• Anonym (Rädd)
    Mon 26 Oct 2020 15:34
    3079 visningar
    18 svar
    18
    3079

    Gravid igen efter missfall, hur funkar det?

    Har varit med om ett MF, tidigt, v 5+3. Det tog mig känslomässigt hårt har jag insett och har gråtit mycket över det, och känt mig väldigt nedstämd om dagarna. Kroppen tog dock hand om det hela fint och blödde bara några dagar. Hjärnan behövde dock mer tid verkar det som, kan gråta för allt just nu.

    Jag hör att många säger att det är lättare att bli gravid direkt efter MF och att det tog sig utan mens mellan, men jag känner inte att jag vet om jag är mentalt redo utan att vänta in en mens mellan. Men - är chansen mycket lägre igen då? Finns ni där ute på familjeliv som blev gravida igen efter första mensen? Finns någon som vet om det bara är innan första mens som kroppen lättare blir gravid eller om det är en skröna?

    Vill så väldigt gärna ha barn och är inte så ung att jag kan sörja så länge, men mentalt vet jag inte om jag är redo direkt så ledsen jag har varit och är. Skulle behöva sörja klart förlusten iaf lite innan jag orkar satsa framåt.

  • Svar på tråden Gravid igen efter missfall, hur funkar det?
  • Anonym (På't igen)
    Mon 26 Oct 2020 16:04
    #1

    Det där är nog väldigt olika. Jag är nu inne på 4½ månad efter mf utan framgång, och det finns de som det tar jättelång tid för och så klart de som lyckas nästan direkt.

  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Mon 26 Oct 2020 16:14
    #2

    Jo, det är klart att det är. Är mest orolig att det är nåt ?magiskt? med att försöka direkt som man missar... men har verkligen varit så ledsen nu direkt efter MF att det känns jättejobbigt med tanken att det skulle ta sig om en vecka igen.

    Det är världens konstigaste känsla att längta så vansinnigt efter ett barn och samtidigt känna att sorgen och ångestkänslorna från missfallet är för skarpa direkt efteråt.

  • Anonym (På't igen)
    Mon 26 Oct 2020 16:20
    #3

    Ja om du ser det på det sättet så visar forskning att man har större chanser att föda ett barn (alltså slippa missfall) om man lyckas bli gravid inom ett halvår, helst tre första månaderna efter ett mf.

  • Anonym (...)
    Mon 26 Oct 2020 19:42
    #4

    Fick mf i v12 10/7, fick tillbaka mensen 10/8, plussade igen 2/10 dock slutade även det i mf den 9/10 så nu håller jag tummarna att det blir plus igen o början av nov

  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Mon 26 Oct 2020 20:02
    #5

    Jag hoppas mest att det går snabbare än sist när det tog 5 mån aktiva försök. Men känner att jag mentalt skulle behöva få en mens mellan för att ha landat lite mer i känslorna efter MF. Har lätt att få mkt känslor så gravidhormonerna som hann komma hann nog spöka runt det lite i huvudet.

    Hoppas det går vägen för er andra i tråden med.

  • Mon 26 Oct 2020 23:32
    #6

    Jag blev gravid med endast en mens emellan efter missfall i vecka 6.

    Sen fick jag missfall i vecka 6 igen.

    Då orkade jag inte igen på en gång.

    Är 30 så har några ok år till på mig men inte för alltid.

    Om jag var du skulle jag göra precis det jag gjorde, utnyttja att det är lätt att köra på direkt efter och blir det missfall igen så vänta en stund och fokusera på dig själv. Men bara du vet vad som är rätt för dig. Lycka till ??

  • Tue 27 Oct 2020 06:57
    #7
    Anonym (Rädd) skrev 2020-10-26 16:14:37 följande:

    Jo, det är klart att det är. Är mest orolig att det är nåt ?magiskt? med att försöka direkt som man missar... men har verkligen varit så ledsen nu direkt efter MF att det känns jättejobbigt med tanken att det skulle ta sig om en vecka igen.

