• Lyckelina

    Arbetsförmedlingen bestämmer över huvudet

    Hej.
    Jag vet inte var jag ska placera min fråga.
    Det är så att jag blev arbetslös 2018, hade ett nytt a kassevillkor. Fick endast en timanställning, som jag har kvar men har inte fått mkt timmar. Jag hamnade därför den 9 sept i Jobb utvecklingsgarantin. Fick en handläggare som endast hade mailkontakt med mig, var lite otrevlig i sin framtoning. Jag har ett arbetshinder, men har VARJE gång jag behövt ha kontakt med AF haft en sk vanlig handläggare. Jag kan arbeta med vad som, har en högskoleutbildning och är usk ( timanställd inom vårdboende). Jag blev sjuk 2017 i atypisk hus. Men det är en sjukdom som inte behöver visa sig igen, då den ger skov, stress, virus mm kan utlösa den. Handl och jag har haft lite mailkontakt. Vi var ÖVERENS om att jag skulle hitta en aktör AF anlitar, tex Stöd och matching. Han bad mig hitta en sådan så fort jag kunde. Jag började ringa runt och hittade i två i Malmö då. Då mailar han att handl att han läst mina handlingar ( inget spec har förändrats) och bollat över mig till handl som ska ha hand om personer med "hinder". Mitt hinder är fibro, men det är utrett och jag kan jobba 50% med det mesta.
    Samma dag, igår fredag får jag ett brev från denna NYA handläggare som tagit över mig och skriver att jag ska infinna mig på af för stormöte med Samhall! Jag bröt fullständigt ihop! Hon har inte varit i kontakt med mig, jag har inte fått säga ett ord om något, hon vet inte vem jag är, och vad jag gjort, tex att jag hade nu valt en aktör inom Stöd Matchning som jag skulle meddelad dem att jag ville tillhöra.

    Jag vet inte vad jag ska göra! Är helt förkrossad pga deras behandling och att de i princip bestämde över mitt huvud och raserade min färdiga "plan".
    Vad kan jag göra  (((?

  • Svar på tråden Arbetsförmedlingen bestämmer över huvudet
  • Anonym (just)

    Förstår att det inte är så kul att bli bestämd över, men kom igen, Samhall är ju 100 ggr bättre än "stöd%matchning". Hade det varit tvärtom att de tog bort Samhall och gav dig stöd&matchning så hade jag blivit förbannad då det är ett nerköp.

    Samhall är en arbetsplats och du tjänar pengar, stöd&matchning är en tramsverksamhet som sällan ger något alls, fritidsgård för vuxna typ.

  • Anonym (Svar på tal)

    Du ska så klart gå på mötet med AF och Samhall, du skrev i den andra tråden att du trodde de skulle hjälpa dig till ett jobb, och det gör de ju. Hos Samhall. Där hamnar svårplacerade människor ofta, du kanske kommer trivas jättebra.

  • Anonym (*123*)

    Men vad är problemet? Samhall är ju anpassat arbete som du behöver. Bryter du ihop för att du får hjälp med sysselsättning? Kan man inte skaffa vanligt jobb så får man väl ta det som erbjuds.

  • Anonym (ll)

    Men det är ju en jättebra satsning på dig.

    EN fibrodiagnos innebär inte att du inte kan jobba, många som har det kan jobba 100% untan problem, jag är en av dom.

  • Lyckelina
    Anonym (ll) skrev 2020-10-25 09:37:48 följande:

    Men det är ju en jättebra satsning på dig.

    EN fibrodiagnos innebär inte att du inte kan jobba, många som har det kan jobba 100% untan problem, jag är en av dom.


    Du har inte läst inlägget, dessutom finns det olika grader av fibro. Du har inte följt med i medcinskt vetenskap.
  • Anonym (Eha)

    Jag fattar inte?

    Det är ju ett möte, det är väl jättebra, du kommer ju få information där vad det handlar om. Det kan ju bli superbra!

  • Anonym (Eha)
    Lyckelina skrev 2020-10-25 10:20:35 följande:

    Du har inte läst inlägget, dessutom finns det olika grader av fibro. Du har inte följt med i medcinskt vetenskap.


    Du skriver i din ts att du kan jobba med vad som, då borde ju samhall ingå där? I vad som helst.
  • Lyckelina
    Anonym (Eha) skrev 2020-10-25 10:21:34 följande:

    Jag fattar inte?

    Det är ju ett möte, det är väl jättebra, du kommer ju få information där vad det handlar om. Det kan ju bli superbra!


    Det stod arbetsträning, jag är redan utredd på FK ang vad jag kan...
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2020-10-25 09:47:40 följande:
    Vad var din plan då? Att utnyttja din "flum-diagnos" för att slippa arbeta?

    Vill du bli försörjd av staten så får du också finna dig i att staten och dess myndigheter bestämmer över din vardag.
    Precis på samma sätt som jag och alla andra förvärvsarbetare måste utföra det arbete som våra arbetsgivare säger åt oss att göra....
    "Vänster är ett skällsord", vad du är bitter på livet, jag tycker synd om dig....Har du inte lyckats i livet? Enda anledningen jag kommer på till att man häver ur sig. Jag hoppas livet blir snällare mot dig, och att du får ett riktigt jobb. Allt gott åt dig
  • Anonym (q)

    Jag förstår att det blir en konstig situation när personen plötsligt helvänder när ni bestämt annat. Men gå på mötet och väg av om det är något för dig.

  • Anonym (Eha)
    Lyckelina skrev 2020-10-25 19:10:50 följande:

    Det stod arbetsträning, jag är redan utredd på FK ang vad jag kan...


    Min erfarenhet av arbetsförmedlingen är att de gärna kallar alla som passar för ett möte på ett möte, men sedan inte säkert att det gäller just alla som kommer ändå.

    Det kan vara att de vill ge dig en möjlighet att komma och titta på alternativ. Det finns inget som säger att du kommer behöva arbetsträna på samhall om du kan arbeta på ett ?riktigt? jobb. Du skriver att du har en ny handläggare, handläggaren har kanske inte helt satt sig in i ditt ärende än utan kallade alla sina klienter som passade in. Ungefär som när man får jobb man ska söka som man vet att man aldrig skulle få ändå.

    De gör sitt jobb, du gör din del och går dit, får info, och nästa gång du träffar din handläggare förklarar du varför eller varför inte denna åtgärd kommer att passa dig ich get förslag på de åtgärder du hellre vill ha.

    Det löser sig. Kanske blir det inte alls som du tänkt dig heller utan allt kommer verka jättebra?
  • Anonym (×)

    Du ska begära att hamna i SIUS hos AF. Då gör en arbetsterapeut hos AF en utredning och du får en kod om de anser att det behövs. Då får du en anpasssad anställning.

Svar på tråden Arbetsförmedlingen bestämmer över huvudet