• Tue 20 Oct 2020 14:57
    359 visningar
    5 svar
    5
    359

    Hur gjorde du med arbetet? Sista trimesern.

    Hej allihop!

    Kände att jag behöver bolla med lite andra blivande/befintliga mammor. Jag är gravid  v. 30. Arbetar heltid som sjuksköterska på en vårdcentral.  Kör 100% som vanligt. På min arbetsplats saknas viloplats  finns inte soffa eller fåtölj att sträcka ut sig på. Enbart matbord. Jag har en kraftig viktuppgång, var normalviktig innan graviditet och har alltid haft en sund aktiv livstil. Har varken gravid diabetes eller något med sköldkörteln. Mumsar inte i mig massa onyttigt,har trots detta redan gått upp 30 kg, och mer lär det bli trots bra mat och aktivitet! Så länge bebis mår bra är det dock oviktigt för min del. Har dock nu fått oerhört ont i kroppen, i bäckenet och ryggen.. samt fötter. Jag orkar bara jobba, sedan kan jag knappt gå hem och ligger sedan vid hemgång helt utmattad. Maken lagar middag, jag bidrar med det jag kan men är så slut och har värk i hela kroppen att jag strax därefter somnar. Blir illamående av att jag är så slut.

    Har bokat en läkartid kort framöver eftersom jag behöver hjälp att göra en plan, kanske gå ner i tid? Tycker det är svårt att veta hur man ska göra. Man är ju inte sjuk utan gravid... Får dåligt samvete av att jag inte riktigt orkar med.

    Enligt min arbetsgivare var det ingen idé att söka havandeskapspenning eftersom det främs beviljas på sjukhus och de som tidigare ansökt om det på arbetsplatsen blivit nekade.

    Har inte några nära och kära med barn ännu så ger mig ut här efter kanske lite råd.

    Allt gott!

  • Svar på tråden Hur gjorde du med arbetet? Sista trimesern.
  • Tue 20 Oct 2020 15:03
    #1
    +1

    Förra gången jag var gravid, så frågade min BM vad jag jobbade med och om jag behövde sjukskrivning (behövde inte - kontorsarbete, inga problem då). Så, jag skulle säga - prata med din BM eller denna läkare du bokade tid hos (vilket som kommer först). Det är en sjukskrivning som gäller för dig.

  • Tue 20 Oct 2020 15:29
    #2

    Tack för feedback. Mina möten med barnmorskan har varit väldigt hastiga, in och ut. Har inte kunnat bolla med henne. Men ringde mottagningen som ordnade med en läkartid åt mig.

    Får lita på att läkaren på mödravården kan guida mig. Är min första graviditet, trots att jag är sjukvårdspersonal är detta område helt blankt för mig.

Svar på tråden Hur gjorde du med arbetet? Sista trimesern.