• Anonym (Halloween)

Kommer 5 pers extra på halloween, men de vill inte betala för maten...

Vi har som tradition att fira halloween med ett par vänner, i år föll 2 familjer bort och brorsan till dem vi ska vara hos frågade om de fick vara med.

Visst skitskoj tyckte jag, har träffat dem 2 gånger tidigare och de är kul...

Jag och värdparet satt och planerade upp inköpslistan, vi ska köpa vissa saker och de ska köpa andra, men när vi kom till vad brorsans familj skulle ta med sig så säger värdinnan: nä min brorsa vill helst betala så lite som möjligt, helst inget alls, de vill helst bli bjudna...

De är 5 personer i den familjen och deras 2 äldsta söner äter MASSOR, pappan är rätt duktig på att äta också... Men de har inte så mycket pengar då de har hästar, 2 hundar, 3 barn och hus under renovering. Men hade de varit hemma hade de ju varit tvugna att äta ändå...

De vill inte göra något av maten heller för de orkar/hinner inte.

Värdinnan vill väldigt gärna att de kommer, men jag vill inte betala massa mat för "främlingar". Värdinnan har inte heller så fett då hon varit sjukskriven i 2 månader.

Vi hade varit 8 personer som firat om de inte kommit, så med dem måste vi köpa dubbelt med mat...

Vi hade sms-kontakt undertiden vi planerade maten så att de visste vad vi skulle ha, men när vi föreslog att vi kan köpa in maten, spara kvittot och dela den på 3, så slutade brorsans fru att svara på sms:en... Värdinnan blev ledsen...

Så, min fråga: är jag snål mot värdinnan som verkligen VILL att hennes bror och svägerka ska kunna vara med, men för det måste vi betala extra.

Vi har råd, men jag är också sjukskriven lång tid framöver, men vi är duktiga på att inte ha onödiga utgifter...

• Svar på tråden Kommer 5 pers extra på halloween, men de vill inte betala för maten...
  • Anonym (Nej)

Om erat upplägg är att dela på maten så är det inte snält nej. Vill hon att de ska komma utan att betala sin mat så får hon stå för deras kostnad

• Anonym (eee)

Men vilka typer! "vill helst bli bjudna" (vem f-n vill inte det!) Det är ju inte de som ska ha tillställningen - de kan inte bestämma. Tycker inte ni ska behöva betala för dem, det är ju inte ens era vänner? Om värdinnan vill bjuda dem så gör hon ju det och betalar för det. 

• Anonym (Sara)

Det känns väl inte som att festen blir jättekul oavsett hur ni gör. Det är ett mycket märkligt sätt att agera av brorsan och inget jag tycker att man ska acceptera, möjligtvis om din vän väljer att betala för hans familjs del.

Jag tror att ni vinner på att inte acceptera läget, visa lite civilkurage och säg nej, vuxna människor agerar inte på det sättet och framför allt inte mot människor man inte känner. Om ni blir överkörda denna gång kommer ni garanterat att bli utnyttjade igen- säg nej!

• kusbölehelvete

Vad har ni tänkt att äta?

Kan ni kanske göra om menyn så den passar alls ekonomi?

För skulle inte brodern med familj komma så skulle de ju ätit hemma så oavsett vad måste de ju lägga pengar på mat.

Har de möjlighet att kolla genom sin frys om de tex har kött att ta med etc?

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Nej) skrev 2020-10-28 19:41:03 följande:

Om erat upplägg är att dela på maten så är det inte snält nej. Vill hon att de ska komma utan att betala sin mat så får hon stå för deras kostnad

Precis rätt svar.

Du TS ska inte stå för din kompis brors del. Är ni tre som ska dela så betalar du/din familj er del, kompisen får lösa problemet med sin bror på egen hand, men det är ju svinigt gjort av honom att försöka snylta på sin fattiga syster, särskilt när de är en hel familj som kommer! 
  • Anonym (Mat)

Om inte din vän tycker att hennes släkt/vänner inte ska betala så är det hennes familj som står för de kostnaderna. Ni ska absolut inte betala. Stå på dig.

• Anonym (Budget-fest)

I det här läget så hade jag föreslagit en jättegryta med en billig vegetarisk chili eller linssoppa, eller kanske korvgrillning. Detta för att göra värdinnan (som jag antar är en god vän) glad och kunna ha alla tillsammans utan att för den sakens skull kosta  mycket alls för dig och väninnan. 

De som vill vara med och inte betala hade jag inte gett mycket för personligen, men att ställa upp för en vän hade gjort det värt det för mig.

• Anonym (Isa)

Vet inte om ni missat nyheterna om detta med corona. Men har precis för mig att man skulle avstå privat fester, så problemet med att dom inte vill betala borde väl lösa sig i och med det.?

• Anonym (Halloween)
    Anonym (Budget-fest) skrev 2020-10-28 20:42:38 följande:

I det här läget så hade jag föreslagit en jättegryta med en billig vegetarisk chili eller linssoppa, eller kanske korvgrillning. Detta för att göra värdinnan (som jag antar är en god vän) glad och kunna ha alla tillsammans utan att för den sakens skull kosta  mycket alls för dig och väninnan. 

De som vill vara med och inte betala hade jag inte gett mycket för personligen, men att ställa upp för en vän hade gjort det värt det för mig.

Hade jättegärna lagat något billigare så att alla kunde vara med om det var en vanlig helg... Men våra barn har förberett sina halloweenkläder i en månad och vi har planerat all "äklig mat" som vi ska laga ihop med barnen i veckor, så nej, det är ju detta som är våran tradition.

Dessutom har vi skalat ner innehållet jättemycket just för att ekonomin inte ska bli för lidande.

Hade det varit min släkt som kom och inte kunde betala hade jag tagit deras utgift utan att blinka direkt. Men värdinnan erbjöd sig inte ens, och dessutom har vi de största utgifterna på våran inköpslista för att avlasta värdinnans familjs utgifter (och det känns helt okej, det jämnar ut sig under åren) men just det här med att "de inte vill betala, men gärna kommer och äter" får svansen att växa på mig....

Om de hade sagt att, vi har inte så mycket pengar, men vi kan köpa drickor och chips till festen, så hade det kännts som att de i alla fall försökte kompensera...

Får se om värdinnan pratar mer med sin bror ikväll...

Det som även stör mig lite är att värdinnan tyckte att vi skulle gå med på att betala maten för hennes släkt, som att det inte är något konstigt...
  • Anonym (Halloween)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2020-10-28 19:59:10 följande:

Precis rätt svar.

Du TS ska inte stå för din kompis brors del. Är ni tre som ska dela så betalar du/din familj er del, kompisen får lösa problemet med sin bror på egen hand, men det är ju svinigt gjort av honom att försöka snylta på sin fattiga syster, särskilt när de är en hel familj som kommer! 

Ja, jag tycker redan att vi är snälla när vi säger att vi splittrar allt på 3 familjer. Vi är tre i min familj och de är 5, dessutom gör vi allt jobb med inhandling och tillagning...

Hade det varit en person som hoppat in så hade jag inte reagerat jättemycket, men tyckt att något kan den bidra med. Men att komma en hel familj och förvänta sig att bli bjudna (dessutom med bara 3 dagars varsel)

De är ju vuxna, så de vet att mat kostar...
Svar på tråden Kommer 5 pers extra på halloween, men de vill inte betala för maten...