• Meloon

Blir jag manipulerad av min sambo

Jag har barn tillsammans med min sambo som jag jag tror är ganska snäll. Men jag vet inte om han medvetet eller omedvetet manipulerar mig. Han påpekar alltid när jag (enligt honom) gör fel när jag kör bil, ?fel? växel i rondellen och så. Så nu får han alltid köra. När jag lagar mat så är han inte hungrig när maten är klar, så blir mest att han får laga maten och jag ta barnen. Han ger mig alltid orimlig tidsgräns ?kan du fixa maten, vi behöver äta om 40 minuter?, även om han själv hade lagat maten på 1h 30. Om jag ber honom ha barnen en stund så sätter han dem alltid framför tv:n, trots att vi båda tycker att de borde gå ut. Lillan låter han skrika av hunger, trots att jag bett honom ge henne till mig när hon behöver amma. Han vill absolut inte dela upp barnpassningen planerade tider så vi har dem lika mycket. Jag fick tjata mig till att ta varannan morgon trots att jag tar alla nätter. Och då blir det ändå jag som får dåligt samvete när det är hand morgon. För mig känns det som han gör sånt här för att jag ska ta barnen mer, men sen blir jag så osäker och förvirrad när han ska förklara varför han inte tar ut barnen. Manipulerar han mig, eller är vi bara väldigt olika?

• Svar på tråden Blir jag manipulerad av min sambo
  • Anonym (Obehagligt)

Ja han manipulerar/kontrollerar dig! Ser du inte att han vill begränsa din frihet?

• Anonym (Anonym)

Nej han manipulerar inte dig, han är bara en lat besserwisser. Det är du själv som begränsar dig utifrån hans klagomål. Det du ska göra är naturligtvis att inte gå med på hans idiotiska idéer.

"Älskling du har fel växel."
    "Nu är det jag som kör och då väljer jag växel själv. Jag vill att du slutar kommentera min körning eftersom det är störande och riskerar olyckor."

"Men jag är inte hungrig nu!"
    "Du måste inte äta men vi andra ska äta nu, för nu är maten klar. Det vore trevligt om du åtminstone tog några tuggor och höll oss sällskap, annars får du väl äta senare."

"Jag är hungrig! Jag vill ha mat om 40 minuter!"
    "Idag ska vi äta X och det kommer tyvärr inte att hinna bli klart på den tiden, utan först om en timme ungefär. Om du vet att du inte klarar dig till dess kan du ta en smörgås så länge."

Du måste uppfostra honom som du skulle göra med ett barn, han behöver gränser och du måste stå upp för dig själv mer.

• Anonym (Paula)

Han manipulerar på ett sätt, ja.

Alltid när en man gör såhär verkar kvinnan gå med på det. Varför? Skit i vad han säger och kräver. Varför ska du vara en marionett? Jag har varit ihop med min sambo länge och han hade kontrollfasoner i början. Det var t.ex en tröja han inte tyckte om. Då använde jag den ännu mer för att hävda min rätt och lyfta mig själv. Man visar var skåpet ska stå. Hanär inte ett dugg sån längre, detvarnåt han blev uppfostrad med att tro bara, att mannen kan göra så. Nu respekterar han mig. Det är inget omoget med att "trotsa" med flit, utan ett sätt att se om hans omogna fasoner upphör. Man visar "hit men inte längre". De flesta kvinnorverkar tystna och anpassa sig, vilket bara gör dem till osjälvständiga slavar.

• Anonvm
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-25 07:55:38 följande:

Du måste uppfostra honom som du skulle göra med ett barn, han behöver gränser och du måste stå upp för dig själv mer.

Du anar inte hur mycket jag önskar att jag tagit till mig av råd likt detta i början av mitt förra förhållande.... Istället för att vakna upp o bryta upp med dunder o brak 5-6år senare med 2 småbarn...
  • Anonym (Anonym)
    Anonvm skrev 2020-10-25 08:12:43 följande:
    Du anar inte hur mycket jag önskar att jag tagit till mig av råd likt detta i början av mitt förra förhållande.... Istället för att vakna upp o bryta upp med dunder o brak 5-6år senare med 2 småbarn...
    Vi blir klokare med erfarenhet och ålder :)

Till andra som kanske läser min kommentar, ordet barn är för att poängtera den egna inställningen, inte för att trycka ner män.
  • Anonym (ooo)

Nej han manipulerar inte dig, han är bara en lat besserwisser. Det är du själv som begränsar dig utifrån hans klagomål. Det du ska göra är naturligtvis att inte gå med på hans idiotiska idéer.

