• Anonym (Tjuven)

    Sluta vara energitjuv

    Jag tror att jag har kommit på varför ingen vill vara vän med mig. Jag är en energitjuv, en sån som man enligt alla råd ska hålla sig borta från. Och ja, det är ju så det är också. Jag har ett jobb med massor av kontakter och märker ibland att andra blir vänner privat. Men det har aldrig hänt mig.

    När jag pluggade så blev jag vän med ett par st bara. Men tappade kontakten så fort studierna var över.

    Har aldrig lyckats bli närmare bekant med någon annan mamma i föräldragrupp eller liknande.

    Har däremot normala relationer med alla släktingar .

    Varför är jag sånhär? Troligen för att jag var deprimerad hela tonåren och har en extremt låg självkänsla. Känner ständigt att jag är sämre än andra. 90% av mina tankar är supernegativa tankar om hur dålig jag är, att ingen tycker om mig osv.

    Ok, jag är snart 50 år! Så jag har levt utan vänner och nedstämd väldigt länge (har dock man och barn, ett välfungerande äktenskap). Men kanske går det ändå att göra något åt situationen?

    Någon som känner för att ge mig något råd?

    Kan beskriva kort min position i gruppsamtal. Jag brukar försöka hålla en låg profil, men är intresserad av det mesta och ställer gärna följdfrågor om någon berättar nåt. Det är ALDRIG någon som frågar mig nåt, så ibland bryter jag mig liksom in och berättar om någon egen erfarenhet, t ex resa till samma plats eller så. Om jag tycker jag har nåt att tillföra. Ingen ställer någon följdfråga. Jag startar gärna samtalsämnen som ibland resulterar i att andra börjar prata mycket (och då blir situationen som ovan sen). Ibland är ingen intresserad av att ta upp tråden.

    Går i terapi hos en duktig psykoterapeut och hon förstår inte varför inte andra skulle vilja ha mig som vän. Har ännu inte lyft tanken om att vara energitjuv med henne. Men tar gärna emot tankar från alla er okända på nätet :)

  • Svar på tråden Sluta vara energitjuv
  • Anonym (Hmm)

    Inget av det du beskriver låter som en energitjuv. Varför tror du att du är det?

  • Anonym (Tjuven)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-23 10:06:22 följande:

    Inget av det du beskriver låter som en energitjuv. Varför tror du att du är det?


    Jag letar efter förklaringar till varför ingen tycker om mig och detta var en hypotes som kanske kunde passa tänkte jag. Energitjivar har ju sällan självinsikt och mår ofta dåligt, har låg självkänsla osv.
  • Anonym (Energi)

    Det du kan träna på är att visa genuint engagemang för andra. Visa intresse, var nyfiken! Jag tror förstår vilken "typ" du är och måste säga att det är fantastiskt att du själv reflekterar över hur du uppfattas. 

    Jag kan nog säga att jag är raka motsatsen (inte alltid då ...) jag har också mått dåligt i omgångar, både under uppväxten och som vuxen. Jag har dock alltid haft i bakhuvudet att man ska vara schysst mot andra, hjälpa där man kan (jag har fått dra ner på det där att hjälpa, det kan ta för mycket av en själv). Och att livet är kort! Jag vill ha kul när jag struttar omkring här på jorden.

    Kan tillägga att jag jobbat MYCKET med mig själv. Olika typer av terapi, läst kloka böcker sist men inte minst hittat det jag tycker är roligt att göra. Det ger energi som man sedan kan skicka vidare.

    Hoppas du hittar din väg!

  • Anonym (Tjuven)
    Anonym (Energi) skrev 2020-10-23 10:15:33 följande:

    Det du kan träna på är att visa genuint engagemang för andra. Visa intresse, var nyfiken! Jag tror förstår vilken "typ" du är och måste säga att det är fantastiskt att du själv reflekterar över hur du uppfattas. 