    Det är världens konstigaste känsla att längta så vansinnigt efter ett barn och samtidigt känna att sorgen och ångestkänslorna från missfallet är för skarpa direkt efteråt.


    Det är nog väldigt individuellt och beroende på hur pass fertil man är.

    Jag blir lätt gravid men jag har komplicerade graviditeter pga olika anledningar.

    Jag är född -88.

    Gravid oplanerat första gången 2017. 2.5 månad efter graviditeten blev jag gravid men vår dotter dog i magen i v.25. Vi väntade 7 månader efter det och blev sedan gravida men fick ett ma i v.9. Efter det väntade vi en mens och sedan blev vi gravida igen och den 6/12-19 så kom Stella.

    Är du inte redo, så vänta. Det hade jag gjort.

    Lycka till med allt
  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Tue 27 Oct 2020 09:42
    #8
    Ebo88 skrev 2020-10-27 06:57:02 följande:

    Det är nog väldigt individuellt och beroende på hur pass fertil man är.

    Jag blir lätt gravid men jag har komplicerade graviditeter pga olika anledningar.

    Jag är född -88.

    Gravid oplanerat första gången 2017. 2.5 månad efter graviditeten blev jag gravid men vår dotter dog i magen i v.25. Vi väntade 7 månader efter det och blev sedan gravida men fick ett ma i v.9. Efter det väntade vi en mens och sedan blev vi gravida igen och den 6/12-19 så kom Stella.

    Är du inte redo, så vänta. Det hade jag gjort.

    Lycka till med allt


    Tack. Avvaktar nog en mens för att bara låta huvudet återställa sig men är för gammal för att vänta länge.

    Vilken resa ni gjort, vad starka ni är, av din beskrivning att döma. Imponeras av vilka starka psyken folk har som går igenom alla såna saker och ändå orkar fortsätta framåt. Och funderar på hur lite det talas om det öppet.
  • Anonym (spena­tsoppa­)
    Tue 27 Oct 2020 10:23
    #9
    Anonym (Rädd) skrev 2020-10-26 15:34:30 följande:

    Har varit med om ett MF, tidigt, v 5+3. Det tog mig känslomässigt hårt har jag insett och har gråtit mycket över det, och känt mig väldigt nedstämd om dagarna. Kroppen tog dock hand om det hela fint och blödde bara några dagar. Hjärnan behövde dock mer tid verkar det som, kan gråta för allt just nu.

    Jag hör att många säger att det är lättare att bli gravid direkt efter MF och att det tog sig utan mens mellan, men jag känner inte att jag vet om jag är mentalt redo utan att vänta in en mens mellan. Men - är chansen mycket lägre igen då? Finns ni där ute på familjeliv som blev gravida igen efter första mensen? Finns någon som vet om det bara är innan första mens som kroppen lättare blir gravid eller om det är en skröna?

    Vill så väldigt gärna ha barn och är inte så ung att jag kan sörja så länge, men mentalt vet jag inte om jag är redo direkt så ledsen jag har varit och är. Skulle behöva sörja klart förlusten iaf lite innan jag orkar satsa framåt.


    Hej! Jag hade också ett tidigt missfall, fast ett MA, så jag gick omkring i flera veckor innan jag fick hjälp och tabletter. 

    Vi blev rådda att vänta en mens! Dels för att jag hade någon liten rest kvar som skulle få komma ut med mensen, men också för att läkaren sa att det finns en viss förhöjd risk till missfall igen om man blir gravid direkt efter. Men sen att det är lätt att blir gravid igen inom ett halvår efter mf. Så som jag förstått: det är perioden på 6 månader efter som det är lätt att bli gravid, inte nödvändigtvis just på första ÄL efter mf.

    Så vi väntade en mens och det var verkligen bra för psyket. Sen blev jag gravid igen på andra försöket (vet inte ens om jag hade ÄL första försöket, sånt kan ju strula efter mf). 