"Nu är det jag som kör och då väljer jag växel själv. Jag vill att du slutar kommentera min körning eftersom det är störande och riskerar olyckor."

"Du måste inte äta men vi andra ska äta nu, för nu är maten klar. Det vore trevligt om du åtminstone tog några tuggor och höll oss sällskap, annars får du väl äta senare."

"Idag ska vi äta X och det kommer tyvärr inte att hinna bli klart på den tiden, utan först om en timme ungefär. Om du vet att du inte klarar dig till dess kan du ta en smörgås så länge."

Exakt!
    Det handlar om att du själv är en lika kapabel och vuxen person som han! (troligen mer kapabel, eftersom han gör så här).
    Fundera på vad det är inom dig själv som gör att du blir osäker och (tydligen) försöker "lyda" det han säger. Försök sedan att förändra detta - spotta upp dig helt enkelt! Det finns inget som säger att han automatiskt har rätt - bara för att orden kommer från honom. 
  • Anonvm
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-25 08:18:36 följande:
    Vi blir klokare med erfarenhet och ålder :)

Till andra som kanske läser min kommentar, ordet barn är för att poängtera den egna inställningen, inte för att trycka ner män.
    Nu råkar jag vara man o jag läste inte alls ditt inlägg som något negativt mot män generellt.

Personligen är jag dock övertygad om att det är otroligt mycket vanligare att män får utstå denna behandling av kvinnor som tagit det till sin uppgift att "uppfostra" den mansbäbis som de ingått förhållande med.
    Bara det att många män inte accepterar att bli behandlade på detta sätt o det istället leder till att relationen spricker, antingen av att mannen ruttnar på det ständiga tjatet o bryter, eller att kvinnan ruttnar på att mannen är omöjlig att ändra på...

Tycker mig se trådar ang detta dagligen här på forat.... 
  • Anonym (Mamma)

Det är väldigt vanligt att folk i allmänhet gör som de blev lärda i uppväxten. Det med att kommentera växelvalet i rondellen kan vara en sak som slinker ur av slentrian. Jag menar inte att det är så men kan vara så. Arbetar din man som körskollärare kan det vara en arbetsskada? Min man kommenterade gärna förr i tiden att jag brukar blinkers så som man enligt lagen ska och håller hastighetsbegränsningen. Jag försökte instinktivt trycka på bromspedalen på passagerarsidan när han körde. Vi kom fram till att så länge de inte är någon fara så slutar vi kommentera varandras bilkörning.

Innan vi fick barn ville min man bli hemmaman för han trodde det var enkelt och att han kunde ägna sig åt sina intressen och småpyssla hemma. Så kom barnen och han insåg att det var jobbigt. Jag fick ta det mesta och även ta kommandot. Min man förstod verkligen inte att barnen var hungriga. Nu när stora själv säger till när hen är hungrig så hinner han glömma bort eller förvirra sig in på något annat spår innan han lyckas fixa mat. Minsta förstår han inte alls när hen är hungrig utan jag måste hinta om att det kanske är hunger. Spelar ingen roll hur ofta jag informerar om ungefärliga mattider. När han fick ansvar fick han färdigt maten till kl. 20 för äldsta som har läggtid kl. 19... Han sätter också gärna barnen framför paddan för att han själv ska få lugn och ro och slippa det han tycker är jobbigt. Min man har varit väldigt självständig ganska tidigt, han är inte van att någon är beroende av honom. Endel är ren lättja också. Det är till tider jobbigt för jag måste be och diskutera och förklara varför han borde laga mat, skjutsa till förskolan, hämta, natta barnen och får alltid ett grinigt svar i stil med Meeeen det är ju såååå jobbigt. Utan den griniga attityden hade det varit enklare. Jag lägger fram artiklar om varför det inte är bra med för mycket skärmtid, artiklar och forskning på hur man bäst kommunicerar med barn etc etc. Samt att jag har informerat om och om igen att eftersom jag tar ett större lass så får han anpassa sig till mina sov-mat-tider för barnen för att slippa kaos som jag måste ta hand om med trötta och arga barn som varit uppe för sent kvällen innan. Din man kanske har svårt att förstå barnens signaler och behov? Jag trodde det var en självklarhet att alla förstod det men inte för min man (och egentligen inte för mig heller innan jag lärde känna barnen när jag tänker efter).

