• Anonym (fd kär)

    Hur ska jag förklara att jag förstår vad jag gjorde/ be om ursäkt till ex!

    Hej, jag vet inte hur jag egentligen ska börja men jag får försöka förklara.

    För 3 månader sen gjorde jag och min fd partner slut, det var han som gjorde slut, jag frågade om han tappat känslor och fick svaret ?jag vet inte? då skrev jag att det var slut. Jag skrev att jag inte vara tillsammans med nån som inte hade känslor. Dock så skrev han att hans vänner hade ?satt vett i huvudet? på han. Dock så bad han om ursäkt en vecka i rad och ville veta om jag mådde bra.

    För en månad sen insåg jag att jag varit problemet, han gjorde massa saker för mig, reste med tåg varje helg för och träffa mig. Jag har förstått att jag inte gjorde något tillbaka, han visade sina känslor och jag visade knappt några tillbaka, jag var helt enkelt rädd för att bli sårad, jag visade inte ens hur mycket han betydde för mig när han gjorde slut, även då han skrev att han verkligen gillst mig. relationen som varade i 2 månader hade jag alltid inställningen att det skulle ta slut snart. Han berättade om sitt liv, presenterade mig för hans vänner, ville att jag skulle resa och träffa hans mamma. Jag var helt fixerad vid att det bara var en tidsfråga tills det tog slut, Jag känner att jag inte visade att jag faktiskr var kär i han, jag uppskattade han jättemycket, har aldrig varit så glad som jag var under den tiden. Det är mycket mer jag kan skriva men kortfattat så var jag omogen, otacksam och osäker. Nu på senaste tiden har jag dock tänkt på att jag är skyldig honom en ursäkt, jag har inte kunnat gå vidare för jag känner att vi behöver ha ett mer genuint avslut. Jag vet dock inte hur jag ska skriva det, om han tycker det är fel, tänk om han inte ens är sårad men jag känner att jag måste. Jag saknar honom väldigt mycket men kan inte ha en relation med han, han förtjänar så mycket bättre.

    Det jag då skulle vilja ha hjälp av er på familjeliv är: Borde jag be om ursäkt, hur ska jag be om ursäkt utan att det verkar som att jag smörar för han?

    förlåt om detta blev rörigt!

  • Svar på tråden Hur ska jag förklara att jag förstår vad jag gjorde/ be om ursäkt till ex!
  • Anonym (M)

    Det låter som att du behöver be om ursäkt för att gå vidare. Om du faktiskt är bunden till det är en svår fråga, man behöver aldrig be om ursäkt men det är ofta det är på sin plats.

    Om jag var du skulle jag visa det du skrivit för exet eller skriva ned samma sak i ett mail/brev till hen.

    Människor i allmänhet uppskattar att få en sån här sak förklarad. Hen grubblar säkert eller har grubblat mycket på detta och diskuterat med sina vänner.

    Det är aldrig fel att skicka den typen av brev. Det är sämre att låta bli kan jag tycka.

  • Madida

    Tycker absolut att du kan skriva och be om ursäkt. Ge en kort förklaring till varför du betedde dig som du gjorde. Men det gäller att formulera sig rätt. Du vill inte få honom att tro att du vill ha tillbaka honom t.e.x

    Kortfattat, rakt och ärligt.


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (.)

    Som Tecum säger: skriv ungefär som här. Förklara vad du insett och hur det påverkat ditt agerande i relationen.

    Jag har precis brutit upp från ett likadant förhållande där hen var som dig.
    Jag behöver ingen ursäkt för jag vet ju att hen är som dig och att det beror på ungefär samma sak, rädsla att bli lämnad.  För det är så här, man blir inte sårad för att det tar slut, man blir sårad för det ständiga avvisandet en sådan person visar.

    Man orkar inte leva med någon sådan i längden och allvarligt skull hen inse det och förklara för mig som du gör skulle det inte ändra någonting. Det är slut och kommer att så förbli.

    Min poäng är att om du mår bättre av att berätta om dina nya insikter så gör det. Om du tror att ditt ex mår bättre av att höra din förklaring så gör det. Men förvänta dig inte att det blir ni igen.

  • Anonym (fd kär)
    Anonym (.) skrev 2020-10-25 20:02:49 följande:

    Som Tecum säger: skriv ungefär som här. Förklara vad du insett och hur det påverkat ditt agerande i relationen.

    Jag har precis brutit upp från ett likadant förhållande där hen var som dig.

    Jag behöver ingen ursäkt för jag vet ju att hen är som dig och att det beror på ungefär samma sak, rädsla att bli lämnad.  För det är så här, man blir inte sårad för att det tar slut, man blir sårad för det ständiga avvisandet en sådan person visar.

    Man orkar inte leva med någon sådan i längden och allvarligt skull hen inse det och förklara för mig som du gör skulle det inte ändra någonting. Det är slut och kommer att så förbli.

    Min poäng är att om du mår bättre av att berätta om dina nya insikter så gör det. Om du tror att ditt ex mår bättre av att höra din förklaring så gör det. Men förvänta dig inte att det blir ni igen.


    Jag tror jag kommer och må bättre om jag skriver, men egentligen ska det inte handla om mig, jag måste komma ihåg att även om jag vill ha han kan jag inte göra så mot han, han förtjänar bättre!/:
  • Anonym (A)
    Tecum skrev 2020-10-25 19:32:22 följande:
    Skriv ungefär som du skriver här till honom.
    Håller med
  • Anonym (.)
    Anonym (fd kär) skrev 2020-10-25 21:02:28 följande:
    Jag tror jag kommer och må bättre om jag skriver, men egentligen ska det inte handla om mig, jag måste komma ihåg att även om jag vill ha han kan jag inte göra så mot han, han förtjänar bättre!/:
    Skriv exakt det. Han förtjänar bättre.

    Ja, som du troligen misstänker, det ord jag innerst inne vill höra från mitt ex.  Så mitt svar är inte alls sådär klokt, distanserat och objektivt som jag skulle vilja vara.  Men jag blir det en dag.
  • Mimosa86

    Jag tycker verkligen du ska skriva exakt detta till honom. För bådas skull.

    För att han ska känna ro i att det hela inte låg på honom och för din skull att kunna gå vidare.

    Det är otroligt modigt att kunna be om ursäkt och en styrka att inse sina tillkortakommanden. Vi gör alla fel, ibland blir det bara fel av olika anledningar, att kunna stå för det är en styrka.

Svar på tråden Hur ska jag förklara att jag förstår vad jag gjorde/ be om ursäkt till ex!