• Anonym (Evelina)

    Bonusbarn vid separation!!

    Jag har inga biologiska barn. Däremot har min, nu fd, en tonåring som jag varit förälder till sedan 2års ålder.

    Som sagt vi har nu separerat och jag är förbjuden att fortsätta någon som helst kontakt till denna tonåring. Det är noll kontakt som gäller. Jag ?får? inte ens svara på sms. Separationen var på mitt intiativ så det ligger mycket bitterhet från ena förälderns sida som jag tyvärr vet kommer att hålla i sig under decennier..

    För att komma till saken. Jag ber inte er att lösa min situation. Jag ville bara förklara kort först.

    Min undran är hur andra har gjort med bonusbarn vid skilsmässa/separation??!

  • Svar på tråden Bonusbarn vid separation!!
  • smulpaj01

    Det beror mycket på hur infekterad separationen är, bonusbarnet kommer ta sin förälders "sida". Beror även på vad den andra föräldern tycker/känner.

    Men främst beror det på vad tonåringen vill, denne är så pass stor nu så hen bör ha en egen önskan om vidare kontakt eller ej.

  • Anonym (R)

    Om ni vill ha kontakt med varandra så finns det ju inget föräldern kan göra åt saken.. Är omöjligt att förbjuda en tonåring att ha kontakt med någon. Speciellt om det inte är befogat. Du gör ju liksom ingen skada. Så om denne vill ha kontakt så kör på och håll det lite hemligt bara.. 

  • Anonym (Q)

    För mig är detta en av de stora tragedierna för bonusfamiljer. Jag har upplevt det som barn då man först ska ta till sig bonusföräldrar och, kanske framför allt, bonussyskon, för att sedan, vid nästa separation, inte ha någon som helst rätt att ha kvar den relationen. 

    Hur gammal är tonåringen i fråga? Det är ganska stor skillnad på en 13-åring och en 16-åring liksom. Särskilt om det är en äldre tonåring så hade jag kort lagt fram hur läget var. Du får inte kontakta dem mer, men du finns här och om han eller hon väljer så kommer du fortfarande att vara det. Det måste dock ske på deras initiativ (eller vänta tills tonåringen är myndig).

    Kanske särskilt en yngre tonåring även behöver höra att det är ok att inte ha kontakt. Att du kommer att vara ok och att du förstår att han eller hon måste fortsätta sitt liv på det sättet. Att det inte gör era år tillsammans mindre värda.

  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Så länge tonåringen är ok med det och vill ha kontakt kan ingen hindra er. Föräldern vill säkert få det till trakasserier men kan inte polisanmäla dig å sitt barns vägnar. Jag tycker det är fint att ni fått sån bra kontakt, tonåringen ser dig säkert som en viktig person i sitt liv, och det är upp till hen att bestämma vilka den vill ha i sitt liv, även nu då den är omyndig. Det finns ingen polis eller tingsrätt i landet som skulle lägga sig i er innerliga relation.

  • Anonym (förälder)

    Nu vet vi ju inte något om er separation men vad jag förstår är ditt ex väldigt sårad.
    Men jag tror exet gör fel om bonusbarnet vill ha kontakt med dig.
    Att säga att du inte får svara på sms ifrån bonusbarnet gör ju inte situationen bättre.
    Risk är ju att barnet då kan bli besviken på sin förälder och det bli ännu mer infekterat.
    Om bonusbarnet sett dig som en extra förälder sen 2 årsåldern och vill ha viss kontakt tycker jag inte att föräldern gör rätt som vill stoppa all kontakt bara som hämnd mot dig, bonusbarnet kan ju också tycka att separationen är jobbig och att då inte få ha kontakt med dig för föräldern är ju inte för barnets bästa.
    Hoppas föräldern ser till barnets bästa om det vill ha kontakt och låter er ha det.
    Det är känns nästan oförskämt mot barnet att neka det att få svar på sms.

  • Anonym (ooo)

    Hur gammal är tonåringen, det kan vara stor skillnad på 13 och 19, i hur självständiga de hunnit bli. Men givetvis kan ingen förhindra att ni tex ringer och pratar med varann om tonåringen vill ha kontakt med dig. 

  • Anonym (har rätt)

    Även bonusbarn har rätt till umgänge med sina separerade bonusförldrar. Om det är så att föräldern står i vägen och barnet vill träffa sin bonusförälder så kan man faktiskt be socialnämnden att väcka talan om saken i rätten. Då kan man få ett umgängesavtal, på samma sätt som biofärldrar. Bonusföräldern kan ses som särskilt viktig person i barnets liv, precis som far- och morföräldrar kan, till exempel. Kanske till och med ännu mer pga daglig, mångårig omsorg i samma hem.

    Det är massor av bonusföräldrar som aldrig får veta detta och det är synd och skam. Många barn mister sina bonusföräldrar för att de inte vet att barnet kan ha laglig rätt att träffa dem.

    Nu gällde ju detta en tonåring, och som flera skrivit så kan det ju vara så pass enkelt att barnet är stort nog att själv kunna ha kontakt och skita högaktningsfullt i vad pappa säger, men jag ville bara att ni skulle veta att det inte är nödvändigtvis kört om barnet själv vill ha kontakt.

Svar på tråden Bonusbarn vid separation!!