Jag tror att en öppen dialog och diskussion om varför din partner agerar på olika vis är bra. Det funkar för oss. Men jag måste svälja att min man kan svara sjukt irriterat eller grinigt till en börjat för han är sån (försvarsmekanism, egentligen gillar inte de flesta att bli ifrågasatta). Han pekar också saker han tycker jag gör fel eller som är konstiga.

Om du berättar att du tycker exemplens ovan är jobbiga för dig och din man fortsätter att vara grinig eller kräva orimligheter efter att på påtalat dem då är det kanske något annat som ligger bakom (personlighetsstörning eller kontrollbehov, det kan inte jag veta utifrån informationen). Det kan faktiskt vara så att han bara inte tänker över sitt beteende (det gjorde inte min man).

Var detta hjälpsamt eller bara dravel?

• Anonym (Kontrollerad)

Jag blev manipulerad och kontrollerad av mitt ex i många år. Det var en riktigt dålig kombo av en dominant man och jag som var konflikträdd. Jag tog alla mornar, lagade inte mat till slut (pga kritik), hade hand om allt barnrelaterat. Han klagade på min bilkörning trots att han inte ens hade körkort.. Och mycket mer.

När jag efter många år (och lite psykoterapi) började göra motstånd gick det inte bra. I vårt fall tror jag att han säkert hade gått vidare och valt någon annan om jag gjort motstånd i början.

Börja stå upp för dig själv och se vad som händer. Hur reagerar han? Behöver han bara "uppfostran" eller kontrollerar han dig medvetet?

• Unhappy

Ja han manipulerar dig, bryter ner dig sakta, sakta men säkert utan att du märker det.

• Anonym (K)

Låter väldigt väldigt snurrigt allting... Dags att flytta kanske.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-25 09:15:06 följande:

Det är väldigt vanligt att folk i allmänhet gör som de blev lärda i uppväxten. Det med att kommentera växelvalet i rondellen kan vara en sak som slinker ur av slentrian. Jag menar inte att det är så men kan vara så. Arbetar din man som körskollärare kan det vara en arbetsskada? Min man kommenterade gärna förr i tiden att jag brukar blinkers så som man enligt lagen ska och håller hastighetsbegränsningen. Jag försökte instinktivt trycka på bromspedalen på passagerarsidan när han körde. Vi kom fram till att så länge de inte är någon fara så slutar vi kommentera varandras bilkörning.

Innan vi fick barn ville min man bli hemmaman för han trodde det var enkelt och att han kunde ägna sig åt sina intressen och småpyssla hemma. Så kom barnen och han insåg att det var jobbigt. Jag fick ta det mesta och även ta kommandot. Min man förstod verkligen inte att barnen var hungriga. Nu när stora själv säger till när hen är hungrig så hinner han glömma bort eller förvirra sig in på något annat spår innan han lyckas fixa mat. Minsta förstår han inte alls när hen är hungrig utan jag måste hinta om att det kanske är hunger. Spelar ingen roll hur ofta jag informerar om ungefärliga mattider. När han fick ansvar fick han färdigt maten till kl. 20 för äldsta som har läggtid kl. 19... Han sätter också gärna barnen framför paddan för att han själv ska få lugn och ro och slippa det han tycker är jobbigt. Min man har varit väldigt självständig ganska tidigt, han är inte van att någon är beroende av honom. Endel är ren lättja också. Det är till tider jobbigt för jag måste be och diskutera och förklara varför han borde laga mat, skjutsa till förskolan, hämta, natta barnen och får alltid ett grinigt svar i stil med Meeeen det är ju såååå jobbigt. Utan den griniga attityden hade det varit enklare. Jag lägger fram artiklar om varför det inte är bra med för mycket skärmtid, artiklar och forskning på hur man bäst kommunicerar med barn etc etc. Samt att jag har informerat om och om igen att eftersom jag tar ett större lass så får han anpassa sig till mina sov-mat-tider för barnen för att slippa kaos som jag måste ta hand om med trötta och arga barn som varit uppe för sent kvällen innan. Din man kanske har svårt att förstå barnens signaler och behov? Jag trodde det var en självklarhet att alla förstod det men inte för min man (och egentligen inte för mig heller innan jag lärde känna barnen när jag tänker efter).

Jag tror att en öppen dialog och diskussion om varför din partner agerar på olika vis är bra. Det funkar för oss. Men jag måste svälja att min man kan svara sjukt irriterat eller grinigt till en börjat för han är sån (försvarsmekanism, egentligen gillar inte de flesta att bli ifrågasatta). Han pekar också saker han tycker jag gör fel eller som är konstiga.

