• Anonym (TRON fanfiction attempt)

Portionsstorlek - tänker jag rätt?

Hej alla! Jag måste lära mig att äta alla måltider och lagom stora portioner så jag frågar er om jag tänker rätt och så. Som jag äter nu är det helt skevt och har varit länge, det vet jag, det finnus ju en orsak till att jag har ett bmi på 43.1.

Så, låter det här korrekt eller lagom eller i alla fall åt rätt håll?

Frukost:
    2 skivor bröd, 1 tsk bregott på varje, 1 kokt ägg fördelat på båda skivorna

Lunch:
    0,5 dl ris okokt mått, 1 portionsbit lax, 1 msk mager sås, 1 skål gröna grönsaker

Mellanmål:
    1 frukt i storleken ungefär av ett äpple eller 1 dl bär

Middag:
    1 medelstor potatis, 1 kycklingfilé som väger ungefär 100 gram, 1 msk fet sås och 1 skål gröna grönsaker.

Kvällsmat:
    1 skiva böd med 2 tsk mjuk- eller färskost.

Är jag helt ute och seglar eller är jag på rätt håll?

• Svar på tråden Portionsstorlek - tänker jag rätt?
  • Mascaraklumpar

Hur äter du i vanliga fall, när du inte tänker på vikten? Jag tycker det låter som en normal mängd mat, men frågan är hur stor skillnad det är mellan det du normalt äter och det där. Ju mer man minskar energiintaget desto svårare blir det att behålla den nya livsstilen en längre tid.

• Anonym (Försöker också)

Om du tänker dig att äta allt så skulle jag rekommendera att titta till tallriksmodellen. Då får man ett ganska enkelt sätt att se om det är lagomt. Tänk då också på att inte lasta berg på varje del utan det ska lätt rymmas på en mindre tallrik inte assiett men inga pizzatallrikar.

Försök också öka mängden grönsaker. Ät det till alla mål och gärna lite jobbiga saker som kål, broccoli, mortötter. Inte bara grönsallad.

Din meny känns lagom men det är en stor omställning. Så va beredd på bakslag eftersom du vandrar på en ny väg är det lätt att hoppa på den gamla om man inte aktivt jobba med det och det kommer ta tid.

Jag jobbar själv med mina matvanor. För mig är det viktigt med regelbundna måltider, 3 stor och 3 mellanmål. Äter jag inte så kommer sötsuget på kvällen. Sen är morötter min lösningsmat. Har jag spårat ur så börjar jag om med att äta väldigt mycket morötter i några dar så magen får jobba.

För mig har det också hjälpt att tänka "det är bättre att äta förstora matportioner istället för sötsaker på kvällen". Men då är också sötsakerna mitt stora problem, den tanken funkar ju inte riktigt om det är just mycket mat man blir tjock av.

Lycka till, det här med vikt är svårt och har inte bara med karaktär och göra.

• Anonym (C)

Väg maten och räkna kalorier istället så får du en bra bild av hur mycket kan bör äta. När du skriver en matsked sås, menar du då 15 ml eller en klick med en bordsmatsked?

Själv behöver jag äta ett ordentligt mellanmål för att inte vräka i mig när jag kommer hem från jobbet innan middagen är klar.

• Anonym (Ärtan)
    Anonym (TRON fanfiction attempt) skrev 2020-10-25 00:16:10 följande:
    1 skål gröna grönsaker.

Hur stor skål? Det är bra om grönsakerna utgör runt halva måltiden (men i ärlighetens namn är vi nog många som inte helt lever upp till det) och de får gärna vara av varierade kulörer.

Tack för era svar. Jag ska svara på dem.

Mascaraklumpar skrev 2020-10-25 00:36:06 följande:

Hur äter du i vanliga fall, när du inte tänker på vikten? Jag tycker det låter som en normal mängd mat, men frågan är hur stor skillnad det är mellan det du normalt äter och det där. Ju mer man minskar energiintaget desto svårare blir det att behålla den nya livsstilen en längre tid.

