• micke80

    Vad göra???

    Hej på er.

    Jag och min fru har varit gifta i 17 år. Är nu 40 å frugan 38 år. Vi har två gemensamma biologiska barn och är familjehem åt en liten gosse på 3 år. Våra bio barn är 16 och 12 år.

    Frugan har varit hemma tjänstledig med lilleman nu i 10 månader.

    Vi har alltid hittat våra vägar och väldigt sällan bråkat om något på riktigt. Lite oense snackat om det å så har vi gått vidare.

    Men nu är det kaos i vårt förhållande. Hon anklagar mig för allt oavsett vad. Har även vid ett par tillfällen vrålat rakt ut att hon hatar mig. Självklart förstår jag att det är tufft att gå hemma med lilleman och att det är en väldans omställning från hur vi hade det tidigare innan lilleman flyttade in.

    Men detta totala avsky som jag får utstå är outhärdligt. Nu vill hon inte ens vara i samma rum som jag. Kommer jag in i rummet så går hon. Jag försöker ta lilleman så mycket som bara möjligt å försöker pyssla med allt som rör hemmet. Medan frugan mest "stänger in sig" spelar mobil spel osv. Kommer barnen så lyser hon upp precis som vanligt. När någon annan är i närheten så är hon nästan som vanligt mot mig. Men kan hon undvika att någon annan träffar oss båda så gör hon det.

    Det enda utöver lillemans inflytt som hänt under det senaste året som jag kan komma att tänka på är att hon började plugga på distans för att läsa upp ett betyg som hon saknar från gymnasiet. Jag lovade att hjälpa henne med det och gjorde så med. Men mina pointers togs emot som käftsmällar istället för hjälp. Efter det eskalerade utfrysningen rejält.

    Jag står nu och funderar på två saker. Är det som så att hennes känslor för mig kan ha försvunnit eller är det jag som blir "ventilen" för allt annat?

    Vad tror ni?

    Som sagt det enklaste hade varit att kunna prata med henne men när jag försöker med det så får jag svaret "håll käften å gå bara".

    Mvh Vilsen

  • Svar på tråden Vad göra???
  • Mortiscia80

    Men det första ni ska göra är att kontakta soc och säga att det inte funkar med pojken!! Ni kan inte vara familjehem åt ett barn som behöver trygghet omkring sig när frun går omkring som ett åskmoln och skriker och skäller. Barn måste komma först, alltid!

    Efter det kan ni fundera på familjeterapi.

  • Tecum

    Det är inte acceptabelt att hon beter sig så mot dig, oavsett orsak. Troligen är det en kombination, hon är på väg att tappa känslorna och du blir en ventil för att elände hon känner. En ohållbar situation och ni måste antingen söka hjälp eller separera.

  • Mortiscia80
    micke80 skrev 2020-10-24 18:57:23 följande:

    Hon är aldrig elak i tonen mot mig runt barnen. Det är bara när vi är själva


    Om du tror att barnen inte känner av stämningen mellan er vuxna tror du fel. Ni är inte lämpliga som familjehem just nu, det här verkar inte vara någon tillfällig svacka på ett par dagar utan snarare veckor, kanske månader, och det är inte en bra miljö varken för trasiga barn eller era egna.
  • Mortiscia80
    micke80 skrev 2020-10-24 19:40:05 följande:

    Jag har även tänkt i banorna "kan hon vara på väg in i väggen"


    Ja, antagligen är hon det! Åtminstone på bristningsgränsen för vad hon tål att stå ut med. Det behöver inte betyda utbrändhet eller depression eller liknande svåra tillstånd men ibland blir det bara för mycket.
Svar på tråden Vad göra???