    Var inte rädd för att vänta en mens innan ni fortsätter, om du känner att du behöver läka mer psykiskt. Lycka till. :) 
  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Tue 27 Oct 2020 10:36
    #10
    Anonym (spenatsoppa) skrev 2020-10-27 10:23:07 följande:

    Hej! Jag hade också ett tidigt missfall, fast ett MA, så jag gick omkring i flera veckor innan jag fick hjälp och tabletter. 

    Vi blev rådda att vänta en mens! Dels för att jag hade någon liten rest kvar som skulle få komma ut med mensen, men också för att läkaren sa att det finns en viss förhöjd risk till missfall igen om man blir gravid direkt efter. Men sen att det är lätt att blir gravid igen inom ett halvår efter mf. Så som jag förstått: det är perioden på 6 månader efter som det är lätt att bli gravid, inte nödvändigtvis just på första ÄL efter mf.

    Så vi väntade en mens och det var verkligen bra för psyket. Sen blev jag gravid igen på andra försöket (vet inte ens om jag hade ÄL första försöket, sånt kan ju strula efter mf). 

    Var inte rädd för att vänta en mens innan ni fortsätter, om du känner att du behöver läka mer psykiskt. Lycka till. :) 


    Tack. Ska kontrollera så allt ser bra ut nu hos vården så allt är klart eller blir det just med nästa mens då. Känns bra att få en kontroll efter en sån händelse. Men att just få läka lite mentalt känns också viktigt. Mycket tankar och känslor har det varit senaste veckorna vilket kanske är normalt, men det har varit svårt att ta in allt också direkt känns det som.
  • Anonym (spena­tsoppa­)
    Tue 27 Oct 2020 10:44
    #11
    Anonym (Rädd) skrev 2020-10-27 10:36:41 följande:
    Tack. Ska kontrollera så allt ser bra ut nu hos vården så allt är klart eller blir det just med nästa mens då. Känns bra att få en kontroll efter en sån händelse. Men att just få läka lite mentalt känns också viktigt. Mycket tankar och känslor har det varit senaste veckorna vilket kanske är normalt, men det har varit svårt att ta in allt också direkt känns det som.
    Ja jag minns hur det bara virvlade runt av tankar just när det hände, och efteråt. Otroligt jobbigt. För mig blev mensen som en nollställare! 
  • Anonym (t)
    Mon 23 Nov 2020 10:57
    #12

    Jag har gjort båda varianterna ;)


    Har ett barn sedan tidigare, nu försöker vi med syskon. Jag fick mf (utomkveds) i juni. Vi råddes vänta en cykel, men det blev två pga sambon bortrest under min ÄL. Blev sedan gravid igen på andra försöket (alltså i september) och kände mig glad pga kunde bli gravid efter borttagandet av ena äggledaren. Slutade dock i "vanligt" mf i v6.
    Nu gravid igen direkt (v5). Mår inte alls bra psykiskt denna gång och undrar om det inte skulle ha varit bättre att vänta. Känns bara som att jag går runt och väntar på missfall igen. Om det blir mf denna månad också kommer jag definitivt att vänta några cykler (och påbörja utredning, för då blir det ju 3 st i rad). Är 30 och har en 2-åring så känner ingen åldersstress än på några år. 

  • Anonym (Tekop­p)
    Mon 23 Nov 2020 13:02
    #13

    Jag fick MF i vecka 8, 5/1-19. Blev gravid på nytt direkt efter utan en mens emellan. Den gången höll det hela vägen och har nu en son på 1 år.

    Kände dock stundtals under graviditeten att jag inte riktigt ?sörjt klart? MF, och det kanske hade vart bättre att vänta en cykel som många här blev rådda att göra, så att både kropp och själ får läka lite.

    Lycka till!

  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Mon 23 Nov 2020 13:55
    #14
    Anonym (Tekopp) skrev 2020-11-23 13:02:52 följande:

    Jag fick MF i vecka 8, 5/1-19. Blev gravid på nytt direkt efter utan en mens emellan. Den gången höll det hela vägen och har nu en son på 1 år.

    Kände dock stundtals under graviditeten att jag inte riktigt ?sörjt klart? MF, och det kanske hade vart bättre att vänta en cykel som många här blev rådda att göra, så att både kropp och själ får läka lite.

