• unindentified

    Hundattack utomlands, mitt försäkringsbolag vill inte hjälpa till

    Hej,

    Jag befinner mig på Grönland med min hund för semester. I lördags då jag var ute med min hund (givetvis i koppel), dök det upp en okopplad hund som gick fram till oss. Helt plötsligt flög den på min hund, bet sig fast i min hunds nacke och öra och ryckte i honom. Min hund skrek av smärta och jag fick panik så jag slängde mig över hunden, försökte brotta ner den och öppna käkgreppet. I detta blev även jag biten på händer, i armar och i ben. Efter ett tag kom ägaren med sin bil då han letade efter sin hund som hade rymt och hade hört mig skrika. Först då slutade hunden med sitt angrepp.

    Jag såg omgående att min hund var allvarligt skadad och behövde akutvård. Det rann blod även från mig men prio 1 var min hund. Han fick akutopereras hos en jourveterinär i Nuuk och medan han var på operation fick jag åka till sjukhuset för att också få vård och medicin utskriven. I attacken gick också min dyra dunjacka sönder, liksom mina byxor. Min hund kommer att behöva ytterligare vård och rehabilitering väl hemma i Sverige. 

    Hundägaren vägrar att ersätta för skadorna på min hund, mig och mina kläder. Han har inte heller en försäkring. I Sverige råder strikt ägaransvar och Grönland är kopplat till Danmark, där även samma regler råder, så det bör vara snarlika regler även här på Grönland. Men systemet är helt annat än Sverige så det är inte bara att vända sig till en myndighet och få hjälp. Jag kontaktade mitt försäkringsbolag och förklarade hur det ligger till, men de säger att de inte kan hjälpa mig då det är hundägarens ansvar att ersätta mina utlägg. Jag förklarade att hundägaren inte har en försäkring och inte vill ersätta mig, men jag får samma svar ändå.

    Så nu står jag här och har massa utgifter för att min hund och jag blev oprovocerat attackerade av en lös hund, och trots att jag gör rätt i att ha både en hem- och hundförsäkring får jag ingen ekonomisk hjälp därifrån. Jag har alltså fallit mellan stolarna och befinner mig i ett annat land. Om det hade skett i Sverige hade jag givetvis inlett en civilrättslig process. Men nu skedde detta på Grönland, ägaren är grönländsk medborgare och jag har ingen aning hur jag skall gå härifrån. Finns det någon juridiskt kunnig som kan ge mig något alternativ till tillvägagångssätt? 

    Tusen tack!

  • Svar på tråden Hundattack utomlands, mitt försäkringsbolag vill inte hjälpa till
  • felix le chat

    Klart att ditt svenska hemförsäkringsbolag ersätter dej genom din reseförsäkring
    som har ett olycksfalls del.
    Ta kvitton på alla utlägg.

    Vad gäller hundförsäkring utomlands så kan jag ingenting.

  • unindentified
    felix le chat skrev 2020-10-21 14:41:40 följande:

    Klart att ditt svenska hemförsäkringsbolag ersätter dej genom din reseförsäkring
    som har ett olycksfalls del.
    Ta kvitton på alla utlägg.

    Vad gäller hundförsäkring utomlands så kan jag ingenting.


    Visst borde Folksam göra det!? Jag ska ta och ringa dem när vi kommer hem. Annars får jag kontakta Konsumentverket för det låter helt bisarrt att de inte vill ersätta mig i detta läge. Varför är det annars för vits med att ha försäkringar om de inte backar upp när det väl gäller? 

    Hundarna är obligatoriskt vaccinerade mot rabies här, så det skall inte finnas rabies enligt läkarna. 
  • felix le chat

    Bra med rabiesvaccin. Annars hade det blivit en dyr och komplicerad sak för dej.

    Innan du åker hem, kontakta hundägaren och säg att du vill:
    " Göra en rättssak" av detta. Han förstår vad du menar.
    Om han inte vill samarbeta så åk in på Nuuk byrett och be om be om en blankett
    för "staevning" ( dvs stämning ) Kostar 500 danska att lämna in.

  • unindentified
    felix le chat skrev 2020-10-21 15:36:26 följande:

    Bra med rabiesvaccin. Annars hade det blivit en dyr och komplicerad sak för dej.

    Innan du åker hem, kontakta hundägaren och säg att du vill:
    " Göra en rättssak" av detta. Han förstår vad du menar.
    Om han inte vill samarbeta så åk in på Nuuk byrett och be om be om en blankett
    för "staevning" ( dvs stämning ) Kostar 500 danska att lämna in.


    Åh, vilket himla bra råd! Jag har försökt att finna information om hur man kan göra en civilrättslig sak av det här, men inte funnit något svar. Så ditt tips om att gå in på Nuuk byrett och be om en sådan blankett är ovärderligt. Tusen tack! 
  • No Logo

    Du har väl gjort en polisanmälan hoppas jag? Användes som underlag till stämningen.

Svar på tråden Hundattack utomlands, mitt försäkringsbolag vill inte hjälpa till