• dian_lahmi

    Han vägrar betala sin skuld!!

    Hej!

    Jag är helt förtvivlad just nu. Jag har ett ex som jag dumt nog tog ett lån på 500.000 kr i mitt namn för några år sedan då han pressade mig till att ta lånet. 

    Jag och han gjorde slut för nästan tre år sedan och (jag har varit singel sedan dess) han har betalat som han ska i stort sätt hela tiden. Jag har nu inlett en ny relation och detta har retat gallfeber hos honom och nu har han slutat betala av lånet och jag har tvingats betala de senaste betalningarna själv, men jag har verkligen inte råd att betala det då jag är student och allmänt har en dålig ekonomi just nu då jag innan mina studier var långtidssjuksriven. Nu när jag äntligen hittat glädjen i mitt liv igen (han har utsatt mig för en massa skit, både fysisk och psykisk misshandel, verkligen allt ni kan tänka er) ska han återigen förstöra den lyckan och jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. 

    Jag har inget avtal eller dylikt som kan styrka att jag tog lånet åt honom, enda jag har som kanske kan ses som bevis är alla inbetalningar han gjort de senaste fem åren (lånet är på en annan bank än min vanliga och kontot används endast som betalning av lånet), kan det anses vara bevis? 

    Är det något jag kan göra för jag klarar inte av detta mer. Denna man har verkligen utsatt mig för ett helvete de senaste tio åren och tidigare när jag dejtat andra har han också slutat betala och hållit på såhär, varför jag varit singel och ensam i tre år. Det som är så sjukt med allt detta är att han är den som valde att göra slut med mig och gå vidare med någon annan och  ändå kan han inte släppa mig o låta mig gå vidare. 

    Det är ca 75.000 kr kvar på skulden så det mesta är betalt, men fortfarande ca 3 år kvar enligt betalningsplanen och jag kan inte leva såhär i tre år till, är konstant stressad pga honom. 

    Någon som vet vad jag kan göra? Allt känns så hopplöst...

  • Svar på tråden Han vägrar betala sin skuld!!
  • Anonym (Risk)

    Du kan ju stämma honom men risken om du förlorar är att du utöver skulden även får betala rättegångskostnaden.

    Skulle försöka hitta ett lån med bättre villkor och betala skiten för att slippa ta med aset att göra.

  • Anonym (A)

    Har du några mail eller sms som visar på att lånet är taget åt honom eller att han är skyldig dig pengar? Kan du genom att skicka ett mail eller sms få honom att "erkänna" att han är skyldig dig pengarna?

  • Anonym (Z)

    Vad har ni för papper skrivna, eller annat som visar vilken överenskommelse ni har, mail, sms? Står lånet i ditt namn? Eller är du borgenär?

  • Anonym (L)

    Är i liknade situation men inte lika stor summa. Ta kontakt med kronofogden. Säg till honom du kommer polisanmäla om inte börjar betala igen. Hoppas han tar sitt förnuft till fånga och börjar betala dig igen.

Svar på tråden Han vägrar betala sin skuld!!