    Lycka till!


    Ja, kan bara säga att detta att vänta en cykel har fått själen att läka lite. Däremot kommer jag nog att vara rätt ledsen om det visar sig att det inte tar sig nu snart igen och jag då ?slösat bort? en månads chans extra.

    Så jag tror det är svårt att veta exakt vad som är bäst, också.
  • Anonym (spena­tsoppa­)
    Mon 23 Nov 2020 14:16
    #15
    Anonym (Rädd) skrev 2020-11-23 13:55:13 följande:
    Ja, kan bara säga att detta att vänta en cykel har fått själen att läka lite. Däremot kommer jag nog att vara rätt ledsen om det visar sig att det inte tar sig nu snart igen och jag då ?slösat bort? en månads chans extra.

    Så jag tror det är svårt att veta exakt vad som är bäst, också.
    Jag känner samma. Väntade en mens, och det var nog bra. Första försöket efter hände inget, men på andra tog det sig, som blev mitt andra MA som jag nu precis behandlats för. 

    Planen är att vänta en mens igen, för det tog ju rätt hårt den här gången. Men samtidigt... jag blir 35 snart och vågar liksom inte förspilla minsta chans... jag tror jag kanske får ÄL i helgen, men då kommer jag ju inte ens blött klart! 

    Hur gör folk som inte väntar en mens, hinner ni blöda färdigt eller kör ni ändå? 
  • Anonym (Lånar­en)
    Mon 23 Nov 2020 14:17
    #16

    Om du tror att du skulle må bättre av att vänta en månad så ta dig den tiden. <3


    Även om en månad kan kännas som en evighet när man försöker bli gravid så är det inte värt att riskera sin mentala hälsa för.


    För oss tog det nära på ett år innan vi blev gravida och att det tar så lång tid är tyvärr helt normalt. När det tog sig på bara tredje försöket nu blev vi överlyckliga men den lyckan varade knappt en vecka :( 


     

  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Mon 23 Nov 2020 17:12
    #17
    Anonym (spenatsoppa) skrev 2020-11-23 14:16:43 följande:

    Jag känner samma. Väntade en mens, och det var nog bra. Första försöket efter hände inget, men på andra tog det sig, som blev mitt andra MA som jag nu precis behandlats för. 

    Planen är att vänta en mens igen, för det tog ju rätt hårt den här gången. Men samtidigt... jag blir 35 snart och vågar liksom inte förspilla minsta chans... jag tror jag kanske får ÄL i helgen, men då kommer jag ju inte ens blött klart! 

    Hur gör folk som inte väntar en mens, hinner ni blöda färdigt eller kör ni ändå? 


    Förstår helt. Jag är 38 och barnlös så därför är det en stress i sig. Sjukvården försöker lugna att ?du KAN bli gravid, MF är beviset!? - men stressen finns där ändå att tiden går. Jag hoppas verkligen att det tar sig igen nu och funkar hela vägen, vill så väldigt gärna få bli förälder. Det hade inte känts lika stressande om jag varit yngre.
  • Anonym (spena­tsoppa­)
    Mon 23 Nov 2020 20:57
    #18
    Anonym (Rädd) skrev 2020-11-23 17:12:52 följande:
    Förstår helt. Jag är 38 och barnlös så därför är det en stress i sig. Sjukvården försöker lugna att ?du KAN bli gravid, MF är beviset!? - men stressen finns där ändå att tiden går. Jag hoppas verkligen att det tar sig igen nu och funkar hela vägen, vill så väldigt gärna få bli förälder. Det hade inte känts lika stressande om jag varit yngre.
    Jag håller tummarna för dig! Ja, det där "du kan iaf bli gravid" är så dubbelt... ibland tänker jag, kanske det varit lättare om det bara inte blivit nåt alls dom ggr det blev missfall. Jag förstår ju dock att stressen av det måste vara enorm, där med. 
Svar på tråden Gravid igen efter missfall, hur funkar det?