• lh0302

Börjar få ångest ..

Jag har bf den 15/11, alltså bara 19 dagar kvar. Jag har två barn sen tidigare, men den yngsta är snart 8 år så det var ändå ett tag sedan jag var med om en förlossning.

Min första förlossning var jättebra medan den andra förlossningen var kaos, därav en stark förlossningsrädsla. Jag har gått på Amanda-samtal och där har man gjort vad man kunnat, det känns bra att det iaf står i mina papper att jag är rädd inför förlossningen.. men det tar inte bort ångesten och oron.

Jag känner mig som en tickande bomb just nu, både vill och inte vill att det ska sätta igång. Någon som är i samma situation eller har några bra tips att ge?

• Svar på tråden Börjar få ångest ..
  • Solblomma30
    lh0302 skrev 2020-10-27 14:56:41 följande:

Jag har bf den 15/11, alltså bara 19 dagar kvar. Jag har två barn sen tidigare, men den yngsta är snart 8 år så det var ändå ett tag sedan jag var med om en förlossning.

Min första förlossning var jättebra medan den andra förlossningen var kaos, därav en stark förlossningsrädsla. Jag har gått på Amanda-samtal och där har man gjort vad man kunnat, det känns bra att det iaf står i mina papper att jag är rädd inför förlossningen.. men det tar inte bort ångesten och oron.

Jag känner mig som en tickande bomb just nu, både vill och inte vill att det ska sätta igång. Någon som är i samma situation eller har några bra tips att ge?

Usch, jag vet hur det känns! Jag kände exakt likadant när jag skulle föda mitt fjärde barn. Min tredje förlossning blev inte bra och jag hade så mycket ångest inför förlossningen när jag blev gravid igen. Jag hade verkligen dödsångest sista fyra veckorna.

När förlossningen satte igång blev jag trots det ändå inte panikslagen utan jag var ganska lugn och kände att: nu gör jag det här, nåt annat alternativ finns inte. Och förlossningen blev min bästa faktiskt. Jag känner mig bara så glad när jag tänker p den :) Snabb, inga komplikationer, jättebra smärtlindring och en frisk bebis. Kan faktiskt tänka mig att föda fler barn nu pga att det var en så härlig upplevelse!

Jag har väl inte så mycket råd att komma med mer än att det kan gå jättebra trots att man är väldigt rädd! Så oroa dig inte för oron. Hoppas dagarna går snabbt nu och att du får revansch!
  • Ebo88
    lh0302 skrev 2020-10-27 14:56:41 följande:

Jag fick gå på samtalsterapi hos mödravårdens psykolog via min bm.

Hjälpte väldigt mycket. Skulle det kunna vara någon hjälp?
Svar på tråden Börjar få ångest ..