• Avenia

    Hjälp, ska köpa dator.

    Jag behöver hjälp med vilken prestanda och vilka program som är bra att ha. Kanske kan man ladda hem mer sen. Men jag behöver tips! Vad ska man tänka på? Jag ska använda den till att skriva dokument, redigera videos och bilder, barnen vill spela lite. Jag behöver inte den dyraste med andra ord.

  • Svar på tråden Hjälp, ska köpa dator.
  • Aniiee

    Beror på vilken nivå du ill ligga på till videoredigeringen och tv-spelen, och om den ska vara stationär eller bärbar, men som bara ett enkelt snabbtips så skulle jag köpa en komplett-dator i runt 10k-klassen, och byta ut processorfläkten till en vattenkylare.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonvm
    Avenia skrev 2020-10-20 18:23:16 följande:

    redigera videos och bilder, barnen vill spela lite. Jag behöver inte den dyraste med andra ord.


    Dessa 2 aktiviteter som du nämner här är bland det mest prestandakrävande som finns för en dator.

    Vad är det för videoredigering du tänkt göra?

    Vad innebär det i din värld att "barnen vill spela lite". Vilka spel?
  • Tow2Mater

    Som ovan säger, vad betyder "barnen vill spela lite"? Min pojke smälte min hårdisk när han "spelade lite".

  • Avenia
    Aniiee skrev 2020-10-20 19:05:59 följande:

    Beror på vilken nivå du ill ligga på till videoredigeringen och tv-spelen, och om den ska vara stationär eller bärbar, men som bara ett enkelt snabbtips så skulle jag köpa en komplett-dator i runt 10k-klassen, och byta ut processorfläkten till en vattenkylare.


    Bärbar ska den vara. Enkla videos, kanske 10-15 min.
  • Avenia
    Anonvm skrev 2020-10-20 20:35:16 följande:

    Dessa 2 aktiviteter som du nämner här är bland det mest prestandakrävande som finns för en dator.

    Vad är det för videoredigering du tänkt göra?

    Vad innebär det i din värld att "barnen vill spela lite". Vilka spel?


    Ok, då får barnen inte spela på den, hehe, imte värt tusenlappar extra när de redan har wii och ps. De är rätt små och spelar star stable och spel på barnkanalens hemsida.
  • Aniiee
    Avenia skrev 2020-10-21 07:21:24 följande:
    Bärbar ska den vara. Enkla videos, kanske 10-15 min.
    Då säger jag nog köpa en produce-klassad från Elgiganten på runt 8-10k . De skulle säkert gå att spela lite på också, men kanske inget superavancerat.

    Kolla här:

    www.elgiganten.se/cms/hitta-ratt-dator/nu-ar-det-enkelt-att-kopa-ratt-dator/
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Avenia skrev 2020-10-21 19:21:46 följande:
    Ok vad bra, tack!

    8 k känns så dyrt! Men kanske får jag en för ca 6 k på rea efter jul.
    Ja, det kanske du kan få. Eller black friday, kanske?
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Södermannen
    Avenia skrev 2020-10-21 19:21:46 följande:
    Ok vad bra, tack!

    8 k känns så dyrt! Men kanske får jag en för ca 6 k på rea efter jul.
    Jag hade tänkt köpa en för 25K här. Men då är det med tanke på att kunna spela dom senaste spelen med och bra, även så den står sig några år framöver.
    Om 8K låter dyrt för dig så är du där nere i en speldator i budgetklassen och det finns att få till rimligt pris.
    Jag har lagt ner minutiös detaljstudie i var man får tag i bäst dator komponent för komponent hos bäst byggare till bäst pris.
    Gå in på Prisjakten webbsidan och titta, utnyttja din sökmotorsida, Duckduckgo rekommenderas istället för Google fast ja, spela roll.
    Datorhandlarna säljer inte annars den där gamla fast fortfarande kompetenta hårdvaran av en anledning som inte är så svår att lista ut. Krymper utbudet till det senaste. Men varför inte kolla in någon på Blocket? Gäller bara att kunna lita på säljaren samt att man inte får splitternytt. Nån annans använda hårddisk vill man ibland inte ta i med tång ens om du förstår vad jag menar.
Svar på tråden Hjälp, ska köpa dator.