Laktos / Mjölksocker kan man köpa det någonstans?
Har en son som troligtvis inte tål laktos. Skulle vara bra om man kunde få tag i ren laktos. Så man vet att det i så fall är just det han reagerar på. Har ni något tips?
Har en son som troligtvis inte tål laktos. Skulle vara bra om man kunde få tag i ren laktos. Så man vet att det i så fall är just det han reagerar på. Har ni något tips?
Sådant kan de testa på sjukhuset, de får dricka en lösning och sedan mäts värdet.
Om jag talar om mig som är överkänslig själv så skulle jag inte utsätta min lilla son för ett så starkt test! Han kan få diarré, jätte magknip eller liknande. Och om han får för mycket kan han bli lidande i dagar av risig mage!
Man ska inte göra sådana saker utan att rådfråga sjukvårdspersonal!
Varför inte testa med helt laktosfri (alltså inte låglaktos) mjölk och se om han klarar den? Den innehåller ju allt vanlig mjölk innehåller utom just laktos så reagerar han inte på den så borde det ju vara laktos han inte klarar.
Håller med Andariel.
Testa att UTESLUTA laktos istället!! Betydligt mer skonsamt för din son!
Ett laktostest skall övervakas. När jag testades så hade jag två sköterskor brevid mig som inte fick lämna mig under de närmsta 45 min efter mitt intag av lösningen. Jag tror inte att den går att köpa o hoppas det inte heller...
Antingen så uteslut mjölken eller ta kontakt med läkare.
Ta definitivt kontakt med en läkare om du misstänker laktosintolerans, sånt där ska man inte mixtra och joxa med på egen hand.
Ojdå uttryckte mig lite luddigt. Jo, vi har kört laktosfri kost i snart ett år. Han får låglaktosvälling och ibland lite ost och annat med laktos i. Men saken är den att vi inte är säkra på att det är så att han är känslig för laktos. Eksem på kinderna har han hela tiden och då han åt normalkost var han hård i magen. Läkaren tror att han inte är laktoskänslig utan bara känslig för mjölk och därmed hård i magen vilket ger hans symptom. Problemet är att han är för liten för laktostestet när man dricker laktos tycker läkaren. Så han vill att vi testar att ge honom mjölk eller glass för att se reaktionen. Vad vi då funderar på är om han får problem med magen igen så vet vi inte om där just laktos eller bara känslighet för mjölk rakt av. Därför var jag nyfiken på om man kunde få tag på ren laktos.
Han borde ju reagera starkare på vällingen om han vore riktigt överkänslig. Han kan ju vara som väldigt många andra, även vuxna, känslig mot för mycket mjölk. Trots allt är vi inte många i världen som dricker mjölk som vi skandinavier, våra kroppar är inte gjorda för hög konsumtion av komjölk.
Ni kan ju testa att ge honom ett glas mjölk eller lite glass, men det känns som att eftersom han inte är van med det så reagerar han väl ändå? Jag tror på att det inte ska blandas in för mycket mjölk för tidigt i livet. Lev som ni lever nu och ta det lugnt med laktosen ett tag. Man kan leva gott här i livet ändå
Vill gärna hjälpa till men har inte fattat alla detaljer... Hur gammal är din son? Du skriver att läkaren misstänker att han är känslig för mjölk, menar du allergisk? För då brukar man ju utesluta alla mjölkprodukter helt (alltså även ost och låglaktosprodukter) och sedan försiktigt introducera mjölk t ex glass och se om allergin finns kvar. Laktosintolerans är väldigt ovanligt före skolåldern, är det kanske därför läkarn säger att han är för liten för att testas?