• Häxansurtantdeluxe

    Erfarenhet av bäckenbottenbedövning?

    Ni som tagit bäckenbottenbedövning, hur upplevde ni det? Vill veta både hur sprutorna kändes och effekten av den :)

  • Svar på tråden Erfarenhet av bäckenbottenbedövning?
  • närkommertrean

    Jag fick det vid min senaste förlossning. Det var det absolut bästa jag kunde få! Vid förlossningen innan fick jag en sfinkterruptur grad 4 och den största anledningen var att barnet var stort men även att jag hade svårt att slappna av. Sedan dess har jag varit överspänd i bäckenbotten och visste från början att jag skulle ha svårt att slappna av även vid nästa förlossning. Jag fick en spruta på varje sida när jag var helt öppen och hade börjat få krystvärkar. Just då hade jag så ont överallt så sprutorna kändes inte som någon stor grej smärtmässigt. Jag minns det som två små stick mellan benen bara. Efter det låg jag på sidan med benen ihop, typ fosterställning, och en barnmorska stod vid mitt huvud och pratade med mig och hjälpte mig andas. Jag kände att jag klarade av att slappna av och en stund senare sa barnmorskan som förlöste mig (och gav mig sprutorna) att huvudet var ute. Jag märkte det inte ens själv för jag var så fokuserad på andningen och att slappna av och bedövningen hjälpte mig att lyckas med det. Jag önskar verkligen att jag hade fått den bedövningen vid förlossningen innan också! Så jag har bara bra erfarenheter av bedövning i bäckenbotten. :)

  • Småbarnsåren

    Jag har fått två barn med epidural och sista barnet tog jag både epidural och bäckenbotten bedövning

    Den var det absolut bästa av mina förlossningar, förstår inte varför de inte pratar mer om den, då hade jag kanske tagit den vid mina två första graviditeter också men då visste jag inte ens vad det var

    Efter min andra förlossning så kände jag mig otroligt rädd för själva smärtan som kommer när man krystar och barnet ska komma ut, så när jag väntade mitt tredje så var jag tillomed inne på att göra kejsarsnitt för att jag var så rädd för just den smärtan så pratade jag mkt med min barnmorska om just bäckenbotten bedövning

    Hon förklarade att den tar bort mkt av den smärtan

    Jag kände absolut ingenting!

    Helt sjukt!

    Kände att det spände och töjdes och det var obehagligt såklart men det gjorde inte ont

    Sticken kände jag inte alls då och inget efter heller

Svar på tråden Erfarenhet av bäckenbottenbedövning?