Jag äter väldigt ojämt framför allt. En dag kan jag äta bara massa mackor när jag hungrig, en annan dag kanske jag äter en stor pizza på en gång och inget mer på hela dygnet, en annan dag småäter jag bara godis under hela dagen. Några dagar kan det bli en stor frukost och ingen lunch och en stor middag. Vissa dagar glömmer jag bort att äta tills middagstid och äter då säkert mer än en normalportions men jag tror inte att det är supertokmycket. Du hör.
    Anonym (Försöker också) skrev 2020-10-25 01:12:32 följande:

Om du tänker dig att äta allt så skulle jag rekommendera att titta till tallriksmodellen. Då får man ett ganska enkelt sätt att se om det är lagomt. Tänk då också på att inte lasta berg på varje del utan det ska lätt rymmas på en mindre tallrik inte assiett men inga pizzatallrikar.

Försök också öka mängden grönsaker. Ät det till alla mål och gärna lite jobbiga saker som kål, broccoli, mortötter. Inte bara grönsallad.

Din meny känns lagom men det är en stor omställning. Så va beredd på bakslag eftersom du vandrar på en ny väg är det lätt att hoppa på den gamla om man inte aktivt jobba med det och det kommer ta tid.

Jag jobbar själv med mina matvanor. För mig är det viktigt med regelbundna måltider, 3 stor och 3 mellanmål. Äter jag inte så kommer sötsuget på kvällen. Sen är morötter min lösningsmat. Har jag spårat ur så börjar jag om med att äta väldigt mycket morötter i några dar så magen får jobba.

För mig har det också hjälpt att tänka "det är bättre att äta förstora matportioner istället för sötsaker på kvällen". Men då är också sötsakerna mitt stora problem, den tanken funkar ju inte riktigt om det är just mycket mat man blir tjock av.

Lycka till, det här med vikt är svårt och har inte bara med karaktär och göra.

Det är tallikmodellen och några liknande jag har tittat på men jag har svårt att tolka bilder ibland.
    Anonym (C) skrev 2020-10-25 05:39:14 följande:

Väg maten och räkna kalorier istället så får du en bra bild av hur mycket kan bör äta. När du skriver en matsked sås, menar du då 15 ml eller en klick med en bordsmatsked?

Själv behöver jag äta ett ordentligt mellanmål för att inte vräka i mig när jag kommer hem från jobbet innan middagen är klar.

Jag tänker att kalorierna kan komma sen, först måste jag lära mig att äta på rätt sätt. Sås menar jag 15 ml eftersom jag tar med ett matskedsmått.
    Anonym (Ärtan) skrev 2020-10-25 05:56:46 följande:

Hur stor skål? Det är bra om grönsakerna utgör runt halva måltiden (men i ärlighetens namn är vi nog många som inte helt lever upp till det) och de får gärna vara av varierade kulörer.
    Skålen är en svart matskål från Ikea. Jag tror den är 4-5 dl?

Jag har allergier och de grönsakerna jag vet att jag kan äta är mest gröna. Spenat, ruccola, broccoli, gurka och sånt. Röda grönsaker är jag allergisk mot de flesta, som tomat, röd paprika, morot, pumpa. 
  • Anonym (q)

Har du sett "måltidsmått"? Jag går inte efter sånt men om du har svårt för storlekar (vilket jag iförsej har men skulle öka ätstörningen med det) så kan det vara ett bra hjälpmedel :)

• Anonym (Petra)

Jag tycker att det låter jättebra! 
    Vad dricker du?
    Rör du på dig? Hur lever du för övrigt? (jobb/familj/fritidsintressen osv.)

Anonym (q) skrev 2020-10-25 14:16:46 följande:

Har du sett "måltidsmått"? Jag går inte efter sånt men om du har svårt för storlekar (vilket jag iförsej har men skulle öka ätstörningen med det) så kan det vara ett bra hjälpmedel :)

Nej, det har jag inte sett. Jag kan titta på vad det är fr något. Tack för tipset.
    Anonym (Petra) skrev 2020-10-25 15:33:28 följande:

Jag tycker att det låter jättebra! 
    Vad dricker du?
    Rör du på dig? Hur lever du för övrigt? (jobb/familj/fritidsintressen osv.)

Jag dricker nästan alltid vatten. Jag kanske dricker 3 koppar te i månaden och en liter mjölk. Jag dricker aldrig kolsyrade saker för jag gillar inte kolsyra.

