• Bananrepubliken

    Utnyttjar jag eller blir jag utnyttjad?

    Korta versionen:

    Min vän har numera sitt eget barn helger varannan vecka samt alla lov.
    Förut bodde barnet hos henne men så flyttade hon in hos pappan och det funkade inte och pappan vägrar skriva tillbaka barnet hem till henne, 45 mils avstånd dem emellan.

    Jag bor mycket av min tid hemma hos henne och hjälper henne med hennes barn, det tar 100% av min tid när barnet är hemma.
    Det brukar ta fredag från lunch till måndag kväll, om vi inte fixar något med hennes skånska stuga på vägen, den behöver renoveras.

    Frågade vad hon tycker det är värt i pengar att jag lägger så mycket tid på hennes barn, hon sade spontant en tuselapp per dag barnet är hemma.
    Jag tycker det skulle vara mera men samtidigt att jag inte tänker ta betalt av henne.
    Vi har båda två god eller, mycket god ekonomi.

    Hon vill att jag betalar för min mat och halva hyran, helt ok om jag varit inneboende.
    Nu är jag närmast inneboende med dygnetruntjobb, är man aupair eller piga?
    Jag har fått en papparoll till värdens bästa barn som jag inte är förälder till.
    Innan barnet fanns visste jag inte att man kunde bli så glad i en liten människas existens.

    Men ska jag verkligen betala, jag tycker min insats med hennes barn täcker mat och hyra.
    Min insats var betydligt större när barnet bodde hemma hos henne.

    Hon har ett barn till på gång som jag inte är pappa till heller, det påverkar.
    En gång i tiden var jag intresserad av henne som tjej.
    Vi är mellan 40 och 50 år båda två och har känt varandra i ca 10 år.

    Barnet är 5 år.
    Är det rätt att jag betalar henne och i så fall hur mycket?

    Skriver den långa versionen under dagen och postar i tråden.

  • Svar på tråden Utnyttjar jag eller blir jag utnyttjad?
  • Bjoer

    Du lägger tre dagar i veckan på detta och hon menar att det är värt 1000 spänn per dag. Det är minst 12 tusen i månader. Nog måste väl din mat och halva hyran vara mindre än så, eller?

  • Bananrepubliken

    Varannan vecka så i teorin 6000 i månaden.
    hennes hyra är precis under 6000 så jag skulle då betala 3000 och mat räknar jag som 2000.
    Då betalar ju jag mer till henne i form av arbetsinsats tänker jag.
    sedan har vi alla lov, semestertider, fixande med stugan.

    Tänker fortfarande inte ta betalt av henne men hon vill ha lite betalt av mig.

  • Anonym (Svar på tal)

    Men du har alltså ett eget boende annars eller? Jag förstår inte varför du skulle bo hemma hos en kompis flera dagar i veckan, än mindre agera au pair den tiden. Släpp det, låt henne sköta sitt liv själv och sköt ditt eget istället. Bo hemma, ät hemma, umgås som vanliga kompisar. Det där är hennes problem. Och den där skånska stugan borde du backa på också att hjälpa till så mycket med.

    Du ska inte betala henne en krona!! Du har varit gratis barnvakt osv åt henne, det minsta man kan begära då är gratis mat i retur, och övernattningarna ska man inte ens räkna på.

  • Tecum

    Du blir utnyttjad, och det rejält! Inte nog med att du tar hand om HENNES barn, inte ert, du betalar för det också. Och sen hjälper du henne med renovering...

    Men det alla undrar är varför, är ni ett par eller bara vänner eftersom du skriver "vän"? Om ni inte är ett par, varför lägga så mycket tid på henne? 

  • Bananrepubliken
    Vi är inte ett par, jag hade ett eget hyreskontrakt med en vän till min pappa som hade många rum över i sitt vandrarhem, det är typ en spartanskt inredd lägenhet.
    Flyttade därifrån i våras och då mer eller mindre flyttade in hos henne men ändå inte riktigt.
    Jag bor ibland hemma hos mina föräldrar och reser ibland iväg på jobb veckovis och bor då på hotell.
    Hon tycker jag är hemlös.
    Just nu är jag på väg till en småstad för ett halvårslångt projekt
    Hon håller på och blir ihop med en annan kille som hon nu har ett barn i magen med, det är ca 2 veckor sedan hennes mens uteblev.
    Hon o jag har haft sex en gång, 2020-08-02, något mer än en månad senare sov vi nakna tillsammans en hel natt på ett vandrarhem, det kunde ha blivit sex då med men jag hade inga kondomer med mig så det blev inget.

    Varför har jag gjort detta, jo, för jag får antagligen aldrig några barn själv, passar mest på medans jag kan vara någon sorts låtsaspappa.
    Men betala för det känns fel med de uppoffringar jag gör.
  • Bananrepubliken

    Hade egentligen velat ligga med hennes lillasyster strax över 35 år men hon visade tydligt att hon inte ville något med mig annat än att umgås och ha trevligt, helt ok och något jag uppskattar.

    Hon är faktiskt en av de trevligaste människor jag känner till.
    Hon har ett sinne för att se till att andra också mår bra, inte bara hon, men såklart hon också
    Jag mår bra i hennes sällskap, trivs ypperligt :)

    Blev deppig när jag insåg att det inte fanns någon framtid med henne som tjej och tänkte äh men vad fan sparar jag mig för, blev rätt jävla ledsen och så blev det att jag låg med hennes storasyster istället.
    Hade hellre sett att hon sagt nej till sex så här i efterhand.

  • Madida
    Bananrepubliken skrev 2020-10-29 01:43:04 följande:

    Hade egentligen velat ligga med hennes lillasyster strax över 35 år men hon visade tydligt att hon inte ville något med mig annat än att umgås och ha trevligt, helt ok och något jag uppskattar.

    Hon är faktiskt en av de trevligaste människor jag känner till.

    Hon har ett sinne för att se till att andra också mår bra, inte bara hon, men såklart hon också

    Jag mår bra i hennes sällskap, trivs ypperligt :)

    Blev deppig när jag insåg att det inte fanns någon framtid med henne som tjej och tänkte äh men vad fan sparar jag mig för, blev rätt jävla ledsen och så blev det att jag låg med hennes storasyster istället.

    Hade hellre sett att hon sagt nej till sex så här i efterhand.


    Du blir utnyttjad. Du tillåter henne att utnyttja dig. Vad du borde göra är att bryta kontakten med båda och gå vidare.
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
Svar på tråden Utnyttjar jag eller blir jag utnyttjad?