• Anonym (chili­)
    Tue 27 Oct 2020 18:12
    516 visningar
    8 svar
    8
    516

    Tystnadsplikt/sekretess mellan polisen och ordningsvakter?

    Undrar om polisen får ge information om en persons psykiska hälsa/begångna brott och även om hen blivit utsatt för brott någon gång till ordningsvakter?

    Jag tänker att dom har rätt att göra det om dom är med att gripa en person men inte en random person på stan? Eller tänker jag fel?

  • Svar på tråden Tystnadsplikt/sekretess mellan polisen och ordningsvakter?
  • Anonym (??)
    Tue 27 Oct 2020 18:23
    #1

    hur ska polisen ha vetskap om tex psykisk hälsa om random person på stan? 

  • Anonym (chili­) Trådstartaren
    Tue 27 Oct 2020 18:27
    #2
    Anonym (??) skrev 2020-10-27 18:23:38 följande:

    hur ska polisen ha vetskap om tex psykisk hälsa om random person på stan? 

    Alltså inte en random person för polisen, en person som polisen har kännedom om men som inte  exempelvis agerar brottsligt eller är uppseendeväckande på annat vis just då. Det är det jag undrar, hur mycket information polisen får delge till ordningsvakter om personer som inte är "utsatt" för något pågående ingripande eller så.


  • Anonym (Hmm)
    Tue 27 Oct 2020 18:27
    #3

    Är det anmält så finns det ju i registret . ... oavsett eventuell tystnadsplikt.

  • Anonym (chili­) Trådstartaren
    Tue 27 Oct 2020 18:33
    #4
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-27 18:27:50 följande:

    Är det anmält så finns det ju i registret . ... oavsett eventuell tystnadsplikt.


    Och det är ett register ordningsvakter har tillgång till? Jag förstår ju att polisen vet sånt och har tillgång till det. Men får polisen exempelvis berätta för en ordningsvakt att en person blivit utsatt för misshandel/något annat brott(ett inte pågående brott)? Får dom berätta om en persons psykiska ohälsa om ordningsvakterna frågar polisen?

    En jag känner påstår detta, hen är inte en speciellt bra ordningsvakt i mitt tycke.
  • Anonym (Hmm)
    Tue 27 Oct 2020 19:00
    #5
    Anonym (chili) skrev 2020-10-27 18:33:10 följande:
    Och det är ett register ordningsvakter har tillgång till? Jag förstår ju att polisen vet sånt och har tillgång till det. Men får polisen exempelvis berätta för en ordningsvakt att en person blivit utsatt för misshandel/något annat brott(ett inte pågående brott)? Får dom berätta om en persons psykiska ohälsa om ordningsvakterna frågar polisen?

    En jag känner påstår detta, hen är inte en speciellt bra ordningsvakt i mitt tycke.
    Dåså ... ska du lyssna på n kompis kompis ....
    Är det POLISANMÄLT så är t n annan sak!
    Ordningsvakter gör säkert ett bra jobb - men de är fan inga poliser!
    Bara "rocksluskar" typ...
  • Anonym (chili­) Trådstartaren
    Tue 27 Oct 2020 19:37
    #6
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-27 19:00:06 följande:
    Dåså ... ska du lyssna på n kompis kompis ....
    Är det POLISANMÄLT så är t n annan sak!
    Ordningsvakter gör säkert ett bra jobb - men de är fan inga poliser!
    Bara "rocksluskar" typ...
    Jamen alltså brottet  var ju polisanmält då det begick sig men händelsen skulle alltså inte utspelat sig i nutid utan bakåt i tiden. Polisanmälan upprättades alltså inte i samband med att några ordningsvakter gjorde ett ingripande och påkallade polis. Jag tycker det låter så himla märkligt att poliser skulle få ge information till ordningsvakter om ordningsvakterna själva inte var involverade i händelsen.
  • Anonym (Hmm)
    Tue 27 Oct 2020 19:48
    #7
    Anonym (chili) skrev 2020-10-27 19:37:53 följande:
    Jamen alltså brottet  var ju polisanmält då det begick sig men händelsen skulle alltså inte utspelat sig i nutid utan bakåt i tiden. Polisanmälan upprättades alltså inte i samband med att några ordningsvakter gjorde ett ingripande och påkallade polis. Jag tycker det låter så himla märkligt att poliser skulle få ge information till ordningsvakter om ordningsvakterna själva inte var involverade i händelsen.
    Ledsen men... begriper inte alls vad du skriver eller menar.
    Om du läser själv igen och ser vad du får ut av det så ...
  • Anonym (chili­) Trådstartaren
    Tue 27 Oct 2020 19:55
    #8
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-27 19:48:38 följande:
    Ledsen men... begriper inte alls vad du skriver eller menar.
    Om du läser själv igen och ser vad du får ut av det så ...
    Jag förstår att jag måste uttrycka mig dåligt eftersom det jag vill beskriva inte går fram. Det låter för mig konstigt(som en jag känner hävdar) att poliser får informera ordningsvakter om en person begått ett brott(det var länge sedan och personen inte är brottsligt aktiv), att dom skulle få informera ordningsvakter att en person skulle ha blivit utsatt för brott en gång i tiden eller informera att en person är psykiskt sjuk. Jag vet inte om jag uttrycker mig bättre nu.. 
Svar på tråden Tystnadsplikt/sekretess mellan polisen och ordningsvakter?