    Jag kan nog säga att jag är raka motsatsen (inte alltid då ...) jag har också mått dåligt i omgångar, både under uppväxten och som vuxen. Jag har dock alltid haft i bakhuvudet att man ska vara schysst mot andra, hjälpa där man kan (jag har fått dra ner på det där att hjälpa, det kan ta för mycket av en själv). Och att livet är kort! Jag vill ha kul när jag struttar omkring här på jorden.

    Kan tillägga att jag jobbat MYCKET med mig själv. Olika typer av terapi, läst kloka böcker sist men inte minst hittat det jag tycker är roligt att göra. Det ger energi som man sedan kan skicka vidare.

    Hoppas du hittar din väg!


    Tack för ditt svar! 
  • Anonym (Se andra)

    Håller med en föregående talare. När du visar att du geniunt 'ser andra', ställer följdfrågor, visar att du är glad å deras vägnar (om du är det på riktigt, inte fejkar såklart) så kommer nog många tillslut visa samma intresse tillbaka, och börja  se dig...

    Jag har i perioder mått så dåligt att jag sluter mig själv, och inte visar andra intresse. Då visar ju ingen mig intresse heller. Man  bara sitter där och 'alla' andra pratar och umgås. 
    Andra perioder både ser jag andra och de ser mig och visar intresse för vad jag har att säga.

  • Anonym (Naughty40)

    Det låter som att du fått lite om bakfoten vad energitjuv egentligen är för något. Det låter inte som att det passar in på dig. En energitjuv är en person som dränerar alla i sin närhet. Ofta en person som pratar i ett, tar över alla samtal och kräver alla andras uppmärksamhet utan att någonsin ge något tillbaka. Självcentrerade och totalt ointresserade i andra personers liv och tankar. Med det sagt, så betyder det inte att man inte ska ta plats. Våga delta i samtal, var hjälpsam, glad och positiv och våga bjud på dig själv. Fråga grannen om ni ska ses över en kopp kaffe, gå en kurs eller liknande. Nya bekantskaper kan dyka upp på de mest oväntade sätt. Det är inte heller alls säkert att det beror på dig att du inte har nära vänner. Ju äldre man är desto svårare är det att träffa nya. Avsaknad av nära vänner är vanligare än man kan tro.

  • Anonym (Tjuven)
    Anonym (Naughty40) skrev 2020-10-23 22:56:49 följande:

    Det låter som att du fått lite om bakfoten vad energitjuv egentligen är för något. Det låter inte som att det passar in på dig. En energitjuv är en person som dränerar alla i sin närhet. Ofta en person som pratar i ett, tar över alla samtal och kräver alla andras uppmärksamhet utan att någonsin ge något tillbaka. Självcentrerade och totalt ointresserade i andra personers liv och tankar. Med det sagt, så betyder det inte att man inte ska ta plats. Våga delta i samtal, var hjälpsam, glad och positiv och våga bjud på dig själv. Fråga grannen om ni ska ses över en kopp kaffe, gå en kurs eller liknande. Nya bekantskaper kan dyka upp på de mest oväntade sätt. Det är inte heller alls säkert att det beror på dig att du inte har nära vänner. Ju äldre man är desto svårare är det att träffa nya. Avsaknad av nära vänner är vanligare än man kan tro.


    Grejen är den att jag har försökt allt du skriver i många år, men mer o mer gett upp nu de senaste åren. När jag googlade på ämnet innan jag startade tråden så kom jag in på en gammal tråd på FL, där en person faktiskt exemplifierade en energitjuv med nån som bjöd på fika ibland och hon kände sig tvungen att fika fast hon inte ville. Jag har bjudit grannar och bekanta på fika och kommit med andra förslag så många gånger ... eftersom ingen bjuder tillbaka så har jag slutat med det.

    Jag är uppgiven och kom på det där med energitjuv som en ny möjlighet liksom. Har aldrig trott att jag är det tidigare. Men man vet ju aldrig hur andra uppfattar en.