Jag rör inte på mig jättemycket. Jag är sjukpensionär sedan jag gick ut gymnasiet. Ingen familj, inget jobb, inga egentliga fritidsintressen. Inga vänner. Aldrig haft. Jag har haft daglig verksamhet några omgångar men inte just nu.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (TRON fanfiction attempt) skrev 2020-10-25 15:49:25 följande:
    Jag dricker nästan alltid vatten. Jag kanske dricker 3 koppar te i månaden och en liter mjölk. Jag dricker aldrig kolsyrade saker för jag gillar inte kolsyra.

Jag rör inte på mig jättemycket. Jag är sjukpensionär sedan jag gick ut gymnasiet. Ingen familj, inget jobb, inga egentliga fritidsintressen. Inga vänner. Aldrig haft. Jag har haft daglig verksamhet några omgångar men inte just nu.
    Vad jobbigt! Då är det minst lika viktigt att du tar tag i det som i vad du äter.
    Om du inte vill börja på gym el. dyl. tycker jag att du ska planera in fysisk aktivitet och andra rutiner i samma schema som maten. Typ frukost - promenad - lunch - städa/diska - träning - mellanmål - handla - middag - promenad - kvällsmat. Det här vara bara ett förslag - gör i den ordning som passar dig! Mitt förslag är att du har koll på hur många steg du tar varje dag med hjälp av mobilen. Tiotusen steg är ett vanligt mål, men om det är för jobbigt kan du börja med tex. femtusen. Som träning föreslår jag att du kör "Hemmagympa med Sofia" (SVT play) varje dag.
  • jonsi

Med BMI över 40 äter du stora mängder i veckan för att inte minska i vikt. Så är det bara oavsett vad du tror att du äter och hur mycket du motionerar.

Det handlar väldigt lite om att skriva en lista på några maträtter utan om en total livsstilsomställning. Du behöver i stort sett leva tvärtom mot vad du lever nu för att lyckas.

Det kanske låter hårt men det finns en anledning till att minst 55% av Sveriges befolkning är överviktig. Du behöver söka efter professionell hjälp och stöd om du ska lyckas. Jag tycker du bör kontakta sjukvården med tanke på din allmänna situation.

• Anonym (zeck)

Mat är inviduellt, vissa äter fler gånger per dag andra 2, vissa tom 1.

Hitta det som passar dej.

• Anonym (Petra)

Hur går det för dig, TS?

Anonym (Petra) skrev 2020-10-29 18:18:39 följande:

Hur går det för dig, TS?

Det går så där. 26e och 27e åt jag som ovan. Jag kände mig verkligen övermätt båda dagarna. Igår åt jag bara clementiner hela dagen. Idag har jag ätit frukost som ovan och nu håller jag på att laga middag, och har ätit clementiner mellan.
    jonsi skrev 2020-10-25 19:41:33 följande:

Med BMI över 40 äter du stora mängder i veckan för att inte minska i vikt. Så är det bara oavsett vad du tror att du äter och hur mycket du motionerar.

Det handlar väldigt lite om att skriva en lista på några maträtter utan om en total livsstilsomställning. Du behöver i stort sett leva tvärtom mot vad du lever nu för att lyckas.

Det kanske låter hårt men det finns en anledning till att minst 55% av Sveriges befolkning är överviktig. Du behöver söka efter professionell hjälp och stöd om du ska lyckas. Jag tycker du bör kontakta sjukvården med tanke på din allmänna situation.

Tack, om du läser tråden som kanske du inser att detta inte handlar om att gå ner i vikt utan om att lära mig äta rätt. Livsstilsomställning, som du skrev.
  • Anonym (Försöker också)
    Anonym (TRON fanfiction attempt) skrev 2020-10-29 18:26:15 följande:

Det går så där. 26e och 27e åt jag som ovan. Jag kände mig verkligen övermätt båda dagarna. Igår åt jag bara clementiner hela dagen. Idag har jag ätit frukost som ovan och nu håller jag på att laga middag, och har ätit clementiner mellan.

Bakslag är vanligt förekommande och bara acceptera dem och försöka igen. Jag fick det beskrivet som att den väg man är van vid är som E4 och den nya vanan är som en smal ostraffad stig man ofta råkar kliva av men det är bara och kliva på igen. Ju fler gånger man gör det desto större blir stigen och lättare att följa. Så kämpa på!
Svar på tråden Portionsstorlek - tänker jag rätt?