Anonym (Godis) skrev 2020-10-25 08:11:07 följande:
Nja det där är nog inte riktigt sant. Inte alltid iaf. Jag tror till stor del att det är en slump vad man gillar. Jag ensam av två syskon att älska sötsaker, de var sparsamma, tog bara några stycken. Mamma köpte hem regelbundet, inte varje dag men när hon köpte hem fanns inga regler på hur mkt man fick äta. Själv gillade hon inte sött.
Nu i min egna familj har jag ett barn som älskar sötsaker och ett barn som oftast inte är sugen och äter riktigt sparsamt, jag har köpt hem relativt ofta. Jag tror det beror på vad man tycker är gott helt enkelt.
Jag tror som du. Man har en benägenhet i grunden att tycka om eller föredra vissa smaker framför andra.
De flesta små barn gillar sött. Riktigt små barn lugnas av sött, därför ger man rutinmässigt sockervatten till bebisar i samband med att man tar PKU-prov på BB. Tror inte att man skulle göra detta utan evidens.
Jag är själv en riktig godisgris. Om inte godis var farligt för tänder och döden för blodsockret så kunde jag lätt äta 500g om dagen. Nu gör jag förstås inte det eftersom jag vuxen och vet att det inte är bra. Jag äter kanske 150g i veckan i snitt. Vissa veckor inget alls. Vissa veckor 250g ensam i soffhörnet framför en film.
Sen är jag gift med en man som kan kika in i skafferiet och strunta i godiset om det så stod rakt framför ögonen på honom. Han tycker bättre om ost och korv, plockar med oliver och kex med pesto. Han går igång på mat! Inte godis.
Äldsta barnet är som sin far. Finns det godis så kan hen ta några bitar men hen har aldrig framfört att hen skulle vara "sugen" på godis. Hen är tonåring nu så det hade nog visat sig i så fall. Men hen äter också hellre ostbitar eller ett par ölkorvar. Eller så gör vi morots-och gurkstavar med dipp. Men inte sött.
Yngsta barnet vet jag inte än, hen är så liten. Men hen har aldrig smakat godis, vi köper inte sånt när barnen är med och handlar. Ungen älskar kanelbullar och kall falukorv i bitar så där kanske vi får passa oss på alla fronter