• Anonym (Sara)
    Wed 28 Oct 2020 18:47
    511 visningar
    7 svar
    7
    511

    Ni som haft många missfall och/eller många misslyckade IVF försök..

    Har ni fött barn efter missfallen/IVF försöken? Fick ni reda på anledningen till missfallen/misslyckade försöken?

  • Svar på tråden Ni som haft många missfall och/eller många misslyckade IVF försök..
  • Anonym (Jag då)
    Wed 28 Oct 2020 19:20
    #1

    Anledningen till de misslyckade IVF-försöken var usla ägg. Anledningen till missfallen var överaktivt immunförsvar. Jag fick nämligem missfall även efter ÄD och barn fick jag först efter ökad dos Prednisolon.

  • Anonym (Sara) Trådstartaren
    Wed 28 Oct 2020 19:25
    #2
    Anonym (Jag då) skrev 2020-10-28 19:20:22 följande:

    Anledningen till de misslyckade IVF-försöken var usla ägg. Anledningen till missfallen var överaktivt immunförsvar. Jag fick nämligem missfall även efter ÄD och barn fick jag först efter ökad dos Prednisolon.


    Tack för svar. Hur får man överaktivt immunförsvar, eller föds man med det? Undersöker svenska läkare om man har det?
  • Anonym (Sara) Trådstartaren
    Wed 28 Oct 2020 19:30
    #3
    Anonym (Jag då) skrev 2020-10-28 19:20:22 följande:

    Anledningen till de misslyckade IVF-försöken var usla ägg. Anledningen till missfallen var överaktivt immunförsvar. Jag fick nämligem missfall även efter ÄD och barn fick jag först efter ökad dos Prednisolon.


    Är det förresten samma sak som reumatism?
  • Anonym (Jag då)
    Wed 28 Oct 2020 19:30
    #4
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-28 19:25:05 följande:
    Tack för svar. Hur får man överaktivt immunförsvar, eller föds man med det? Undersöker svenska läkare om man har det?
    Jag vet inte om det är sånt man alltid haft eller om kroppen blir sån med tiden. Det är ytterst få svenska läkare som tror på det som orsak så i regel krävs det hjälp utomlands. I mitt fall var det alldeles uppenbart. Två missfall med egna ägg kunde förklaras med usel äggkvalitet, men inte ytterligare två missfall via äggdonation. Det tydde på nåt annat fel och då höjdes dosen Prednisolon och då efter många försök och 4 missfall fick jag barn.
  • Anonym (Jag då)
    Wed 28 Oct 2020 19:31
    #5
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-28 19:30:55 följande:
    Är det förresten samma sak som reumatism?
    Nej, det är det inte.
  • Anonym (Sara) Trådstartaren
    Wed 28 Oct 2020 19:33
    #6
    Anonym (Jag då) skrev 2020-10-28 19:30:57 följande:

    Jag vet inte om det är sånt man alltid haft eller om kroppen blir sån med tiden. Det är ytterst få svenska läkare som tror på det som orsak så i regel krävs det hjälp utomlands. I mitt fall var det alldeles uppenbart. Två missfall med egna ägg kunde förklaras med usel äggkvalitet, men inte ytterligare två missfall via äggdonation. Det tydde på nåt annat fel och då höjdes dosen Prednisolon och då efter många försök och 4 missfall fick jag barn.


    I vilket land kan man söka hjälp för det?
  • Anonym (Jag då)
    Wed 28 Oct 2020 19:35
    #7
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-28 19:33:46 följande:
    I vilket land kan man söka hjälp för det?
    Athen är vanligt. Finns en egen tråd med tjejer som åkt dit och fått hjälp. Finns även vissa svenska läkare, kan dock inte på rak arm rekommendera nån.
Svar på tråden Ni som haft många missfall och/eller många misslyckade IVF försök..