• Happypancake

    Ivf i Danmark

    Hej,

    Jag är ensamstående 41 årig kvinna som försökt inseminering i Danmark några gånger men inser nu att jag behöver byta till ivf. Men jag vill inte göra ivf i Sverige för jag gillar inte tanken att jag inte ska veta något alls om donatorn och att det är läkaren som ska välja. Jag vill inte spruta in något helt okänt i min kropp. Människor som får barn naturligt har rätten att välja partnern de skaffar barn med. Jag tycker att även jag ska kunna få göra ett val då det är halva mitt barns DNA vi pratar om. Men hur fungerar det med ivf i Danmark? Är de många resor och krångligt? Jag antar att det inte går att kombinera så att vissa steg görs i Sverige och andra i Danmark? Visst måste man välja en klinik som i så fall gör alla steg? Tacksam för lite klargörande hur det går till, hur många steg och resor det kräver osv. Även om ni har erfarenhet av bra eller dåliga kliniker, är jag jättetacksam.

  • Svar på tråden Ivf i Danmark
  • Anonym (F)

    Provtagningar och ultraljud för kontroll av äggblåsor och slemhinna kan du göra i Sverige. Du mejlar du resultaten till kliniken i Danmark som sedan talar om vad nästa steg är/vad du ska göra. Det du behöver åka till Danmark för är äggplock och embryoåterföring. Det görs på samma klinik.

  • Happypancake

    Hejsan,

    Tack! Utredningen har jag redan gjort (prover, ultraljud med bilder osv). Men måste man inte ta mediciner innan man gör äggplock? Vem skriver ut dem? Måste man åka dit för att få en instruktioner/recept för det? Vill gärna göra så mycket som möjligt hemma. Har redan lagt massor av pengar på detta.

  • Anonym (F)
    Happypancake skrev 2020-10-25 22:06:19 följande:

    Hejsan,

    Tack! Utredningen har jag redan gjort (prover, ultraljud med bilder osv). Men måste man inte ta mediciner innan man gör äggplock? Vem skriver ut dem? Måste man åka dit för att få en instruktioner/recept för det? Vill gärna göra så mycket som möjligt hemma. Har redan lagt massor av pengar på detta.


    Då får recept skickat till dig som du får hämta ut här i Sverie. Se till att göra det i god tid för ibland kan det ta tid att få hjälp, vissa apotek krånglar eller vägrar. Då är det enklast att bara gå vidare till något annat apotek. Medicinerna kommer inte gå på högkostnadsskyddet eftersom det inte är svenskt recept, så det allra bästa är om du kan hitta en läkare här som är villig att översätta/skriva om recepten åt dig så de kommer på högkostnadsskyddet.

    Du behöver göra några ultraljud under stimuleringen för att se hur äggblåsorna växer (medicindoserna kan behöva justeras) och exakt när det är dags att ta ägglossningssprutan. Dessa ultraljud kan du göra i Sverige. Som sagt, du behöver endast åka till Danmark för äggplock och återföring.
  • Happypancake
    Anonym (F) skrev 2020-10-25 22:20:33 följande:
    Då får recept skickat till dig som du får hämta ut här i Sverie. Se till att göra det i god tid för ibland kan det ta tid att få hjälp, vissa apotek krånglar eller vägrar. Då är det enklast att bara gå vidare till något annat apotek. Medicinerna kommer inte gå på högkostnadsskyddet eftersom det inte är svenskt recept, så det allra bästa är om du kan hitta en läkare här som är villig att översätta/skriva om recepten åt dig så de kommer på högkostnadsskyddet.

    Du behöver göra några ultraljud under stimuleringen för att se hur äggblåsorna växer (medicindoserna kan behöva justeras) och exakt när det är dags att ta ägglossningssprutan. Dessa ultraljud kan du göra i Sverige. Som sagt, du behöver endast åka till Danmark för äggplock och återföring.
    Tack snälla för jättebra svar! En följdfråga som kanske är lite dum. Får man verkligen högkostnadsskydd för mediciner i fertlitetsvård när man är 41, även om en svensk läkare skriver ut? I den åldern är det ju meningen att man ska betala allt själv? Jag gick nämligen till en läkare i Sverige och bad om progesteron som han skrev ut till mig, men jag märkte när jag hämtade ut att det inte gick på högkostnadsskyddet och han visste inte att jag fick vård utomlands.
  • Anonym (F)
    Happypancake skrev 2020-10-28 00:36:33 följande:

    Tack snälla för jättebra svar! En följdfråga som kanske är lite dum. Får man verkligen högkostnadsskydd för mediciner i fertlitetsvård när man är 41, även om en svensk läkare skriver ut? I den åldern är det ju meningen att man ska betala allt själv? Jag gick nämligen till en läkare i Sverige och bad om progesteron som han skrev ut till mig, men jag märkte när jag hämtade ut att det inte gick på högkostnadsskyddet och han visste inte att jag fick vård utomlands.


    Det vet jag inte säkert men ja, utifrån det jag läst på olika klinikers hemsidor nu så ska det ingå. Vissa privata kliniker gör ju ivf för kvinnor på 41 och i priserna där står det att medicinerna täcks av högkostnadsskyddet. Det man ska betala själv är behandlingarna och samtal/prover kring det.
Svar på tråden Ivf i Danmark