• Anonym (Hopp)

    Får ofta ofrivilliga tankar av sexuell karakär. Vad beror det på?!

    Jag är 33 och lider av OCD, tvångstankar.

    Nu är det väldigt hanterbart men tidigare har jag haft det tufft.

    Men enda sedan jag var liten har jag fått ofrivilliga tankar av sexuell karaktär! Långt innan jag tror min OCD debuterade.

    Det kan handla om vem som helst och framkallar ångest.

    Men jag tänker ofta oönskade tankar, familjemedlemmar, vänner, osv osv. Jättejobbigt och märkligt.

    Men jag har börjar fundera på vad det kommer ifrån? Står det för något eller är det bara min hjärna?

    Jag tänker om jag varit med om övergrepp som liten? I get minne av nåt sådant men tänker om det är min hjärna som visar det genom tankar?

  • Svar på tråden Får ofta ofrivilliga tankar av sexuell karakär. Vad beror det på?!
  • Zorrorro

    Om du misstänker att du varit utsatt för övergrepp så bör det utredas. Men dessa tankar likt övrig OCD har ju sällan med verkligheten att göra. Bara för du har sjuka tankar så behöver det inte hänt något hemskt, utan det är bara en egenhet din hjärna har.

    Man kan ha stora problem t.om höra o se saker som inte finns, men så länge man är medveten om att det bara är skapat av hjärnan och inte verkligt så är det inte farligt. Jag skulle söka psykologhjälp för att reda ut vad som är vad om du har minsta misstanke om att du varit med om ett övergrepp.

  • Anonym (Hopp)
    Zorrorro skrev 2020-10-25 13:11:38 följande:

    Om du misstänker att du varit utsatt för övergrepp så bör det utredas. Men dessa tankar likt övrig OCD har ju sällan med verkligheten att göra. Bara för du har sjuka tankar så behöver det inte hänt något hemskt, utan det är bara en egenhet din hjärna har.

    Man kan ha stora problem t.om höra o se saker som inte finns, men så länge man är medveten om att det bara är skapat av hjärnan och inte verkligt så är det inte farligt. Jag skulle söka psykologhjälp för att reda ut vad som är vad om du har minsta misstanke om att du varit med om ett övergrepp.


    Alltså jag har ju inga misstankar utan det är mer att jag undrar vart tankarna beror på och därför tänker jag om det kan grunda sig i att jag varit med om något när jag var liten. Men jag tror ju inte det.
  • Anonym (hh)

    Tankar är ju inte farliga i sig. Varför framkallar de ångest? Är de obehagliga? Opassande?

  • Anonym (Hopp)
    Anonym (hh) skrev 2020-10-25 13:29:23 följande:

    Tankar är ju inte farliga i sig. Varför framkallar de ångest? Är de obehagliga? Opassande?


    Ja de är ju opassande.. och de ploppar upp när som helst och i vilket sammanhang som helst. Det kan handla om familjemedlem, att min sambo är med nån annan, att jag är med nån, jätteförbjudna tankar, allt allt möjligt. Det är så knepigt och har haft så sen jag var liten.

    Jag tänker mig mest att jag kan acceptera om det är min hjärna bara som är så, men jag kan ju inte låta bli att tänka om de betyder något. Om jag varit med om nåt, som jag inte kan minnas.
  • Anonym (wq)

    Jag har till viss del samma problem men jag tror inte att det har hänt något i barndomen. Min hjärna "bara" valde något som jag skulle tycka var jobbigt.

  • Anonym (Hopp)
    Anonym (wq) skrev 2020-10-25 14:04:09 följande:

    Jag har till viss del samma problem men jag tror inte att det har hänt något i barndomen. Min hjärna "bara" valde något som jag skulle tycka var jobbigt.


    Å, vill du beskriva den du upplever?

    Jag har aldrig tagit upp detta med någon tidigare och det vore värdefullt att höra din historia.
  • Anonym (wq)
    Anonym (Hopp) skrev 2020-10-25 14:20:56 följande:
    Å, vill du beskriva den du upplever?

    Jag har aldrig tagit upp detta med någon tidigare och det vore värdefullt att höra din historia.

    Beklagar men jag gör allt just nu för att undvika dessa tankar :/ Nämner detta aldrig för någon.


    Kan hjälpa att man har en bild i huvudet som man ersätter den som kommer upp.

  • Anonym (Hopp)
    Anonym (wq) skrev 2020-10-25 14:31:11 följande:

    Beklagar men jag gör allt just nu för att undvika dessa tankar :/ Nämner detta aldrig för någon.

    Kan hjälpa att man har en bild i huvudet som man ersätter den som kommer upp.


    Tror du inte det kan vara bra att lyfta dem ur systemet?

    Desto mer jag trycker undan, desto mer ångest får jag.

    Har du OCD?
  • Anonym (wq)

    Får ingen hjälp med psykiska problem så just nu försöker jag stenhårt att inte öka mina tvång. Har ingen OCD-diagnos men periodvis varit rätt illa med tvångsgrejer så skulle säga att jag antagligen har. Även om den kan vara ganska latent ibland.

  • Anonym (Hopp)
    Anonym (wq) skrev 2020-10-25 14:57:17 följande:

    Får ingen hjälp med psykiska problem så just nu försöker jag stenhårt att inte öka mina tvång. Har ingen OCD-diagnos men periodvis varit rätt illa med tvångsgrejer så skulle säga att jag antagligen har. Även om den kan vara ganska latent ibland.


