• Wed 21 Oct 2020 03:31
    2491 visningar
    15 svar
    15
    2491

    Järntabletter! Hjälp!

    Jag tål verkligen inte niferex och sa de innan jag ens testat att de skulle inte funka pga min känsliga mage vilket de inte heller gjorde. Ligger vaken på nätterna och kallsvettas av sjuka magkramper! Känns som rakblad i tarmarna. Klarar inte en dag till med dessa:(

    Måste testa nåt annat å Dueoferon är väll uteslutet det med pga det ger liknande biverkningar.

    Nån som fått upp sitt järnvärde ordentligt med nåt annat?

    HOLISTIC järn ? En tablett ska vara på 25mg då behöver man ju bara ta 4 per dag.

    FERRONOL ?

    Eller något annat?

    Är desperat eftersom jag mår väldigt dåligt av mina låga järn värden.

    Kom gärna med tips!

  • Svar på tråden Järntabletter! Hjälp!
  • Wed 21 Oct 2020 03:41
    #1

    Winst series ska ha en tablett som smälter i munnen med 30mg järn, folsyra och C-vitamin, som ska vara snäll mot magen, även ibs mage ska klara av den, nån som testat det?

  • Wed 21 Oct 2020 03:44
    #2

    Sideral har jag läst att flera som har känslig mage har tyckt funkar?

  • Wed 21 Oct 2020 05:53
    #3

    Mådde piss av Niferex. Blev tvärförstoppad, bajsade blod och fick magkramper. Kunde dock äta Duroferon utan problem.

  • Wed 21 Oct 2020 06:27
    #4

    Prata med din läkare, det är han/hon som ska tala om för dig vilka alternativ som finns, inte någon nisse på internet. Även om det står samma biverkningar på olika tabletter är det långt från säkert att du reagerar likadant på dem eftersom innehållsförteckningen inte är exakt likadan.

  • Wed 21 Oct 2020 07:42
    #5

    Säger bara SiderAl!! Dyrt men inte en enda biverkning och fick upp mitt järnvärde toppenbra!!

  • Wed 21 Oct 2020 09:08
    #6

    Grejen är att läkaren bara ryckt på axlarna åt mina värden 119 och 16 ferritin, att det sjunkit från 132 och 30 på några veckor ser dom inte som alarmerande. Har varit till akuten pga hur jag mår men dom sa att vi gör inget så länge dina värden är ok. Även om jag knappt känner att jag lever längre och allt snurrar dagligen, och alla andra jobbiga symtom.

  • Wed 21 Oct 2020 09:10
    #7
    Sjuttiosjuan skrev 2020-10-21 07:42:02 följande:

    Säger bara SiderAl!! Dyrt men inte en enda biverkning och fick upp mitt järnvärde toppenbra!!


    Hur många tar/tog du per dag? Är rekommenderad 100mg minst varannan dag men gärna varje dag.
  • Wed 21 Oct 2020 09:17
    #8
    Svea25 skrev 2020-10-21 09:10:55 följande:

    Hur många tar/tog du per dag? Är rekommenderad 100mg minst varannan dag men gärna varje dag.


    Jag hade strax över 100 och fick ta två om dagen under en period. Funkade super!
  • Wed 21 Oct 2020 09:20
    #9

    Min mage kraschar också på niferex - men duroferon har jag aldrig haft problem med...

  • Wed 21 Oct 2020 16:39
    #10

    Mitt tips är att ta C-vitamin och det ska vara sånna tuggtabletter (Ido-C heter dom visst) och inte brus tillsammans med två vanliga multivitaminer för gravida. C-vitamin hjälper kropen att ta ta upp järn. Jag har gjort så med mina två yngsta barn och fick jättebra hb efter jag började med det. Niferex är verkligen skit för magen och mitt hb blev tom bättre av den kombon än med Niferex.

  • Wed 21 Oct 2020 17:51
    #12

    Sideral forte. Verkar på ett annat sätt så magen påverkas inte alls. Och järnvärdet går upp snabbt. Kostar så man tappar andan, men så värt det.

  • Wed 21 Oct 2020 23:46
    #12

    Jag håller med de andra som rekommenderat SiderAL. Så himla bra. Jag blir typ magsjuk av Niferex, får hemsk magknip och kräks. Men känner ingenting när jag äter SiderAL. De kostar 8-10 kr tabletten men hellre det än att må som om man har magsjuka!

Svar på tråden Järntabletter! Hjälp!