• Acke76

    Orosanmälan

    Jag gick då till familjeenheten för råd och stöd angående mitt barn jag har vv. Berättade allt och det blev en anmälan OCH en utredning är precis startad. Det handlar om allvarliga saker under mammans vecka,alkohol,sex,psykisk sjukdom och hur hon valt att göra vissa saker med barnet. Familjeenheten anmälde.

    Soc. är på mig att om jag känner oro för mitt barn så ska jag antingen hämta barnet eller inte lämna barnet till mamman. Vi har överlämning via dagis på Måndagar. Måndag kommer snart och jag vet inte hur jag ska göra! Behålla barnet eller lämna det och mamman hämtar? Känner att det är ett så stort övergrepp mot mamman som vad jag förstår inte än vet om anklagelserna. Samtidigt är jag orolig....

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Orosanmälan
  • Selmans

    Är du orolig ska du hålla barnet hemma. Förstår dina känslor angående mamman och att det känns som ett övergrepp, men hennes känslor är sekundära. Se det istället som ett övergrepp mot barnet att lämna det där.

    Du har dessutom ett alldeles utmärkt försvar när frågan kommer: ?soc rekommenderade mig att hålla barnet hemma, du får avvakta kontakt från dem?. Sen ger du ingen mer förklaring, det är inte din plats. Men på så sätt får hon ta diskussionen med dem, inte dig.

    Underrätta gärna förskolan också. Att det är en pågående utredning och att du i samråd med myndigheter väljer att hålla barnet hemma några dagar.

    Lycka till!

  • Acke76
    Selmans skrev 2020-10-24 12:42:57 följande:

    Är du orolig ska du hålla barnet hemma. Förstår dina känslor angående mamman och att det känns som ett övergrepp, men hennes känslor är sekundära. Se det istället som ett övergrepp mot barnet att lämna det där.

    Du har dessutom ett alldeles utmärkt försvar när frågan kommer: ?soc rekommenderade mig att hålla barnet hemma, du får avvakta kontakt från dem?. Sen ger du ingen mer förklaring, det är inte din plats. Men på så sätt får hon ta diskussionen med dem, inte dig.

    Underrätta gärna förskolan också. Att det är en pågående utredning och att du i samråd med myndigheter väljer att hålla barnet hemma några dagar.

    Lycka till!


    Tack! Fsk kommer bli inblandade oxå men vet inte om de redan vet om anmälan.
  • Mortiscia80

    Om du är orolig på riktigt ska du självklart inte lämna ifrån dig barnet. Förklara för fsk att soc inlett en allvarlig utredning och att du inte känner dig trygg med att hon får hämta barnet längre. Mamman MÅSTE förvarnas så hon inte kommer att stå på fsk och skrika, antagligen blir det du själv som måste ta det samtalet.

    Om du inte hämtar barnet kommer soc att se det som en brist i ditt föräldraskap, och det är allvarligt, särskilt som det är du själv som fott till en anmälan i första början, och med så allvarliga anklagelser. Om du vill framstå som en lämplig förälder är det bäst du tar hem barnet själv, det finns annars en risk att soc omhändertar barnet om ingen av er vuxna klarar av att se till barnets säkerhet.

  • Drottningen1970

    Om det förekommer allvarliga saker som kan skada ett barn hemma hos mamma så är det väl fullständigt självklart att inte låta barnen vara där tills saken utretts???

    Det är inte bara den ena förälderns brister som utreds utan även den andre förälderns förmåga att skydda barnen man utreder.

    Att du främst verkar tänka på mammas upplevelser här ger inga pluspoäng för din egen föräldraförmåga direkt...

    I värsta fall kan det sluta med att barnen inte kan bo med nån av er.

  • quetzalcoatlus

    Stort övergrepp mot mamman??? Det är väl snarare ett övergrepp mot barnet att INTE skydda det från mamman. Att mamman kommer att bli kränkt över att hon fått en orosanmälan mot sig och inte får träffa sitt barn känns som det absolut minsta problemet. Det är inte ett övergrepp att hindra farliga människor från att skada andra, tvärtom.

    Sedan förstod jag inte riktigt hur du menade. Står valet mellan att inte lämna barnet på förskolan alls, eller att lämna barnet, men inte låta mamman hämta?

  • Acke76
    quetzalcoatlus skrev 2020-10-24 13:44:50 följande:

    Stort övergrepp mot mamman??? Det är väl snarare ett övergrepp mot barnet att INTE skydda det från mamman. Att mamman kommer att bli kränkt över att hon fått en orosanmälan mot sig och inte får träffa sitt barn känns som det absolut minsta problemet. Det är inte ett övergrepp att hindra farliga människor från att skada andra, tvärtom.

    Sedan förstod jag inte riktigt hur du menade. Står valet mellan att inte lämna barnet på förskolan alls, eller att lämna barnet, men inte låta mamman hämta?


    Handlar om att inte lämna barnet. Vet inte riktigt hur jag ska lösa med jobbet,börjar 14 men det är ett mindre problem....
  • quetzalcoatlus
    Acke76 skrev 2020-10-24 14:15:18 följande:
    Handlar om att inte lämna barnet. Vet inte riktigt hur jag ska lösa med jobbet,börjar 14 men det är ett mindre problem....
    I värsta fall får du väl sjukskriva dig. Att skydda ditt barn kommer före allt annat.
  • Mortiscia80
    Acke76 skrev 2020-10-24 14:15:18 följande:
    Handlar om att inte lämna barnet. Vet inte riktigt hur jag ska lösa med jobbet,börjar 14 men det är ett mindre problem....
    Det finns inget hinder att barnet går i fsk under dina arbetstimmar. Informera personalen, om mamman kommer dit och försöker ta barnet får de ringa dig och möjligen polisen om hon är påstridig. 
  • Mortiscia80
    Acke76 skrev 2020-10-24 14:15:18 följande:
    Handlar om att inte lämna barnet. Vet inte riktigt hur jag ska lösa med jobbet,börjar 14 men det är ett mindre problem....
    Det finns inget hinder att barnet går i fsk under dina arbetstimmar. Informera personalen, om mamman kommer dit och försöker ta barnet får de ringa dig och möjligen polisen om hon är påstridig.

    Kan du prata med chefen om att byta arbetstid till mer dagtid? En del städer har nattis dessutom.
Svar på tråden Orosanmälan