• valjaprogram

    Hur skulle ni gjort???

    Hejhej!

    Står nu inför valet att välja vad jag ska plugga på universitet. Har tidigare tagit studenten från ekonomi i gymnasiet och känner mig rätt så säker på att jag vill börja på Umeå universitet hösten 2021.

    Känner mig så otroligt tveksam på vad jag ska välja! Har rätt så bra-okej betyg ändå.

    Civilekonomprogrammet känns som ett säkert kort för att få ett bra jobb men är helt ärligt bara inte så intresserad av ekonomi-ämnena..

    Juristprogrammet verkar väl mer intressant, och man kanske skulle kunna få ett mer betydelsefullt jobb då (fastän jag inte vill bli t ex advokat..), men hör att det är väldigt mycket plugg och stor betygspress. Känns dessutom inte som att jag är så lik de som går ekonomi/juridik, vill inte hamna med ?snobbar? haha.

    Sedan har jag funderat på psykologprogrammet, vilket verkar otroligt intressant men skulle förmodligen behöva läsa upp något betyg och se till att jag har alla meritpoäng innan. Så isåfall måste jag bestämma mig typ nu, för att hinna plugga upp nåt betyg? Problemet med psykolog är väl att jag inte vet ifall jag skulle klara det rent mentalt.

    Det som jag mest fastnat på är kognitionsvetenskap eller systemvetare. Kognitionsvetenskap verkar så intressant då det även är lite psykologi och man kan sen jobba med användbarhet/design/program eller forska osv. Men är det värt att satsa på bara för att det låter ?kul?, ifall man inte vet arbetsmarknaden riktigt? Kan det funka att plugga det och sen plugga vidare något master-program för att få fler möjligheter??

    Känns ju som en hel djungel med program. Vet inte ifall det är värt att plugga något som kanske inte blir så kul att plugga, men som leder till ett bra jobb? Eller plugga något som verkar kul men så ser arbetsmarknaden tveksam ut? Vill gärna ha ett jobb där jag kan påverka världen på något bra sätt eller något som är kreativt eller intressant, och med ok lön.

    Hur hade ni gjort? Vad har ni pluggat och hur tycker ni om valet nu efteråt?

  • Svar på tråden Hur skulle ni gjort???
  • Kusinen

    Jag tycker att du först ska fundera på vad du faktiskt vill jobba med, vad du vill göra på jobbet, vilken typ av organisation du vill jobba i osv och sedan undersöka vilka yrken som passar in på det.

    Själv läste jag sånt som jag tyckte var intressant. Jag läste ämnen där det inte är lätt att få jobb, utan sånt jag brann för helt enkelt. Jag tänket mer på vad jag ville studera än på jobb. Så här i efterhand var väl kanske inte det så smart, men det var den typen av person jag var då, så jag tror att det ändå var rätt process för mig. Det gick dock bra för mig ändå och jag fick jobb inom mitt utbildningsområde.

  • Afterlife

    Mitt tips är att försöka hitta en balans. Det är inte mycket bevänt att läsa något kul i 4-5 år för att sedan inte kunna få jobb. På samma sätt kan det bli lika fel om du väljer utbildning enbart efter vilket jobb du kan få och därmed får pina dig igenom 4-5 år.

    Så försök hitta en balans mellan en utbildning som är rolig och engagerar dig och som samtidigt ger dig hyfsade chanser till jobb efteråt. :)

Svar på tråden Hur skulle ni gjort???