• Editanna

    Insemation eller ivf

    Hej tjejer.

    Jag hoppas på att jag kan få lite pepp då jag är i en jobbig situation. Jag och min kille har försökt skaffa barn i 2 år. Hans sperma är dock i dålig kvalite så vi har försökt göra insemation med donerad sperma i Danmark 3 gånger . 2 gånger gjorde vi på sellmers klinik och den tredje vart på vitanova. Jag kände direkt att vitanova behandlade oss mer professionellt och det kändes att de var mer kunniga på något konstig sätt. Så till min fråga jag blir så ledsen när jag ser negativt på graviditetsstickan . Så jag funderade på ifall jag skulle gå över till Ivf men priset e så enormt hög att vi inte längre har råd :( .

    Jag undrar ifall någon har gjort två insemationer på en gång ? Är detta möjligt eller finns det någon som är duktigt som kan berätta hur ni lyckades :( ????????

  • Svar på tråden Insemation eller ivf
  • Anonym (Lena)

    Vad jag har förstått är det inte värt det. Chansen ökar inte i relation till priset.

  • Anonym (?)
    Anonym (Lena) skrev 2020-10-28 20:54:47 följande:

    Vad jag har förstått är det inte värt det. Chansen ökar inte i relation till priset.


    Det är väl mycket större chans att bli gravid via IVF än insemination? Därav dyrare.

    Det är väldigt liten chans att bli gravid genom insemination (lika stor chans som vid samlag) vilket gör att man kan behöva göra upp till 12 informationer eller mer innan man blir gravid, och efter 3 IVF:er blir ca 85% eller fler gravida (har inga siffror men läste det någon gång). Alltså blir IVF billigare i längden, om man inte tillhör den lilla procenten som blir gravida lätt genom ett par inseminationer.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lena) skrev 2020-10-28 20:54:47 följande:

    Vad jag har förstått är det inte värt det. Chansen ökar inte i relation till priset.


    Det är väl mycket större chans att bli gravid via IVF än insemination? Därav dyrare.

    Det är väldigt liten chans att bli gravid genom insemination (lika stor chans som vid samlag) vilket gör att man kan behöva göra upp till 12 informationer eller mer innan man blir gravid, och efter 3 IVF:er blir ca 85% eller fler gravida (har inga siffror men läste det någon gång). Alltså blir IVF billigare i längden, om man inte tillhör den lilla procenten som blir gravida lätt genom ett par inseminationer.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (?) skrev 2020-10-28 21:02:27 följande:

    Det är väl mycket större chans att bli gravid via IVF än insemination? Därav dyrare.

    Det är väldigt liten chans att bli gravid genom insemination (lika stor chans som vid samlag) vilket gör att man kan behöva göra upp till 12 informationer eller mer innan man blir gravid, och efter 3 IVF:er blir ca 85% eller fler gravida (har inga siffror men läste det någon gång). Alltså blir IVF billigare i längden, om man inte tillhör den lilla procenten som blir gravida lätt genom ett par inseminationer.


    Ja, absolut! Vid IVF är chansen större att bli gravid än vid insemination, men har de inte råd så är ju inte det ett alternativ .

    Det är större chans att bli gravid genom insemination än vid samlag . Detta på grund av att de sprutar in spermierna direkt in i livmodern. Jag fick veta att jag hade ca 20% att bli gravid vid insemination, då var jag 35 år.
  • Editanna

    Tack snälla för snabbt svar ????

    Jag har läst på lite om Ivf och tycker att man har en större chans att bli gravid än vad man har det med insemation. Och eftersom jag redan gjort 3 gånger så börjar jag få nog. Men är det någon som gjort ivf i Danmark och vad använde ni för mediciner ? Jag använde letrozol gonal-f och tillslut ovitrelle sprutan när jag gjorde min sista insemationen men det vart ju inget bra det heller.. ????. Men jag använde väldig liten dos måste jag oxå tillägga !

  • Pimpinellan

    Ni har alltså inte rätt till gratis hjälp i Sverige? Hur som helst går det ju göra IVF i Sverige. Gör man ICSI behövs inte så många spermier, de plockar ut några bra och befruktar äggen. Betydligt högre chans än insemination. Vid IVF används mycket högre doser medicin för att få fram så många ägg som bara går just den cykeln.

  • Anonym (R)

    IVF. Det är långt ifrån säkert att insemination blir billigare i längden. Nu när ni redan gjort 3 inseminationsförsäk så har ni antagligen lagt ut ungefär lika mycket som en ivf behandling skulle kostat, och den ivf-behandlingen hade haft statistiskt högre chans att leda till barn.

  • Anonym (R)

    IVF. Det är långt ifrån säkert att insemination blir billigare i längden. Nu när ni redan gjort 3 inseminationsförsäk så har ni antagligen lagt ut ungefär lika mycket som en ivf behandling skulle kostat, och den ivf-behandlingen hade haft statistiskt högre chans att leda till barn.

  • askyfullofstars

    På min klinik i Danmark rekommenderar de 6 inseminationer om du är fertil och ung innan man går över till IVF. Jag förstår din situation. Vi har med gjort insemination med donerade spermier och jag sa max tre försök innan vi byter till IVF. Fick du göra ultraljud innan inseminationerna för att se om äggen hade lossnat, var på väg att lossna? Ibland kan även byte av donator vara aktuellt.

    IVF ger ju såklart högre chans till graviditet än insemination men det är en mer påfrestande behandling.

  • Anonym (?)
    askyfullofstars skrev 2020-10-29 08:38:56 följande:

    På min klinik i Danmark rekommenderar de 6 inseminationer om du är fertil och ung innan man går över till IVF. Jag förstår din situation. Vi har med gjort insemination med donerade spermier och jag sa max tre försök innan vi byter till IVF. Fick du göra ultraljud innan inseminationerna för att se om äggen hade lossnat, var på väg att lossna? Ibland kan även byte av donator vara aktuellt.

    IVF ger ju såklart högre chans till graviditet än insemination men det är en mer påfrestande behandling.


    Måste man göra insemination innan eller får man göra IVF direkt även om man är "ung och fertil"?
Svar på tråden Insemation eller ivf