• Tue 27 Oct 2020 22:55
    683 visningar
    14 svar
    14
    683

    När började era barn gå själva till skolan?

    Hej!

    Jag undrar hur gamla era barn var när de började gå själva till skolan? Fanns det bilvägar de behövde korsa?

  • Svar på tråden När började era barn gå själva till skolan?
  • Wed 28 Oct 2020 06:46
    #1

    Mina började gå själva i när de började tvåan och trean. De har exakt 650 meter till skolan. Vi bor i ett lugnt villakvarter. Första vägen de går över finns inget övergångsställe, där är knappt någon trafik och de vet hur viktigt det är att kolla ordentligt. Sedan är det gång/cykelväg hela vägen och en större väg med övergångsställe precis vid skolan.

  • Fri 30 Oct 2020 21:33
    #2

    I slutet av tvåan. Hon behövde gå över gatan några gånger i lugna villakvarter, men inga hårt trafikerade gator. 

  • Anonym (Annie­)
    Fri 30 Oct 2020 22:48
    #3

    Mitt barn går i trean nu och har börjat gå hem själv 1-2 dagar i veckan. Till skolan följer jag med men inte riktigt hela vägen, men över stora vägen. Knappt 2 km till skolan, typ 4 vägar varav en är stor och vältrafikerad.

    Då mina arbetstider passar bra för att följa med till skolan. Eller drygt halvvägs till skolan ibland. Har nog lämnat med en bit kvar i ett par år när jag tänker efter.

  • Anonym (Sara)
    Fri 30 Oct 2020 23:51
    #4

    Förskoleklassen. Vi har ingen väg att korsa och ett lugnt villaområde ca 300 meter från skolan. Oftast gick jag med en bit (eller hela vägen) men ganska ofta är (och har varit) det ett större gäng på allt från 2-10 ungar som går ihop. 

  • Elin P
    Mon 2 Nov 2020 21:54
    #5

    Åk 2-3 har mina börjat gå eller cykla själva. Är en bilväg med hastighet 40 och övergångsställe som de måste korsa. De har velat sluta på fritids i den åldern.

  • Fri 13 Nov 2020 11:59
    #6

    När min äldsta började första klass cyklade hon till skolan själv (tog cirka 10 min med obruten cykelväg) ibland cyklade hon även hem själv om vi redan var hemma, hon kunde klockan och cyklade alltid hem efter mellis kl 14 isåfall.

    Hon  hade dessutom en gpsklocka hon ringde till oss från när hon kommit fram samt när hon åkte hem, om hon gjorde det själv.

    Klart det kändes lite i mammahjärtat när hon skulle ta det steget, men hon växte massor med ansvaret, o skötte det jättebra. mvh

  • Anonym (Mor)
    Fri 13 Nov 2020 12:27
    #7
    Mrs Green skrev 2020-10-30 21:33:30 följande:

    I slutet av tvåan. Hon behövde gå över gatan några gånger i lugna villakvarter, men inga hårt trafikerade gator. 


    Samma här. Han passerar en mer trafikerad gata, men det är 30 där, övergångsställe, refug och bra sikt.

    Cykla till skolan kommer de inte få göra på länge. Jag följer barnen till skolan på morgonen (stora går hem själv) och jag ser då hur barnen som cyklar beter sig i trafiken. Om föräldrarna såg hur det gick till skulle nog många av dem inte tillåta cyklandet. Hjälmar hänger på styret eller är inte knäppta. Det cyklas mitt i gatan eller på vänster sida. De far rakt ut i korsningarna utan att se sig för. Om de är i grupp har de fokus på varandra istället för trafiken.

    Jag har sett grupper med barn med cyklar stanna mitt i gatan för att stå och prata.
  • Anonym (Mor)
    Fri 13 Nov 2020 12:32
    #8

    Ett barn ca 10-11 år susar ofta förbi på sparkcykel med elmotor. Numera har han hjälmen på iaf men jag har aldrig sett honom vrida huvudet för att se sig om inför korsningen. Det är bara swish rätt över. Alltid på vänster sida.

  • Anonym (555)
    Fri 13 Nov 2020 12:32
    #9

    Mina började gå tillsammans utan vuxen r de gick i 1an o 3an.

    Det är.400 m att gå.