Om du berättar att du tycker exemplens ovan är jobbiga för dig och din man fortsätter att vara grinig eller kräva orimligheter efter att på påtalat dem då är det kanske något annat som ligger bakom (personlighetsstörning eller kontrollbehov, det kan inte jag veta utifrån informationen). Det kan faktiskt vara så att han bara inte tänker över sitt beteende (det gjorde inte min man).

Var detta hjälpsamt eller bara dravel?

Tilläggskommentar:

Jag växte upp i en familj där två av familjemedlemmarna styrde mig och övriga medlemmar. Alla manipulera och styr andra i mer eller mindre grad.

Som exempel så tjatade familjemedlemmar om vad jag skulle säga på en arbetsintervju jag var på och utstyr mig efteråt av något som jag föreställer mig vara likt ett polisförhör för att veta om jag sagt det personen önskade. Skulle jag inte ha gjort det så skulle jag blivit kallad dum i huvudet och annat. De styrde min tankeverksamhet även när de inte var närvarande.

Det min man kan tycka jag ska göra något på hans vis men om jag inte gör det eller argumenterar emot är han villig att accepter det och diskutera. När jag sa emot mina familjemedlemmar önskningar om vad jag skulle göra började de skrika, kalla mig för helt dum i huvudet, helt jävla värdelös och annat tills jag gav upp och gjorde som jag blev tillagd.

Det är en stor skillnad på om det är normalt beteende, något han inte tänkt över att han gör, något han gör för att han lärt sig det i barndomen eller av en annan partner, eller utav frustration för att han inte mår bra i relationen eller trivs med livet eller onormalt beteende där han försöker få dig att göra det han själv önskar och bruka dig som ett verktyg eller nöje.

Det beror mycket på hur han reagerar när du försöker prata med honom.

Om du tror hon gör det av ondo gå så fort som möjligt! Det fick jag göra med familjen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-25 12:35:38 följande:

Tilläggskommentar:

Jag växte upp i en familj där två av familjemedlemmarna styrde mig och övriga medlemmar. Alla manipulera och styr andra i mer eller mindre grad.

Som exempel så tjatade familjemedlemmar om vad jag skulle säga på en arbetsintervju jag var på och utstyr mig efteråt av något som jag föreställer mig vara likt ett polisförhör för att veta om jag sagt det personen önskade. Skulle jag inte ha gjort det så skulle jag blivit kallad dum i huvudet och annat. De styrde min tankeverksamhet även när de inte var närvarande.

Det min man kan tycka jag ska göra något på hans vis men om jag inte gör det eller argumenterar emot är han villig att accepter det och diskutera. När jag sa emot mina familjemedlemmar önskningar om vad jag skulle göra började de skrika, kalla mig för helt dum i huvudet, helt jävla värdelös och annat tills jag gav upp och gjorde som jag blev tillagd.

Det är en stor skillnad på om det är normalt beteende, något han inte tänkt över att han gör, något han gör för att han lärt sig det i barndomen eller av en annan partner, eller utav frustration för att han inte mår bra i relationen eller trivs med livet eller onormalt beteende där han försöker få dig att göra det han själv önskar och bruka dig som ett verktyg eller nöje.

Det beror mycket på hur han reagerar när du försöker prata med honom.

Om du tror hon gör det av ondo gå så fort som möjligt! Det fick jag göra med familjen.

Förlåt för spammingen men glömde skriva:

När jag sa till mina familjemedlemmar att jag mådde dåligt av deras behandling gentemot mig så skuldbelade de mig samt skyllde ifrån sig med kommentarer som ?det är inte mitt fel att jag är upplärt till detta beteendet, du förstår väl att jag bara gör som våra föräldrar, om du blir ledsen för att jag säger du är dum i huvudet ligger felet hos dig för jag kan omöjligt veta det? etc.

När min man säger något som sårar mig och jag säger det till honom så kramar han mig, pussar mig på huvudet och säger något i stil med ?förlåt, det var inte min mening att göra dig ledsen. Jag var onödigt hårt. Jag är bara så frustrerad över denna situationen etc.etc.?.

Jag hoppas du förstår vilka skillnader jag menar.
  • Anonym (Linn)

Det är precis såhär du ska göra TS. Du måste börja stå på dig, annars gör han det (fortsätter göra det). Det är inte han som enväldigt bestämmer hemma hos er, han är inte din chef. Du gör som det passar dig och barnen.
Svar på tråden Blir jag manipulerad av min sambo