    Men stort tack för ditt svar i varje fall!
  • Anonym (Anonym idag (också kvinna 50+))

    Nej, du är ingen energitjuv. Och det är inte jag heller och jag är i samma sits som du. Jag tänkte också, redan för många år sedan - kanske är jag för egoistisk? Kanske borde jag försöka i första hand att hjälpa andra? Eller att dra igång saker, bjuda in folk? Men det har inte gett så mycket heller. Man träffar då på folk som alltid behöver hjälp, men inte ger något tillbaka (det där är närmast energitjuvar), eller så bjuder man in folk, men de bjuder inte tillbaka, och man tröttnar.

    Jag har också observerat att det finns en hel del folk som egentligen inte är så trevliga, som ändå har en massa vänner. Och där är "vännerna" ofta bara folk som är lika egoistiska och ytliga och de bara hänger och skryter för varandra eller "festar". Och i vissa fall är det helt enkelt utbyte av tjänster, kontakter och liknande. Då tyckte jag, det är ju inte heller det jag är ute efter. Jag skulle snarare helt enkelt vilja ha några kvinnor att träffa ibland, fika lite, prata lite. Någon som man kan vädra med vad som hänt i vardagen. Och inte ensidigt, utan man lyssnar förstås lika mycket som man pratar. 

    Jag tycker framför allt att det är så ansträngande att bygga upp nya kontakter som sedan bara rinner ut i sanden. Då skulle jag hellre inrikta mig mer exakt på såna som kan tänkas finnas kvar. Jag funderar på att prova med en sån där app....

  • Anonym (Tjuven)
    Anonym (Anonym idag (också kvinna 50+)) skrev 2020-10-24 10:45:00 följande:

    Nej, du är ingen energitjuv. Och det är inte jag heller och jag är i samma sits som du. Jag tänkte också, redan för många år sedan - kanske är jag för egoistisk? Kanske borde jag försöka i första hand att hjälpa andra? Eller att dra igång saker, bjuda in folk? Men det har inte gett så mycket heller. Man träffar då på folk som alltid behöver hjälp, men inte ger något tillbaka (det där är närmast energitjuvar), eller så bjuder man in folk, men de bjuder inte tillbaka, och man tröttnar.

    Jag har också observerat att det finns en hel del folk som egentligen inte är så trevliga, som ändå har en massa vänner. Och där är "vännerna" ofta bara folk som är lika egoistiska och ytliga och de bara hänger och skryter för varandra eller "festar". Och i vissa fall är det helt enkelt utbyte av tjänster, kontakter och liknande. Då tyckte jag, det är ju inte heller det jag är ute efter. Jag skulle snarare helt enkelt vilja ha några kvinnor att träffa ibland, fika lite, prata lite. Någon som man kan vädra med vad som hänt i vardagen. Och inte ensidigt, utan man lyssnar förstås lika mycket som man pratar. 

    Jag tycker framför allt att det är så ansträngande att bygga upp nya kontakter som sedan bara rinner ut i sanden. Då skulle jag hellre inrikta mig mer exakt på såna som kan tänkas finnas kvar. Jag funderar på att prova med en sån där app....


    Oj, det skulle kunnat vara jag som skrev det där!!! Wow, en person som verkar tänka som jag. Är närmast chockad...Skrattande
  • Anonym (Anonym idag (också kvinna 50+))
    Anonym (Tjuven) skrev 2020-10-24 13:50:04 följande:
    Oj, det skulle kunnat vara jag som skrev det där!!! Wow, en person som verkar tänka som jag. Är närmast chockad...Skrattande

    Kanske är det inte så sällsynt... jag vet inte. 
  • Anonym (Oops)

    Tror att väldigt många drar sig från umgänge med låga personer, inte för att dom nödvändigtvis inte gillar dom men för att det är dränerande.

    Framförallt före det att man är nära vänner.

    Testa att se till att vara energirik och positiv och inte för på. Fake it until you make it helt enkelt.

Svar på tråden Sluta vara energitjuv