  • Mon 23 Nov 2020 01:49
    #10

    Vi har exakt 435 meter till skolan genom ett "radhusområde" med knappt någon biltrafik. Vi är helt nyinflyttade, och min son ville gå hem från skolan skolan ensam direkt, eftersom det går så fort, och för att hans pappa är hemma eftersom han arbetar natt. Jag sa först att vår 6-åring måste vänta tills han var 7, men nu kan jag ärligt talat säga att han nog måste vara MINST 12 år innan han går ensam till eller från skolan. Detta på grund av alla föräldrar som precis utanför skolan parkerar som idioter (på trottoaren!!!) så att barnen måste gå ut i gatan för att komma förbi, eller tvärtemot färdriktningen. Det är värre vid 15-tiden då han ska hem, än på morgonen, men morgonen innebär å andra sidan "försenade" föräldrar som kör lååångt över hastighetsgränsen. Skolan har skickat ut många mail kring det här, men det har hittills inte alls blivit bättre.

  • Anonym (Poppy­)
    Mon 23 Nov 2020 10:08
    #11
    Hyllemor skrev 2020-11-23 01:49:57 följande:

    Vi har exakt 435 meter till skolan genom ett "radhusområde" med knappt någon biltrafik. Vi är helt nyinflyttade, och min son ville gå hem från skolan skolan ensam direkt, eftersom det går så fort, och för att hans pappa är hemma eftersom han arbetar natt. Jag sa först att vår 6-åring måste vänta tills han var 7, men nu kan jag ärligt talat säga att han nog måste vara MINST 12 år innan han går ensam till eller från skolan. Detta på grund av alla föräldrar som precis utanför skolan parkerar som idioter (på trottoaren!!!) så att barnen måste gå ut i gatan för att komma förbi, eller tvärtemot färdriktningen. Det är värre vid 15-tiden då han ska hem, än på morgonen, men morgonen innebär å andra sidan "försenade" föräldrar som kör lååångt över hastighetsgränsen. Skolan har skickat ut många mail kring det här, men det har hittills inte alls blivit bättre.


    Ta kontakt med närmsta poliskontor och försök få dem att komma och göra en kontroll. Hos oss blev det bättre efter att polisen varit på plats och pratat med förbrytarna. De flesta tycker som tur är att det är rejält pinsamt att bli uppläxad av poliser i uniformer framför andra föräldrar och barn.
  • Mon 23 Nov 2020 23:56
    #12
    Anonym (Poppy) skrev 2020-11-23 10:08:26 följande:
    Ta kontakt med närmsta poliskontor och försök få dem att komma och göra en kontroll. Hos oss blev det bättre efter att polisen varit på plats och pratat med förbrytarna. De flesta tycker som tur är att det är rejält pinsamt att bli uppläxad av poliser i uniformer framför andra föräldrar och barn.
    Tack för tipset! Kan man verkligen göra så? (troligen eftersom du skriver det.) Jag saknar själv körkort och har ingen koll. Jag pratade med en annan förälder som menade på att något parkeringsbolag inte lär göra något eftersom man får stå gratis på gatan och eftersom folk sitter i bilarna och bara släpper av sina barn.
  • Tue 8 Dec 2020 05:41
    #13
    +1
    Hyllemor skrev 2020-11-23 23:56:50 följande:

    Tack för tipset! Kan man verkligen göra så? (troligen eftersom du skriver det.) Jag saknar själv körkort och har ingen koll. Jag pratade med en annan förälder som menade på att något parkeringsbolag inte lär göra något eftersom man får stå gratis på gatan och eftersom folk sitter i bilarna och bara släpper av sina barn.


    Kontakta kommunen och be dem komma och lappa bilarna. Det är inte tillåtet stanna eller parkera på gång- eller cykelbana, inte ens med ett hjul. Eller be polisen komma och lappa. Då lär de sig nog.
  • Wed 9 Dec 2020 14:07
    #14

    Mina barn har alltid gått till skolan själva, sedan förskoleklass. Äldsta fyllde nyss 13 och har börjat åka buss eftersom han bytte skola när han började åk 7. Först bodde vi 200 meter från skolan, då gick äldsta i skolan. Vägen var avsmalnad med enkelkörfält och 30 vid överpassagen. Nu bor vi ca 400 meter från skolan och det är endast GC-väg hela vägen, de behöver inte heller passera parkering eller av/påstigning på vägen.


    Just NO.
Svar på tråden När började era barn gå själva till skolan?