    Men du känner igen det jag menar?
  • Anonym (Tvångstankar)

    Låter som klassiska tvångstankar kopplat till din OCD. Har själv lidit av liknande tvångstankar och efterföljande tvångshandlingar sen tonåren. Tyvärr så pratas det väldigt lite om denna sida av OCD (troligtvis för att det är så skambelagt).

  • Anonym (Hopp)
    Anonym (Tvångstankar) skrev 2020-10-25 15:06:04 följande:

    Låter som klassiska tvångstankar kopplat till din OCD. Har själv lidit av liknande tvångstankar och efterföljande tvångshandlingar sen tonåren. Tyvärr så pratas det väldigt lite om denna sida av OCD (troligtvis för att det är så skambelagt).


    Men jag minns det ju från 4-5 års ålder. Kan det varit min OCD redan då trots att den ?blossade? upp vid 15-16?
  • FtS70
    Anonym (Hopp) skrev 2020-10-25 16:03:35 följande:

    Men jag minns det ju från 4-5 års ålder. Kan det varit min OCD redan då trots att den ?blossade? upp vid 15-16?


    Det kan det absolut, det är inte ovanligt att OCD debuterar så tidigt. Att ämnena är av sexuell natur är också vanligt, sexualiteten är en av de starkaste drivkrafterna hos människan.
  • Anonym (Hopp)
    FtS70 skrev 2020-10-25 16:15:42 följande:

    Det kan det absolut, det är inte ovanligt att OCD debuterar så tidigt. Att ämnena är av sexuell natur är också vanligt, sexualiteten är en av de starkaste drivkrafterna hos människan.


    Men det är såå jobbigt när det dyker upp oönskade tankar när jag tex är med min sambo. Lusten bara försvinner ju... Vad gör jag åt det?
  • Anonym (Tvångstankar)

    Jag tror att det bästa sättet att hantera tankarna är med hjälp av kbt eller psykolog. Tyvärr har kbt aldrig funkat för mig men det innebär ju inte att det inte funkar för andra. Vilken behandling får/har du fått för din OCD? Boken Sluta älta och grubbla- lättare gjort med kognitiv beteendeterapi tar också upp specifikt sexuella tvångstankar. 

    För mig personligen kan det ibland funka om jag har en stark sexuelle fantasi att fokusera på som jag kan ta till när jag känner att tankarna börjar dra iväg åt fel håll. Men jag håller med om att det verkligen kan förstöra sexuella situationer.

  • Anonym (Xx)

    Det bästa är nog att acceptera tankarna men försöka ignorera innebörden och känslan av dem. Jag har lite så ibland men ju mer man bekämpar det desto värre blir det. Tänk att det blir lite syntax error ibland och försök att vifta bort det. Jag tror att detta kanske händer människor som är rätt hårda mot sig själva och vill kontrollera sig själva för mycket, då vill känslolivet lite grann trotsa tror jag och så kommer chockerande tankar upp. Försök att slappna av, jag lovar att de flesta har jätteknäppa tankar. Kram

  • Anonym (Hopp)
    Anonym (Tvångstankar) skrev 2020-10-26 20:08:16 följande:

    Jag tror att det bästa sättet att hantera tankarna är med hjälp av kbt eller psykolog. Tyvärr har kbt aldrig funkat för mig men det innebär ju inte att det inte funkar för andra. Vilken behandling får/har du fått för din OCD? Boken Sluta älta och grubbla- lättare gjort med kognitiv beteendeterapi tar också upp specifikt sexuella tvångstankar. 

    För mig personligen kan det ibland funka om jag har en stark sexuelle fantasi att fokusera på som jag kan ta till när jag känner att tankarna börjar dra iväg åt fel håll. Men jag håller med om att det verkligen kan förstöra sexuella situationer.


    Tack! Ska kolla in den boken :)

    Har du liknande tankar?
    Anonym (Xx) skrev 2020-10-26 20:23:07 följande:

    Det bästa är nog att acceptera tankarna men försöka ignorera innebörden och känslan av dem. Jag har lite så ibland men ju mer man bekämpar det desto värre blir det. Tänk att det blir lite syntax error ibland och försök att vifta bort det. Jag tror att detta kanske händer människor som är rätt hårda mot sig själva och vill kontrollera sig själva för mycket, då vill känslolivet lite grann trotsa tror jag och så kommer chockerande tankar upp. Försök att slappna av, jag lovar att de flesta har jätteknäppa tankar. Kram


    Jo, de flesta har nog lite tokiga tankar. Men min hjärna reagerar så starkt på allting som är avvikande, jag drar iväg och tänker/känner att jag är knäpp och sjuk och mitt liv kommer gå åt helvete... haha. Sant dock! Jag borde inte ta saker och ting så allvarligt, men jag gör det.

    Har du liknande tankar?
  • Anonym (Tvångstankar)

    Jag har liknande tankar. Tror Xx är inne på nåt; att många släpper denna typ av tankar och ser de som absurda men vi fastnar vid dem. För mig är det svårt att släppa för tankarna får mig att känna mig som ett vidrigt monster.

  • Anonym (Hopp)
    Anonym (Tvångstankar) skrev 2020-10-27 10:56:56 följande:

    Jag har liknande tankar. Tror Xx är inne på nåt; att många släpper denna typ av tankar och ser de som absurda men vi fastnar vid dem. För mig är det svårt att släppa för tankarna får mig att känna mig som ett vidrigt monster.


    Exakt! Jag med!
Svar på tråden Får ofta ofrivilliga tankar av sexuell karakär. Vad beror det på?!