• Anonym (Trådstartare)

Bipolär diagnos, ersättning?

Hejsan! Jag ska snart påbörja min utredning ang bipolär diagnos då min arbetsterapeut misstänker att det är något jag levt med sedan barnsben.

Är idag närmare 30 och har under vad psykiatrin kallar "maniska episoder" dragit på mig många små skulder som idag ligger kring 40-50.000kr.

Har försökt läsa runt och se om det finns någon slags ersättning man kan få efter att en diagnos säkerställs och läst om folk som fått ut större summor ersättning från diverse försäkringsbolag som hjälpt dom att komma på rätt fot igen.

MEN vart jag än läser och försöker leta så hittar jag ingenting om det förutom människor som fått ut från deras barnförsäkring innan dom fyllde 25 och jag är äldre än så.

Det måste väl finnas människor som fått ersättning efter att dom fyllt 25 eller fått diagnos senare än så?

• Svar på tråden Bipolär diagnos, ersättning?
  • Anonym (Anonym 666)

Du måste ha en försäkring redan innan i så fall, och dessutom så finns ofta en karensperiod för just sjukdomar, så du kan inte skaffa en på måndag och få din diagnos på fredag om man säger så.

• Anonym (Trådstartare)

Nej det förstår jag såklart, har själv olycksfall/medicinsk invaliditet försäkring sen tidigare. Och då utredningen ej startat än, är väntetid på dryga 2-3 månader så var jag mest nyfiken på att se om det faktiskt finns folk äldre än 25 som fått ut ersättning på annat än barnförsäkring efter diagnos. Glad

• Långbenopluto
    Anonym (Trådstartare) skrev 2020-10-23 11:03:09 följande:
    Nej det förstår jag såklart, har själv olycksfall/medicinsk invaliditet försäkring sen tidigare. Och då utredningen ej startat än, är väntetid på dryga 2-3 månader så var jag mest nyfiken på att se om det faktiskt finns folk äldre än 25 som fått ut ersättning på annat än barnförsäkring efter diagnos. Glad
    Det hittar du info om på ditt bolags hemsida.
  • Anonym (Trådstartare)
    Långbenopluto skrev 2020-10-23 11:15:47 följande:
    Det hittar du info om på ditt bolags hemsida.
    Ja fast nu var det ju inte riktigt frågan haha, jag har läst alla villkor ang olika försäkringar och dom flesta står det absolut ingenting om förutom det "grövre" diagnoserna. Därav varför jag frågar om där finns någon som fått ut ersättning på sin försäkring som är över 25 :) 
  • Anonym (Cc)

Min dotter är yngre än du, diagnostiserades redan innan hon fyllde 18 och hon fick nada av sin försäkring nu drog hon inte på sig skulder men det hade känts bättre om hon hade fått ngt ut av försäkringsbolaget men just dessa diagnoser var inte med där. ((

• Anonym (Cc)

Min dotter är yngre än du, diagnostiserades redan innan hon fyllde 18 och hon fick nada av sin försäkring nu drog hon inte på sig skulder men det hade känts bättre om hon hade fått ngt ut av försäkringsbolaget men just dessa diagnoser var inte med där. ((

Svar på tråden Bipolär diagnos, ersättning?