• Anonym (Wija)

    Privat pensionssparande - se hit.

    Hej.

    Går i tankar på att börja privat pensionsspara. Jobbar och var tjänstepension osv men vill lägga 1000 kr i mån i pensionspar.

    Nyfiken på er som privat sparar. Vad har ni valt för Sparande och varför? ISK? Kapitalförsäkring eller fonder?

    Hur mkt sparar ni i månaden?

  • Svar på tråden Privat pensionssparande - se hit.
  • Pinotage

    Jag får pensionsrådgivning av firman - enligt rådgivaren ska det löna sig med löneväxling när man går över en brytpunkt (minns inte brytpunkten, men tjänar långt över den)
    Löneväxlar 1500 spänn i månaden - hoppas att det blir rätt Skrattande

  • Anonym (Wija)
    PH76 skrev 2020-10-20 21:05:25 följande:

    Menar du att löneväxla?


    Nej, jag menar spara inför pensions privat. Inte löneväxla.

    Spara så man förhoppningsvis kan få ut en bättre pension :)
  • Anonym (Wija)
    Pinotage skrev 2020-10-20 21:15:22 följande:

    Jag får pensionsrådgivning av firman - enligt rådgivaren ska det löna sig med löneväxling när man går över en brytpunkt (minns inte brytpunkten, men tjänar långt över den)

    Löneväxlar 1500 spänn i månaden - hoppas att det blir rätt 


    Tror ej jag tjänar över den iaf. Har ca 41. Jag tror brytpunkten är över det men vet ej säkert. Ska kolla upp det!
  • Anonym (Wija)
    Pinotage skrev 2020-10-20 21:23:20 följande:

    Ja - brytpunkten var vist 44923 i år ..... så inget alternativ.


    Ja, precis. Kollade också.

    Så min tanke är att eventuellt spara en tusenlapp eller 1500 varje månad i antingen ett ISK konto eller kapitalförsäkringskonto. Osäker på vilket som är bäst dock så jag ville kolla med andra hur de gör
  • Anonym (nej)
    PH76 skrev 2020-10-20 21:05:25 följande:

    Menar du att löneväxla?


    Nej, hon menar nog ett privat sparande som hon inte tänker röra innan hon går i pension. Många kallar det för att pensionsspara även om man sköter det själv och inte ger sina pengar till pensionssparbolagen.

    TS: Jag sparar i isk för pensionen. Nackdelen är att jag inte kan låsa pengarna. Å andra sidan kan jag omfördela kapitalet som jag vill, tror och vinden blåser. Jag sparar 900 kronor i månaden just nu men jag började på bara 100 kr i månaden. Om det fortsätter som det har gjort hittills kommer jag ha mellan 1 och 2 miljoner på kontot när jag går i pension om ca 35 år. Jag räknar med att kunna spara mer i framtiden, så jag kanske landar på 3 miljoner.

    Tre miljoner när jag är 70. Om jag bli 89, som tydligen är den förväntade livslängden för min generation så betyder det att jag kommer ha 13000 kronor extra att leva för varje månad om jag avslutar isken och för över kapitalet till ett nollräntekonto. Även om jag bara skulle få ihop 1 miljon är det ändå trevliga  4000 kronor i månaden att dryga ut pensionen med.
  • Anonym (Wija)
    Anonym (nej) skrev 2020-10-20 21:35:43 följande:

    Nej, hon menar nog ett privat sparande som hon inte tänker röra innan hon går i pension. Många kallar det för att pensionsspara även om man sköter det själv och inte ger sina pengar till pensionssparbolagen.

    TS: Jag sparar i isk för pensionen. Nackdelen är att jag inte kan låsa pengarna. Å andra sidan kan jag omfördela kapitalet som jag vill, tror och vinden blåser. Jag sparar 900 kronor i månaden just nu men jag började på bara 100 kr i månaden. Om det fortsätter som det har gjort hittills kommer jag ha mellan 1 och 2 miljoner på kontot när jag går i pension om ca 35 år. Jag räknar med att kunna spara mer i framtiden, så jag kanske landar på 3 miljoner.

    Tre miljoner när jag är 70. Om jag bli 89, som tydligen är den förväntade livslängden för min generation så betyder det att jag kommer ha 13000 kronor extra att leva för varje månad om jag avslutar isken och för över kapitalet till ett nollräntekonto. Även om jag bara skulle få ihop 1 miljon är det ändå trevliga  4000 kronor i månaden att dryga ut pensionen med.


    Tack!

    Låter inte helt fel! Grymt! Önskar ju att jag börjat tidigare. Har alltid sparat men är urusel på investeringsbiten och har alltid skrämts av det. Och nu försöker jag läsa mig till allt och det är en djungel.

    Visst finns det olika typer av ISK? När jag läste på Handelsbankens hemsida så förstod jag det som att ISK lämpar sig bäst för de som tänker sälja köpa omplacera osv. Och inte direkt för månadssparare som bara kommer låta pengarna ligga, medan på Skandiabanken så stod där ?lämplig för månadssparande?.

    Har du någon koll på detta?
  • PH76
    Anonym (Wija) skrev 2020-10-20 22:35:42 följande:
    Tack!

    Låter inte helt fel! Grymt! Önskar ju att jag börjat tidigare. Har alltid sparat men är urusel på investeringsbiten och har alltid skrämts av det. Och nu försöker jag läsa mig till allt och det är en djungel.

    Visst finns det olika typer av ISK? När jag läste på Handelsbankens hemsida så förstod jag det som att ISK lämpar sig bäst för de som tänker sälja köpa omplacera osv. Och inte direkt för månadssparare som bara kommer låta pengarna ligga, medan på Skandiabanken så stod där ?lämplig för månadssparande?.

    Har du någon koll på detta?
    ISK fungerar väldigt bra om du har tänkt att spara pengarna i fonder eller aktier, men inte som vanligt sparkonto med ränta. Jag har själv några olika ISK konton, ett för vanliga familjespar/investering, ett för mina barn där jag sätter in pengar/investerar varje månad och ett för min guddotter där jag investerade till henne när hon döptes och när hon fyllde ett, hon ska få det när hon blir 18.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Wija) skrev 2020-10-20 22:35:42 följande:
    Tack!

    Låter inte helt fel! Grymt! Önskar ju att jag börjat tidigare. Har alltid sparat men är urusel på investeringsbiten och har alltid skrämts av det. Och nu försöker jag läsa mig till allt och det är en djungel.

    Visst finns det olika typer av ISK? När jag läste på Handelsbankens hemsida så förstod jag det som att ISK lämpar sig bäst för de som tänker sälja köpa omplacera osv. Och inte direkt för månadssparare som bara kommer låta pengarna ligga, medan på Skandiabanken så stod där ?lämplig för månadssparande?.

    Har du någon koll på detta?
    Läs Avanzas blog och Rika Tillsammans-bloggen. Framför allt den senare för Avanza är lite mindre objektiv, kanske. Du kommer få massor av matnyttigt där.
Svar på tråden Privat pensionssparande - se hit.