• SF123

    Någon som haft urinvägsinfektion under graviditet

    Jag är gravid i v 11 och var på inskrivning idag där dem tog urinprov och de misstänker urinvägsinfektion. Det skall skickas på analys och får väl svar om någon dag.

    Är det någon som har haft de eller har det?

    Blir lite nojig..

  • Svar på tråden Någon som haft urinvägsinfektion under graviditet
  • Gullego

    Jag fick det i v 11 eller 12 och det gick inte bort trots 2 kurer antibiotika. Tydligen vanligt att det fastnar när man är gravid.. så fick äta en tablett penicillin varje dag tills förlossningen. Inga problem dock. Märkte själv inte av besvär av uvi och bebisen kom ut frisk som en nötkärna : )

  • SF123

    Okej vad skönt att allt gick bra :) man blir lite skrämd när man läser massa olika och det låter inte bra att äta antibiotika.

  • Anonym (J)

    Alltså det är ju extremt vanligt med uvi under graviditet..

  • Anonym (Sök info på rätt plats)

    I båda graviditeterna. Kom ungefär där du är nu. Båda kom dessutom när jag var utomlands. Den första botades med en kur antibiotika. Den andra krävde två olika innan den var borta.

    Mitt enda råd är att sluta läsa på andra ställen än väl betrodda. 1177, livsmedelsverket och janusinfo är egentligen de enda platserna du ska hitta din information på.

  • Jag är bara jag
    SF123 skrev 2020-10-26 11:15:50 följande:
    Okej vad skönt att allt gick bra :) man blir lite skrämd när man läser massa olika och det låter inte bra att äta antibiotika.
    Antibiotika ska inte tas i onödan, så långt stämmer det. Men när det behövs så ska man ta det. UVI kan gå upp i njurarna om man har otur. Gjorde det för min man och han blev jättesjuk. Vill du veta mer exakt vilka läkemedel man kan ta som gravid så läs på janusinfo. 
  • Anonym (Ann)

    Hade 2 uvi första graviditeten. Allt gick bra och barnet föddes friskt. Det var bara jobbigt att ha en uvi som alltid. Jo jag kissade på mig ett par gånger under uvin men det hör ju nästan till att man ska göra det någon gång under en graviditet.

  • SF123

    Då verkar det vara rätt vanligt låter det som :)

    Jag har inga symptom vilket på ett sätt är skönt, skall kolla in på janusinfo :)

Svar på tråden Någon som haft urinvägsinfektion under graviditet