Kommer 5 pers extra på halloween, men de vill inte betala för maten...
Vi har som tradition att fira halloween med ett par vänner, i år föll 2 familjer bort och brorsan till dem vi ska vara hos frågade om de fick vara med.
Visst skitskoj tyckte jag, har träffat dem 2 gånger tidigare och de är kul...
Jag och värdparet satt och planerade upp inköpslistan, vi ska köpa vissa saker och de ska köpa andra, men när vi kom till vad brorsans familj skulle ta med sig så säger värdinnan: nä min brorsa vill helst betala så lite som möjligt, helst inget alls, de vill helst bli bjudna...
De är 5 personer i den familjen och deras 2 äldsta söner äter MASSOR, pappan är rätt duktig på att äta också... Men de har inte så mycket pengar då de har hästar, 2 hundar, 3 barn och hus under renovering. Men hade de varit hemma hade de ju varit tvugna att äta ändå...
De vill inte göra något av maten heller för de orkar/hinner inte.
Värdinnan vill väldigt gärna att de kommer, men jag vill inte betala massa mat för "främlingar". Värdinnan har inte heller så fett då hon varit sjukskriven i 2 månader.
Vi hade varit 8 personer som firat om de inte kommit, så med dem måste vi köpa dubbelt med mat...
Vi hade sms-kontakt undertiden vi planerade maten så att de visste vad vi skulle ha, men när vi föreslog att vi kan köpa in maten, spara kvittot och dela den på 3, så slutade brorsans fru att svara på sms:en... Värdinnan blev ledsen...
Så, min fråga: är jag snål mot värdinnan som verkligen VILL att hennes bror och svägerka ska kunna vara med, men för det måste vi betala extra.
Vi har råd, men jag är också sjukskriven lång tid framöver, men vi är duktiga på att inte ha onödiga utgifter...