagar på torsdagar och även över helgen om det är mycket. Delar helst upp det, eftersom det kan vara mycket. 

• cattus

Dottern går i ettan och har små läsläxa från onsdag till onsdag. Den gör vi då hon skall lägga sig. Först läser hon sin lilla läxa och sedan läser jag saga för henne. Funkar jättebra. Matteuppgifter får de en gång i veckan som skall göras på plattan och det funkar som ett spel så det brukar hon göra på kvällen efter maten ett par gånger i veckan. Mest för att hon tycker att det är kul.

• Anonym (Mejvin)
    Mrs Moneybags skrev 2020-10-20 13:45:34 följande:

Lite olika, men oftast på morgonen före skolan dagen efter att han har kommit hem med läxan. Sedan fortsätter vi och gör läxan eftermiddagar på torsdagar och även över helgen om det är mycket. Delar helst upp det, eftersom det kan vara mycket. 

Vad går hen i för skola? Känns ovanligt med mycket läxor redan i lågstadiet.

Till TS. Vårt barn gör den oftast efter kvällsmat. Men även på helgen och då lite när som under dagen. Ibland läser hen läsläxan på telefon för någon äldre släkting. Det är mysigt.
  • Anonym (trötten)

spelar ingen roll när man ska göra den så blir det alltid bråk, barnen är trötta och jag är trött. Jag kommer hem vid 18.30-19. då ska man hinna gärna äta först och landa lite efter jobbet. Tycker läxorna kan göras i skolan. Är man hemma ska man få vara ledig.

• LFF
    Anonym (trötten) skrev 2020-10-23 08:52:39 följande:

spelar ingen roll när man ska göra den så blir det alltid bråk, barnen är trötta och jag är trött. Jag kommer hem vid 18.30-19. då ska man hinna gärna äta först och landa lite efter jobbet. Tycker läxorna kan göras i skolan. Är man hemma ska man få vara ledig.

Fast vissa saker kräver mängdträning, som tex läsning, och då måste man ju göra det hemma också. Men jag förstår att det är jobbigt för er som kommer hem så pass sent.
  • Anonym (Mejvin)
    Anonym (trötten) skrev 2020-10-23 08:52:39 följande:

Oj, sena kvällar! Förstår att det är kämpigt. Ensamstående?

Som sagt behöver ju läsning övas mycket. Vi gör ofta läsläxor på helgen. Kan det vara något? Eller att barnet läser för någon annan på videosamtal tex?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Mejvin) skrev 2020-10-22 22:21:13 följande:
    Vad går hen i för skola? Känns ovanligt med mycket läxor redan i lågstadiet.

Till TS. Vårt barn gör den oftast efter kvällsmat. Men även på helgen och då lite när som under dagen. Ibland läser hen läsläxan på telefon för någon äldre släkting. Det är mysigt.
    Det kanske inte är så mycket, men att läsa ett kapitel i en bok några gånger om och svara på ca 5 frågor kring detta inklusive diskussion med en vuxen, rita en bild och sammanfatta kapitlet med hjälp av nyckelord. Utöver detta ett par löspapper med matte samt övning av någon av gångertabellerna. Svårt att hinna med då han även har läxa i två olika instrument som vi övar dagligen eftersom han går i musikskola. 
  • Anonym (Mejvin)
    Mrs Moneybags skrev 2020-10-23 10:15:52 följande:

Det kanske inte är så mycket, men att läsa ett kapitel i en bok några gånger om och svara på ca 5 frågor kring detta inklusive diskussion med en vuxen, rita en bild och sammanfatta kapitlet med hjälp av nyckelord. Utöver detta ett par löspapper med matte samt övning av någon av gångertabellerna. Svårt att hinna med då han även har läxa i två olika instrument som vi övar dagligen eftersom han går i musikskola. 

Ok, så problemet är egentligen inte många läxor utan att barnet har getts för mycket annat att göra?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Mejvin) skrev 2020-10-23 10:47:42 följande:
    Ok, så problemet är egentligen inte många läxor utan att barnet har getts för mycket annat att göra?
    Nja, musikläxorna är också läxor, så det blir mycket totalt sett. 
  • Anonym (Mejvin)
    Mrs Moneybags skrev 2020-10-23 10:52:35 följande:

Nja, musikläxorna är också läxor, så det blir mycket totalt sett. 

Ja, men det är väldigt mycket extra läxor jämfört med normal skolgång och ni själva har valt det och kan också välja bort det.

Hörde för en tid sedan en intervju med en violinist med scenskräck. Hennes mardröm var att föräldrarna skulle sitta i salongen, för det var de som alltid pressat henne att prestera. Ni är kanske inte alls såna, men var lite försiktiga. Så mycket läxor i så låg ålder är rätt mastigt.
  • legomum

De får äta mellis först sedan kör vi läsning med grabbarna. Skrivläxan brukar vi göra under helgen. De har två läxor som går torsdag ->torsdag.

• hammarhajen
    Mrs Moneybags skrev 2020-10-23 10:15:52 följande:
    Aha, men skolans läxor är såklart prioritet. 

Annars kan de väl med samma logik öka musikläxan på musikskolan?
  • Anonym (Bådeoch)

I åk 1 läste jag läsläxan när vi kom hem sedan läste jag en gång till vid läggdags. Lärde sig inte läsa i ettan så nu i tvåan har de tagit bort läsläxan, ska enbart träna med specialpedagogen.

Svar på tråden När gör era lågstadiebarn sina läxor?